On-One Scandal - är det en bra mtb?

Om On-One snålat in på specen, så är dagens tips att Sonders Carbon Transmitter går att få för en brittisk hundring till, går för £1099 på senaste kampanjen. Iofs med 27+hjul, SX Eagle, RS Recon 150mm, och en happygodkänd geometri.

Var ute och körde dessa två hojar från onone igår i hyfsat stökig och bitvis brant gbg-terräng. Båda jättekul. Scandalen som TS undrade över klarade sig utmärkt på alla spår som kördes. Rapp, stabil och klättrar fint. Stadig utför och ger självförtroende med sin flacka gaffelvinkel. Just denna har en revelation i fram. Däcken hjälper till att känna sig säker med. DHF och Highroller2.
Hemmabyggd med begagnad gaffel och resten nytt för 9k. Allt köpt på rea eller happy.
20200507_212455.jpg

Om On-One snålat in på specen, så är dagens tips att Sonders Carbon Transmitter går att få för en brittisk hundring till, går för £1099 på senaste kampanjen. Iofs med 27+hjul, SX Eagle, RS Recon 150mm, och en happygodkänd geometri.

Attans att den är 27,5....mycket trevlig annars!

Commencal Meta HT AM finns på lager. Mycket snyggt, men lite längre gaffel, skulle man kunna korta lite.

EDIT: Hög BB som är bra på svenska stig och med 35 Gold.

Senast ändrad:
Frågan är om man ska köpa ramen scandal med rockshox 35 gold gaffeln och bygga resten själv!
Tycker att 130 mm gaffel räcker.
Tittade även på att bygga med nukeproof scout 290, men verkar vara slut överallt!

Notera att 35 gold är en väldigt tung gaffel. 2,5 kilo! Inte för att jag tror den är dålig, men det kanske inte är så kul på en cykel som redan har ganska tunga komponenter (och hjul) om man väljer en enkel spec.

Ja, nu har man suttit och kollat på Sonder transmitter carbon! Bra på stig, bra på klättra, ,superskoj i skog och stabil nerför. Vilket är det viktigaste! Så kan man leva med 27,5, tror det. Ramen väger 1,2 helt galet, håller den? Värd att uppgraderas är den också. Är nästan på väg att beställa, är bara lite tveksam till 27,5!

Senast ändrad:
Ja, nu har man suttit och kollat på Sonder transmitter carbon! Bra på stig, bra på klättra, ,superskoj i skog och stabil nerför. Vilket är der viktigaste! Så kan man leva med 27,5, tror det. Ramen väger 1,2 helt galet, håller den? Värd att uppgraderas är den också. Är nästan på väg att beställa, är bara lite tveksam till 27,5!

Köp! Finns en ny tråd om 27.5 vs 29. Men skillnaden är bara 5%, ännu mindre för 27.5+ vs 29. Transmitter är enda seriösa kol stig-HT jag har vet om.

Även jag blev lite sugen på den ursprungliga dealen med 35 gold. I mitt fall så skulle det bli ett första steg in i MTB-världen så jag har lite dålig koll på hur komponenter (speciellt gafflar) står sig mot varandra.
Om man ser till vad som i övrigt ingår på Scandalen, SRAM GX-grejer och Guide R-bromsar så verkar det vara rätt bra grejer för pengen. Blir nedgraderingen från 35 gold till Judy silver rent av ett dåligt köp eller är det bara inte lika bra längre?

Jag har kikat lite på Sonder Transmitter också (noterat att den är uppskattat här på forumet). Man verkar få en lite bättre dämpare med RS Recon, men "sämre" växlar och bromsar(?).

Även jag blev lite sugen på den ursprungliga dealen med 35 gold. I mitt fall så skulle det bli ett första steg in i MTB-världen så jag har lite dålig koll på hur komponenter (speciellt gafflar) står sig mot varandra.
Om man ser till vad som i övrigt ingår på Scandalen, SRAM GX-grejer och Guide R-bromsar så verkar det vara rätt bra grejer för pengen. Blir nedgraderingen från 35 gold till Judy silver rent av ett dåligt köp eller är det bara inte lika bra längre?

Jag har kikat lite på Sonder Transmitter också (noterat att den är uppskattat här på forumet). Man verkar få en lite bättre dämpare med RS Recon, men "sämre" växlar och bromsar(?).

Inlägg #32 (M.a.o ett dåligt köp).

Recon är inte heller en särskilt bra gaffel krasst sett, men den är samtidigt väldigt mycket bättre än vad som sitter på de flesta instegshojar för >10-12k. Lär duga utmärkt om man inte tänkt bomba tekniska leder/köra större drops. Framför allt vid låg kroppsvikt. Skillnaden mot bättre gafflar märks mer och mer ju snabbare och tuffare cyklingen blir.

