On-one STULEN Göteborg

On-one STULEN Göteborg
edvin_m sa:
Andrea_doria sa:
Nej, ingen ny ägare. Jag ber för att ingen stackare blivit lurad att köpa cykeln. Om den "nye ägaren" nu kryper fram och skulle vilja hävda god tro vid köpet, kan den höra av sig till polisen, så får vi ta det därifrån...
Den har stått där i ett par dagar så det är nog ingen större risk för "ny ägare'. Jag postade bilder i fb gruppen gbgmtb som en kompis fotade för några dagar sen.

Wow! Jag fick ingen notis om att ett foto på cykeln postats i den tråden! Men visst är det min cykel! Så den stod alltså där också igår. Men det intressanta är att där är byggellåsen satta på sepparata bågar på cykelstället! Idag satt de på samma båge. Det betyder att någon varit där mellan igår och idag... Mycket märkligt.

On-one STULEN Göteborg
Cykeln är nu hemma igen! Tack alla återigen, känns som en stor seger som handlar om mer än bara en stulen pryl. Haha nu saknar jag bara ett framhjul ;) Och vi saknar gärningsmannen... Well, läxor lärda av denna historia: Lås fast cykeln med något bättre än en vajer (det visste jag redan, men trodde cykeln skulle få vara relativt fredad i bostadsrättsföreningens cykelförråd), håll reda på ramnummer och dylikt, polisen kan vara supertrevliga och hjälpsamma, samt underskatta aldrig kraften i ett kollektiv :D

On-one STULEN Göteborg
Andrea_doria sa:
Cykeln är nu hemma igen! Tack alla återigen, känns som en stor seger som handlar om mer än bara en stulen pryl. Haha nu saknar jag bara ett framhjul ;) Och vi saknar gärningsmannen... Well, läxor lärda av denna historia: Lås fast cykeln med något bättre än en vajer (det visste jag redan, men trodde cykeln skulle få vara relativt fredad i bostadsrättsföreningens cykelförråd), håll reda på ramnummer och dylikt, polisen kan vara supertrevliga och hjälpsamma, samt underskatta aldrig kraften i ett kollektiv :D

Härligt att höra! Kan inte försäkringsbolaget gå in eller hur fungerar det när man blivit bestulen och delar saknas på återfunnen cykel?

On-one STULEN Göteborg
jingleyschmidt sa:
Andrea_doria sa:

Härligt att höra! Kan inte försäkringsbolaget gå in eller hur fungerar det när man blivit bestulen och delar saknas på återfunnen cykel?
Såvida det inte är ett ganska dyrt hjulset, så är nog ett nytt framhjul billigare än självrisken (brukar vara ca 1500kr) plus ev åldersavdrag.

On-one STULEN Göteborg
ooms sa:
jingleyschmidt sa:
Andrea_doria sa:

Såvida det inte är ett ganska dyrt hjulset, så är nog ett nytt framhjul billigare än självrisken (brukar vara ca 1500kr) plus ev åldersavdrag.

Ja precis vad jag misstänker... Har väldigt dålig erfarenhet av hemförsäkringar och åldersavdrag från tidigare cykelstölder. Borde kanske ha extra försäkring på cykeln men jag hade klarat mig så länge nu från stöld att jag invaggats i någon slags falsk naiv trygghet...

On-one STULEN Göteborg
Tjuven måste ju ha låst dubbelt och tagit med framhjulet för att minska "stöldrisken" av cykel och hjul. Frestande att lägga ut att man hittat en cykel och att återfås om man kommer med framhjul och kännetecken. Tänk att lyckas finta till sig både hjul och tjuv. :)

On-one STULEN Göteborg
Haha ja Hasse#7 det hade varit något det :O Tror inte jag vågar, och vem som helst hade ju kunnat ta det där hjulet... även om det är mest troligt att det var personen som låste fast den (med ganska fina lås????) som tagit med sig hjulet. Märkligt ställe att lämna cykeln på... varför tog de inte med den hem?!

ceel: Supergulligt, men skulle bli generad av gåvor, andra behöver dem bättre. Dock tar jag gärna emot tips om det råkar läggas upp ett passande hjul till försäljning! Ska bara lista ut exakt vad det är jag behöver, är fortfarande (trots långt liv som cyklist) lite dålig på cykeldelar/komponenter/bygga ihop saker. Men 650b-hjul är det... och en bromsskiva. Och däck då förstås. Skönt att jag åtminstone har extra slang hemma :P

On-one STULEN Göteborg
En lärdom verkar ju vara att en "professionell" åsikt om vad som krävs för att tjuvar inte skall orka engagera sig på allmän plats är två bra lås genom ram och saknat framhjul. Min gissning är att två kap är lite för mycket uppmärksamhet och tid. Att man opererar till fots och därmed inte får med sig en okomplett cykel så lätt. Tips direkt från Gbg-coachen alltså. Tilläggas kan ju att den faktiskt var kvar ett rätt bra tag även natt utan att någon annan skummis gav sig på den.

On-one STULEN Göteborg
Kul att det löste sig, min polare blev av med sin banracing mc och tack vare sporhojforumet så kunde han hitta den. Finns gott om folk som bryr sig ändå. men shit, när vi åkte för att hämta hojen från ett ghetto så var det inte skoj. Värsta gangsta kidsen, tur att du slapp sånt iaf.

On-one STULEN Göteborg
Risken är ju att någon i din förening är kuffar. Kom ihåg det.
Kul den kom hem! Vi har ju bild på tjuven också. Ja eller annat kriminellt bös.

Tillbaka
Topp