On-Topic: 4X cykel - setup tips

Ville skrev:
> Rikard. jag vägrar lära mig mavics nummer i
> protest mot att de är dumma i huvet som ändra
> dem:)

Hoho... du kanske skulle lära dig gamla nummren oxå =)

X517 var den lättaste å finaste XC-fälgen för v-broms.
X317 var den lättaste å finaste XC-discfälgen.
D521 är den du blandar ihop med X517 å den heter Ex721 idag!

Så det så =P

edit: tryckfel.

Senast redigerad av en moderator:
Något sådant?

big-pic-25.jpg

Men med en bättre gaffel, komponenter från mina leverantörer, lättare hjul för tävling osv.

Varför 8" skivor? Varken bromseffekt eller värme lär väl vara ett problem under 4x? Om man är säker på att det är torrt borde man kunna köra md vbromsar!!!

Nödbromsning kan ju vara bra ibland. Fram i alla fall. Bak kan det iofs vara skönt med lite mindre direkt bromsverkan när man ska manuala genom dubblar mm. Men annars tycker jag det är lite som i bilsportvärlden, ju starkare bromsar, destå längre kan man låta bli att bromsa, och det är bra. Fast fortast går det om man aldrig bromsar.

Jag har inte provat många 4X-cyklar, men sett många. Nästan alla kör med 6" skivor. En bra kompromiss kan kanske vara 7" fram, eller 8" fram om man måste, men man vill ju gärna ha framänden så lätt som möjligt på en sån cykel.

Din spec på Foreplayen ser bra ut, SRAM och E13 är bra grejer. Dock skulle jag verkligen byta DJ2an mot en DJ1 så du får justerbar kompression externt och kan köra låg preload men högt bottom out-motstånd. Snyggare också, i svart, vitt och rött.. ;)

Tillbaka
Topp