Har också tittat på Transmittern och även Frontier som iofs är något mindre flack HA på.

Funderar annars på att vänta med löp ett tag och ganska gå upp ett steg till commencal eller Allebike mb31 som ser trevliga ut!

Har också tittat på Transmittern och även Frontier som iofs är något mindre flack HA på.

Funderar annars på att vänta med löp ett tag och ganska gå upp ett steg till commencal eller Allebike mb31 som ser trevliga ut!

Allebike mb31 verkar vara en perfekt HT! Men priset är väl det ända om man har en budget, men det är klart allt på cykeln verkar vara bra, inga skräp komponenter!

Inlägg #32 (M.a.o ett dåligt köp).

Recon är inte heller en särskilt bra gaffel krasst sett, men den är samtidigt väldigt mycket bättre än vad som sitter på de flesta instegshojar för >10-12k. Lär duga utmärkt om man inte tänkt bomba tekniska leder/köra större drops. Framför allt vid låg kroppsvikt. Skillnaden mot bättre gafflar märks mer och mer ju snabbare och tuffare cyklingen blir.

Tack för beskrivningen, det gav mer kött på benen! Det är ju hyffsat lätt att läsa sig till skillnaderna mellan Rockshox alla modeller, men det blir krånligare att få en bild av vad de duger/inte duger till och var begränsningarna går.

Och när man ska beställa Sonder Transmitter Carbon, så finns den inte tillgänglig!
Ska man skratta eller gråta!

Samma för mig, velade lite fram och tillbaka om hur jag skulle göra och när jag till slut bestämt mig så var den slut. Jag la en beställning på en vanlig Transmitter istället. Förvisso ingen kampanj på den just nu, men har haft "fönstershoppat" ett tag så tänkte att det var lika bra att lägga en beställning innan allting är slut ?.

Och när man ska beställa Sonder Transmitter Carbon, så finns den inte tillgänglig!
Ska man skratta eller gråta!

Ramlade in och kollade nu och nu verkar Small och Medium i färgen RAW finnas i lager igen(??). Beställningen är "öppen" för de ramarna i alla utrustningsnivåer och även om man kollar på ramen enskilt.

Transmittern är väl 27,5 någon anledning till skiftet från Scandal 29?

Nej inte direkt! Kollade lite va skillnaden var och vilka fördelar med dom olika storlekarna, men både ska ju vara super roliga i skogen. Vill att cykeln går bra på stig, asfalt, och uppför men är superrolig i skog och nerför!

On-one verkar jag inte kunna få förrens i juli, Nukeproof hittar jag inga ramar för att bygga. Commencal meta inga ramar heller, Ragley hittar inga ramar. Whyte 905 dyr, Allebike mb31 lite dyr för mig. Verkar som Wiggle är tomt! Hittade någon Ragley Big Al på Ebay men kostar att skicka.
Och tyvärr kommer jag inte kunna köpa någon Transmitter Carbon, så får bestämma mig om jag ska bygga i aluminium istället.

Nej inte direkt! Kollade lite va skillnaden var och vilka fördelar med dom olika storlekarna, men både ska ju vara super roliga i skogen. Vill att cykeln går bra på stig, asfalt, och uppför men är superrolig i skog och nerför!

On-one verkar jag inte kunna få förrens i juli, Nukeproof hittar jag inga ramar för att bygga. Commencal meta inga ramar heller, Ragley hittar inga ramar. Whyte 905 dyr, Allebike mb31 lite dyr för mig. Verkar som Wiggle är tomt! Hittade någon Ragley Big Al på Ebay men kostar att skicka.
Och tyvärr kommer jag inte kunna köpa någon Transmitter Carbon, så får bestämma mig om jag ska bygga i aluminium istället.
Ok, vi har spanat in exakt samma utbud :) det som kan finnas är väl möjligen Cragger, har du kikat på den?

För egen del lutar det åt att vänta lite och spara till MB31eller se om Scandal kanske kommer med bättre gaffel längre fram igen. Drygt att alla cyklar är slut redan i maj haha...eller så kör man på en 27,5 som verkar liite lättare att hitta med då är ju Transmittern lockande :)

Ok, vi har spanat in exakt samma utbud :) det som kan finnas är väl möjligen Cragger, har du kikat på den?

För egen del lutar det åt att vänta lite och spara till MB31eller se om Scandal kanske kommer med bättre gaffel längre fram igen. Drygt att alla cyklar är slut redan i maj haha...eller så kör man på en 27,5 som verkar liite lättare att hitta med då är ju Transmittern lockande :)
Kolla på 26bikes i Polen. Där finns ramar! Har beställt därifrån flera gånger och alltid varit nöjd.längsta leveranstid har varit 6 arbetsdagar. Det var på en ram som ej denna på deras lager!

