On one scandal

Jonas12

Ny medlem
On one scandal
Hej!
Jag klickade nyligt hem en on one scandal MTB från Planetx. Tänkte dela med mig av lite info om den. Cykeln verkar ok men rätt tung jämfört med min gamla radon zr team 7. Kanske inte så konstigt då typ allt är grövre/större på något sätt. På https://www.vitalmtb.com/product/guide/Bikes,3/On-One/Scandal-SRAM-GX-Eagle,29956 står det 12,7 kg men det kan omöjligt stämma. Närmare 15 skulle jag gissa på. Har tyvärr ingen våg för att kolla upp vikten. Nåja vikten är inte så viktigt för min del men det är däremot bromsarna. Jag var medveten om att de skulle monteras UK style dvs tvärtom men hade läst här på forumet att de (sram guide re) är symmetriska och att det bara är att byta plats på dem. Det stämmer att de är symmetriska men de har gjort högerbromsens slang för kort så det funkar inte att bara slänga om dem. Så där kommer den första frågan. Går det enkelt förlänga slangen eller måste jag köpa en ny med tillhörande sprutor och allt annat jox för att installera den? Sen undrar jag hur sram guide re egentligen ska bete sig? Jag upplever dem som usla i jämförelse med mina 5 år gamla shimano-bromsar som sitter på en hoj som kostade nästan hälften av vad denna kostat. De klarar inte ens av att låsa bakdäcket och man behöver ta i betydligt mer för att trycka in bromsen.

jonte987

Aktiv medlem
On one scandal
Förlänga är nog lite meck om det ens finns kopplingar som passar. Hur kort är den, når inte att trä på styret eller når inte dit den ska sitta?

Kanske du behöver bromsa in dem

Octagon

Aktiv medlem
On one scandal
Så dåliga ska bromsarna inte vara, inte ens Sram. Kanske blir dom bättre efter att du kört in dom, men så dåliga brukar dom inte vara ens innan man kört in. Låter mer som att det är olja på beläggen.

Jonas12

Ny medlem
On one scandal
Förlänga är nog lite meck om det ens finns kopplingar som passar. Hur kort är den, når inte att trä på styret eller når inte dit den ska sitta?

Kanske du behöver bromsa in dem
Om jag drar den bakom styret istället för framför så når den men då ligger den och skaver hela tiden så det känns som en tråkig lösning. Kan ju va ett alternativ tills det går hål på slangen då kan jag köpa mig en 5 år gammal shimanobroms och sätta dit istället :) Jo de blir nog bättre efter lite körning men bakbromseb är markant sämre än fram så nått skit är det med den. Ska försöka "motionera" den som jag såg i en video.

Jonas12

Ny medlem
On one scandal
Så dåliga ska bromsarna inte vara, inte ens Sram. Kanske blir dom bättre efter att du kört in dom, men så dåliga brukar dom inte vara ens innan man kört in. Låter mer som att det är olja på beläggen.
Ja nått skit är det iaf med bakbromsen. Ska greja på lite med den och se om jag får till det

jonte987

Aktiv medlem
On one scandal
Finns väl slang för några hundralappar.
Testa att rengöra. Bytt eventuellt belägg fram bak o se vad som händer. Se bara till att inte båda blir smutsiga.

Makten

Aktiv medlem
On one scandal
Har du nån bild på hur slangarna är dragna? Om något borde du ha för lång slang till bakbromsen om du skiftar sida, förutsatt att de dragit den genom hålet på motsatt sida av ramen. På vänstra sidan finns plats för två slangar eller vajerhöljen, så där borde bakbroms och växel gå in.

Att cykeln är tung måste bero på komponenterna, för ramen är verkligen svinlätt (jag har en också).

Berk

Aktiv medlem
On one scandal
Gaffeln är riktigt tyng. Hjul och däck är också tyngre än på en XC mtb.
Fick du Panaracer Fire Sport däck? Misstänker att dom är jättedåliga. Jag skulle byta direkt till bra (höst)däck. Däck gör största skillnaden på en mtb.

