OneUp-pedaler som gnäller/gnisslar?

FGSuperman

Medlem
Hej, har ett par i princip sprillans nya OneUp i aluminium som gnäller/gnisslar som bara den. Låter lite som gummi mot metall och det är väldigt störande. Det sitter ju en bricka längst ut på pedalen som ligger mot vevarmen och den är (kanske) av gummi. Är det den som låter eller är problemet inuti pedalen? Fick ett trevligt tips från säljaren att jag kunde ta isär och smörja alternativt skaffa en spacer (say what?) eller helt enkelt skicka pedalerna till dom för underhåll.

Exakt så här låter mina pedaler (se video nedan):

Har nån annan råkat ut för detta och hur löste ni i så fall det? Givetvis kan jag smörja lager och så där men äger ju inte ens ett verktyg för att skruva av den där, eh… grejen som måste skruvas av. Det behövs visst en cassette tool (vad heter det på svenska egentligen?) för detta. Kanske bra att ha i verktygslådan?

Du borde ju kunna se om något externt glider mot något annat, gör det inte det, så är ju felet internt i pedalen, bara plocka isär den i så fall.

Har kört oneup-pedaler (Alu) på olika vevar i flera år, och det både verkar och låter som att det är packningen som skaver mot veven (post 7 här https://eu.oneupcomponents.com/pages/aluminium-pedal-exploded-view-bom). Det kan hända på vissa vevar, beroende på dess profil och pedalsätets djup. Löses enkelt med en pedalbricka.

Edit: Kasettverktyg heter det, och kan varmt rekommenderas. Det är riktigt smidigt att serva pedalerna.
Om du köpt dem begagnade kan de ha den gamla designen med kullager längst ut på axeln. Var då extra observant på slitage, för om lagren pajjar blir de lätt till en otrevlig metall-sallad därinne. Servickit kommer numera med mässingsbussningar i stället.

Senast ändrad:
På en av mina ganska fräsha DMR Vault så visade det sig vara torr smuts i trånga cylindriska mellanrummet mellan axel och pedal närmast veven som gnisslade. I övrigt var de rena och välsmorda inuti.

Tillbaka
Topp