Den här ligger på happy! Ifall du tänkte på begagnad!
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=109501

Kollade 26bikes i polen, och Dartmooren verkade fin, lite tung men bra pris. Frågan är om ska chansa och köra på en
29a, blev faktiskt lite sugen att testa en 27,5 mtb och se hur det känns i skogen med mindre däck. Men såg även att Bikester har Dartmoor ramen. Riktigt snygg är den!

Någon med erfarenhet av Dartmoor primal, är den en riktig skogsmulle precis som Sonder Transmitter?

Kollade 26bikes i polen, och Dartmooren verkade fin, lite tung men bra pris. Frågan är om ska chansa och köra på en
29a, blev faktiskt lite sugen att testa en 27,5 mtb och se hur det känns i skogen med mindre däck. Men såg även att Bikester har Dartmoor ramen. Riktigt snygg är den!

Någon med erfarenhet av Dartmoor primal, är den en riktig skogsmulle precis som Sonder Transmitter?
Jag har en 29a och har haft en 27.5a. Nöjd med båda, men särskilt 29an. Som 27.5a tyckte jag hornet var roligare. Bor du i Gbg eller i närheten kan du testa 29an om du vill!

När man tittar på Primal så verkar den "förvånansvärt" tung. Något egentligt skäl till det? De verkar ju även ganska dyra sett till tex komponenter men läser mycket gott om dem så vad är det jag eventuellt missar? :)

När man tittar på Primal så verkar den "förvånansvärt" tung. Något egentligt skäl till det? De verkar ju även ganska dyra sett till tex komponenter men läser mycket gott om dem så vad är det jag eventuellt missar? :)

Dartmoor gör tuffa cyklar för tuff terräng. Tuffa cyklar är inte lätt.

Komponenter är väl ok för priset.

Jag tror att många valt att bygga ihop med egna komponenter och på så vis kanske fått cyklar de är väldigt nöjda med!

Scandal var i början av 29er-eran en av de mer happykorrekta ramarna. Mycket har hänt med Scandalen sedan dess. Flack och lång, vilket troligen gör att den borde vara happykorrekt även anno 2020.

2010-ish:
IMG_9665.JPG

2020:
CBOOSCSEGX_P3.jpg

Förstår inte. Jag tittade på samma geo-tabell. Menar att jag skulle rekommendare L med 455 reach (kommer +- 15 mm till med sag) till 180 cm, inte till 180-190 cm och XL till 190 cm.
L brukar börja med 180cm, den börjar med 180cm på XL!
Det är som att den är ett storlek mindre en de nyare!

Hej!
Då är frågan om man skulle beställa en Commencal Meta ht? Finns i lager och kan fås nu!
Har förstått att den är bra nedför, men har 150 mm gaffel, hur går den på stig och till skogen tros? Någon som har en, är den superskoj i skog? Videoklipp och recensioner är positiva och det går att ha 27,5+ däck vilket vore skoj att testa!
14500 kr med frakt låter som ett bra pris i jämförelse med andra märken eller?

Det är bara att trycka på köpknappen så du har den innan sommaren sätter igång. Snart är det höst/vinter och kallt och tråkigt igen.

Hej!
Då är frågan om man skulle beställa en Commencal Meta ht? Finns i lager och kan fås nu!
Har förstått att den är bra nedför, men har 150 mm gaffel, hur går den på stig och till skogen tros? Någon som har en, är den superskoj i skog? Videoklipp och recensioner är positiva och det går att ha 27,5+ däck vilket vore skoj att testa!

Om jag skulle köpa en komplett HT skulle jag troligtvis välja en Meta HT AM och byta airshaft till 130 eller 140 mm. Den har hög vevlager, så ingen problem med kortare gaffel.

Orbea Laufey verkar som en bra cykel. Nya Marzocchi Bomber har fått många bra recensioner, är bara lite tyngre. Inte värt att betala 4000 kr mer för en Fox (och Marzocchi är nu Fox).

Hej!

Var i liknande sits som du nyligen. Beställde en MetaHT29ride ⬆, leverans på fredag.

Kolla leveranstid! Står som beställningsvara. För någon månad sen kunde man konfigurera sin Laufey på Orbeas hemsida, men det går inte längre. Var själv inne på Laufey innan jag slog till på en Scandal.

Annars håller jag med övriga. H10 är nog mest prisvärt, finns lite uppgraderingsalternativ vid beställning också om man vill.

Tillbaka
Topp