EGru

Medlem
On one scandal
Har också en scandal. Jag fick lufta bakbromsen några gånger innan den blev ok. Och riktigt bra blev det inte förrän jag satte dit nya skivor och belägg. Men nu biter bromsarna.

Vikten beror nog på komponenterna, som makten sa. Lättare hjul gjorde grym skillnad för mig.

Jonas12

Ny medlem
On one scandal
Bakbromsen är dragen på vänster sida. Växelvajer höger.

Jo däcken är rätt tunga. De snålat in och inte installerat sram gx kassetten utan det är en tyngre billigare modell sen är rock shox 35 inte känd för att vara lätt.

Bilagor

Jonas12

Ny medlem
On one scandal
Har också en scandal. Jag fick lufta bakbromsen några gånger innan den blev ok. Och riktigt bra blev det inte förrän jag satte dit nya skivor och belägg. Men nu biter bromsarna.

Vikten beror nog på komponenterna, som makten sa. Lättare hjul gjorde grym skillnad för mig.
Kul att höra att du fått till det! Jo däcken ska bytas snarast.

Jonas12

Ny medlem
On one scandal
Gaffeln är riktigt tyng. Hjul och däck är också tyngre än på en XC mtb.
Fick du Panaracer Fire Sport däck? Misstänker att dom är jättedåliga. Jag skulle byta direkt till bra (höst)däck. Däck gör största skillnaden på en mtb.
Jo det är det är de däcken. Hårda och väger 930 g enligt vad jag kan hitta. Inte lika hårda som mina gamla smart Sam dock :) ska byta dem till maxxis rekon 2.35 bak och forekaster 2.6 fram tänkte jag.

Makten

Aktiv medlem
On one scandal
Bakbromsen är dragen på vänster sida. Växelvajer höger.
Åfan, det var ju märkligt. "Fel" från fabrik alltså och då är det inte konstigt om det blir för kort.
Synd att det inte får plats dubbla höljen på höger sida, annars hade du förstås kunnat göra samma fel fast åt andra hållet.

Det blir nog till att köpa ny slang då tyvärr. Passa på att tejpa ihop den nya med den gamla så blir det lätt att dra igenom den nya slangen i ramen.

930 gram är inte supertungt för stigdäck, så du skulle kunna behålla bakdäcket i alla fall. Där behövs inte så mjukt gummi heller.

Berk

Aktiv medlem
On one scandal
Åfan, det var ju märkligt. "Fel" från fabrik alltså och då är det inte konstigt om det blir för kort.
Synd att det inte får plats dubbla höljen på höger sida, annars hade du förstås kunnat göra samma fel fast åt andra hållet.
Nej, brittisk lag förordar det. För 50 pund byter Planet-X handtag. Men Sram handtag är symmetriska, så man skulle enkelt kunna flytta handtag dom (tror att det var jag som skrev det). Hade inte tänkt att slangarna skulle kunna vara för kort. På alla cyklar i min familjen är slangarna tillräckligt långa för att byta.

Man kan omkoppla slangarna, men då behövs nya koppeldelar och kanske måsta man lufta dom. Jag har ingen erfarenhet med det på Shimano bromsar. På Magura är det jätteenkelt och behövs ingen luftning.

Makten

Aktiv medlem
On one scandal
Nej, brittisk lag förordar det.
Jag menar inte att frambromsen sitter på höger sida, utan att man dragit bakbromsslangen till hålet på samma sida av ramen som reglaget sitter på. Då blir den för kort för att kunna runda styrhuvudet och dras till andra sidan av styret.

I och för sig kan man dra bakbromsslangen ut genom högra hålet till höger sida av styret, om man byter till längre växelvajer och flyttar den till "rätt" (vänster) sida av ramen. Det är ju enklare än att byta bromsslang i alla fall.
Men slangen måste ändå kapas med ny oliv och in i ramen, vilket kan vara slabbigt och svårt. Lika bra att byta till ny slang då och dra den från vänster sida.

Purchaser

Aktiv medlem
On one scandal
Nu kan jag inget alls men har sett på YT att de skiftar slangarna istället för att flytta reglagen men är slangen för kort även för det så kvittar det ju iofs inser jag i skrivande stund....så det hjälper ju föga 🤔

Har varit inne på att köpa Scandal innan men tyckte den var lite dyr då jag missade rabatten, köpte sedan en dyrare hoj smart som man är 🤣 men min tanke var då att kunna flytta slangarna men nehe. Tur jag inte gav mig in det så oteknisk som man är.

Konstigt det där att just de av alla ha på motsatt sida, är ju iofs vänstertrafik så har väl kanske med det att göra antar jag.

jonte987

Aktiv medlem
On one scandal
Jag vet inte men de har den som på MC så finns en viss falsk logik.
Det brukar gå att byta slang,problemet är att den har intern engelsk dragning. Bättre med neutral extern för bromsen...

Jonas12

Ny medlem
On one scandal
Jag menar inte att frambromsen sitter på höger sida, utan att man dragit bakbromsslangen till hålet på samma sida av ramen som reglaget sitter på. Då blir den för kort för att kunna runda styrhuvudet och dras till andra sidan av styret.

I och för sig kan man dra bakbromsslangen ut genom högra hålet till höger sida av styret, om man byter till längre växelvajer och flyttar den till "rätt" (vänster) sida av ramen. Det är ju enklare än att byta bromsslang i alla fall.
Men slangen måste ändå kapas med ny oliv och in i ramen, vilket kan vara slabbigt och svårt. Lika bra att byta till ny slang då och dra den från vänster sida.
Ja om man inte vill dra den bakom styret så behöver slangen bytas. Att flytta växelvajern känns som ett onödigt extraarbete. Får se hur jag gör.

Berk

Aktiv medlem
On one scandal
Du menar "handtaget", inte "växelreglaget"?
Verkar att dom använder en icke-brittisk ram. Bättre i för sig, så får man en bättre lösning med icke-brittisk bromsmontering.

Jag var lite för trott igår. Svarade att man kunde byta handtag, men det gör ingenting (är symmetriska och slangen är för kort). Som Makten säger, bästa är att byta till en längre slang. Tyvärr har Scandal intern bromsslangdragning.

Jonas12

Ny medlem
On one scandal
Nu kan jag inget alls men har sett på YT att de skiftar slangarna istället för att flytta reglagen men är slangen för kort även för det så kvittar det ju iofs inser jag i skrivande stund....så det hjälper ju föga 🤔

Har varit inne på att köpa Scandal innan men tyckte den var lite dyr då jag missade rabatten, köpte sedan en dyrare hoj smart som man är 🤣 men min tanke var då att kunna flytta slangarna men nehe. Tur jag inte gav mig in det så oteknisk som man är.

Konstigt det där att just de av alla ha på motsatt sida, är ju iofs vänstertrafik så har väl kanske med det att göra antar jag.
Jag lyckades få den till rabatterat pris så det känns ändå ok trots att det blir lite bök med bromsarna.

Makten

Aktiv medlem
On one scandal
Du menar "handtaget", inte "växelreglaget"?
Verkar att dom använder en icke-brittisk ram. Bättre i för sig, så får man en bättre lösning med icke-brittisk bromsmontering.

Jag var lite för trott igår. Svarade att man kunde byta handtag, men det gör ingenting (är symmetriska och slangen är för kort). Som Makten säger, bästa är att byta till en längre slang. Tyvärr har Scandal intern bromsslangdragning.
Jag menar att man normalt drar bromsslangen från motsatt sida av ramen till den sida av styret som reglaget sitter på. I det här fallet har de dragit den rakt ut ur ramen till reglaget, på samma sida. Det gör att slangen är väldigt kort.

Det finns hål på båda sidor av ramen men bara det vänstra har plats för två slangar/höljen.

Berk

Aktiv medlem
On one scandal
Jag menar att man normalt drar bromsslangen från motsatt sida av ramen till den sida av styret som reglaget sitter på. I det här fallet har de dragit den rakt ut ur ramen till reglaget, på samma sida. Det gör att slangen är väldigt kort.

Det finns hål på båda sidor av ramen men bara det vänstra har plats för två slangar/höljen.
Då tänkte vi samma.

Vilket hål funkar för droppern? Höger, vänster eller båda?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer