Onsdagscykling i Uppsala

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum
Onsdagscykling i Uppsala
Tack för idag! Mina bilder blev inte lika bra, men jag lägger in den första.

DSCN6798.JPG ht=542

Onsdagscykling i Uppsala
Andreas2.jpg ht=725

Andreas var riktigt osolidarisk och bidrog inte alls till den allmänna underhållningen.

svaje1.jpg ht=725

Det gjorde däremot

svaje2.jpg ht=553

Svaje, två ggr dessutom, tack för fina bilder ;)

sven1.jpg ht=725

Liksom Sven

sven2.jpg ht=725

kristin1.jpg ht=725

Kristin ytterst koncentrerad

kristin2.jpg ht=725

När slutet av spången närmar sig ser hon ut som om hon aldrig gjort något annat

per.jpg ht=544

Per satsar på fart, dessvärre dyker han över styret där spågen tog slut, ingen fick det på bild och han vägrad att göra om det trots att vi bönade och bad ;)

Tack för en fin tur, var skitkul ;)

Onsdagscykling i Uppsala
Najs, man blir sugen på att åka upp och hojja i Lunsen nu. Den där spången verkade skörda sina offer, den ser inte så farlig ut på bild men kanske var värre irl ;)?..

Onsdagscykling i Uppsala
saltgurkan skrev:
-------------------------------------------------------
> Najs, man blir sugen på att åka upp och hojja i
> Lunsen nu. Den där spången verkade skörda sina
> offer, den ser inte så farlig ut på bild men
> kanske var värre irl ;)?..

Ja, det är en fin gammal lunsenspång, en sådan där som man i någon mening lär sig och som helst borde K-märkas. Planken rör sig lite och på mitten av spången är glipan mellan så bred att man måste köra på den ena eller andra plankan, annars åker man ner mellan dem.

Onsdagscykling i Uppsala
s skrev:
> Saltgurkan: Ta med en påse chips å häng på
> vetja!

Hehe, så det är chipsrekommendation på Lunsenturerna också? Kanske får peta ner ett par chipspåsar i flaskställen dårå ;).

Onsdagscykling i Uppsala
saltgurkan skrev:
> Den där spången verkade skörda sina
> offer, den ser inte så farlig ut på bild men
> kanske var värre irl ;)?..

Det är bara det att nästan alla spänger i Lunsen är nybyggda och breeeda. Just den här är av gamla sorten och det är lite ovant.

Onsdagscykling i Uppsala
Tack alla för trevligt sällskap och många snygga vurpor! Vet inte om det var någon mer än Per som spottade min välkoordinerade kreation när jag trillade på vägen upp (!) för en klipphäll. Om tentan går dåligt skyller jag på att hjärncellerna hamnade i oordning i och med det fallet.

//Kristin

Onsdagscykling i Uppsala
Orv skrev:
> saltgurkan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den där spången verkade skörda sina
> > offer, den ser inte så farlig ut på bild men
> > kanske var värre irl ;)?..
>
> Det är bara det att nästan alla spänger i
> Lunsen är nybyggda och breeeda. Just den här är
> av gamla sorten och det är lite ovant.

Aha, svajjiga och dana kanske?. Låter bra annars att övriga spänger är nybyggda och stabila, jag fick klar spångest på den tiden jag bodde i U-sala och behövde ta mig över de plankor som då låg utspridda lite här och var ;).

Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev:
> Per satsar på fart, dessvärre dyker han över
> styret där spågen tog slut, ingen fick det på
> bild och han vägrad att göra om det trots att vi
> bönade och bad ;)

Det gäller att välja när man ska satsa på fart och spången klarade jag ;) …å det som ni trodde var en dykning över styret var i själva verket att jag tog en powernap i myrkanten för att invänta kaj a och s. Där är det ju fart som gäller, snabbt av cykeln för att hinna vila en stund. Om nu alla tror ngt. annat så okey jag kan bjuda på det ;);)

Tack för en trevlig tur :)

Onsdagscykling i Uppsala
s skrev:
> Finn - Plantskolan
> 11,7 km
> 40 min (!)

Det blir så för folk som har kondition som sjuttioåringar ;)

Hoppas du får ordning på hojen så du inte sumpar någon cykling.

rr20071028.jpg ht=172

Jag är fascinerad av den här kartan. Såg möjligen, den västra chocklila stigen ta av till vänster. Den röda som går från norr till söder eller vice versa, känner jag inte igen. Är det fina stigar? Eller sumpigt med en massa rötter?

Onsdagscykling i Uppsala
Kristin din välkoordinerade kreation var ganska likt ett plan som påbörjar en loop och minskar radien tills man är under den minsta krökningsradien som kan uppnås och resulterar till att ingen luft finns under vingarna och planet faller likt en gråsten mot backen, fast din loop var horisontellt och slutet med ett vertikalfall som en gråsten mot backen var likt, skit samma det var i alla fall en fin kreationkoordination du utförde.

/Per

Onsdagscykling i Uppsala
XCP skrev:
> …å det som ni trodde var en dykning över styret var i själva
> verket att jag tog en powernap i myrkanten för
> att invänta kaj a och s.

LOL ;)

Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev:
> Jag är fascinerad av den här kartan. Såg
> möjligen, den västra chocklila stigen ta av till
> vänster. Den röda som går från norr till
> söder eller vice versa, känner jag inte igen.
> Är det fina stigar? Eller sumpigt med en massa
> rötter?

Minns inte riktigt. Planen är att när jag åkt alla stigarna så skall jag skriva ut kartan och ta med så att jag kan göra anteckningar ute i skogen. Men jag har för mig att alla stigarna i västra delen är hyffsade. De du inte känner igen kan vara småstigar som knappt är synliga i terrängen. XCPs favoriter! Om jag minns rätt så är dock den röda bred och riktigt trevlig.

Onsdagscykling i Uppsala
s skrev:
> Men jag har för mig att alla stigarna i
> västra delen är hyffsade. De du inte känner
> igen kan vara småstigar som knappt är synliga i
> terrängen. XCPs favoriter! Om jag minns rätt så
> är dock den röda bred och riktigt trevlig.

Jag tror att det har hänt mycket, att det gått en massa folk så det bildats ny stig ;) sedan jag gjorde den biten av MTB runt Uppsala. Om jag förstått saken rätt så är den nordligaste biten av den röda en del av vad jag beskrivit som led 15, går parallellt med ett kärr eller sur sänka som vi åkte över idag.

Onsdagscykling i Uppsala
Blir ju helt sjukt sugen på att cykla när jag läser era inlägg!!

Rugbysäsongen är över och jag inser att om jag inte börjar röra på mig snart kommer jag se ut som den där reklamgubben för bildäck när väl vårträningen drar igång. (Det är ju märkligt att det tar månader att komma i form men det går utför snabbare än man kan säga chipspåse....)

Har lyckats förstöra min pannlampa så om nån känner för att hojja lite i helgen får denne gärna skrika till!

/Magnus

Onsdagscykling i Uppsala
Vi såg er på lite håll när ni passerade Stordammen. På rad smög ni ljudlöst genom skogen som en flock skygga djur var nästan lite obehagligt så vi beslutade att ta en annan väg:
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=...3,17.64473&spn=0.127184,0.32135&t=h&z=12&om=1

Jag var nyfiken på hur man tar sig från Lunsen till Nåsten och tvärtom, visade sig att det går alldeles utmärkt utan att cykla mycket väg, enda sträckorna blir ju från Sunnerstastugans parkering till Gula stigen start och en liten bit på Vårdsätravägen. Bättre än jag hoppades på!

En sak undrar jag, var är den där berömda långspången genom spökskogen?

Onsdagscykling i Uppsala
Fegisar!

Från Sunnerstastugans parkering till Gula stigen kan du åka utmed strandkanten och via Skaris, då blir det inte många centimeter asfalt!

Onsdagscykling i Uppsala
Haha det var lite fascinerande att se spektaklet på lite avstånd så vi stannade till en kort stund och när vi sedan borde kommit ifatt tror jag ni svängde åt något annat håll. Såg andreaso gungade på sin fullgung-Canyon, antar att slaglängden måste utnyttjas även när underlaget är platt, och jag att det var Kristin på efterslänten i vådaskotts-fri klarblå.

Hur hittar jag stigen längs strandkanten? Beskriv gärna infart både från Skarholmen och Flottsund (vilket jag gissar är infarterna). Nu cyklade vi lite i skogsbacken till höger om Granbergsvägen, där finns ett hopp och en grop att droppa i.

Onsdagscykling i Uppsala
Stigen eller snarare gångvägen går bara någon meter ifrån vattnet. Åker du ner mot vattnet så kan du inte missa den. Två meter bred, typ.

Onsdagscykling i Uppsala
pean skrev:

> En sak undrar jag, var är den där berömda
> långspången genom spökskogen?

Lunsenled8b.JPG

Den går genom Mickmossen, på leden från Surstagärdena till Lunsentorpet, led 8 i MTB runt Uppsala.

> Hur hittar jag stigen längs strandkanten?

Från Lunsen: åk över bron, tag direkt till vänster bakom övergiven bensinmack, tag till vänster igen kort bit (10-20 m), ta till höger passera båtupplag, tag till vänster där det är slut o följ stigen, strandpromenaden. Resten ger sig av sig självt.

Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev:
> pean skrev:
> -----
>
> > En sak undrar jag, var är den där berömda
> > långspången genom spökskogen?
>
> Den går genom Mickmossen, på leden från
> Surstagärdena till Lunsentorpet, led 8 i MTB runt
> Uppsala.

Ok, jag har nog cyklat led 5 istället för led 8 varje gång jag cyklat där, vilket nog bara är ungefär en enda gång.

> > Hur hittar jag stigen längs strandkanten?
>
> Från Lunsen: åk över bron, tag direkt till
> vänster bakom övergiven bensinmack, tag till
> vänster igen kort bit (10-20 m), ta till höger
> passera båtupplag, tag till vänster där det är
> slut o följ stigen, strandpromenaden. Resten ger
> sig av sig självt.

Tack för svaren. Låter som en rätt bra alternativ, snäppet roligare än asfalterad väg iallafall.

Onsdagscykling i Uppsala
Var tusan var ni ikväll?

Jag hade ju ordnat party vid Lunsentorpet.
sololuns01.jpg ht=544

Jag och en påse nötter. Det var värsta draget.
sololuns04.jpg ht=725

Det var helt crazy. Jag gjorde flera skuggfigurer (klarade inte att plåta mina avancerade tvåhandsvarianter).
sololuns07.jpg ht=725

Kolla, jag såg helt j-a dragen ut vid Shell.
sololuns09.jpg ht=725

Misstänker dock att jag måste tvätta både cykel och byxor.
sololuns13.jpg ht=725

sololuns19.jpg ht=725

Godnatt
/Johan

Onsdagscykling i Uppsala
Jojje är tillbaka i stan och vildare än någonsin. Visa GPS-plotten nu så vi kan se var du åkte vilse!

Morgoncykla någon dag någon?

Onsdagscykling i Uppsala
pean skrev:
> Visa GPS-plotten nu så vi kan se var
> du åkte vilse!
>

I thought you'd never ask :)

GE_20071029.jpg ht=725

Av någon mysko anledning hamnade en punkt strax utanför Sydafrika så jag fick en snittfart på drygt 5000 km/h. Inte illa. Fast ingen vilsecykling ikväll faktiskt även om det som alltid var lite "friskt vågat hälften vunnet" över min navigering i Lunsen.

/Johan

Onsdagscykling i Uppsala
"Ingen vilsecykling"? Huh, lite fel kom du väl om du var en sväng i Sydafrika och vände...? GPS:en har alltid rätt har jag fått lära mig på kustskepparkursen. Eller var det tvärt om?...

Onsdagscykling i Uppsala
Ser ju så Nicce ut på alla bilder så jag blir nästan gråtfärdig då min egen pärla får stå och vila då jag är belagd med körförbud igen och på obestämd framtid, så där rök mina förhoppningar om en vintersäsong :-(

Kan dock köra transportkörning med pendelöket inom stan så lite trampa blir det men det är ju inte lika kul ;-(

Men jag kollar på era bilder och drömmer mig bort och i drömmarnas värld är jag med Er ute i mörkret ;-)

Bosse

Onsdagscykling i Uppsala
F-n vad värdelöst att det blev körförbud Lonewolf. Lider med dig. Hoppas verkligen att det ordnar sig så du får komma ut och rulla lite stig.

/Johan

Onsdagscykling i Uppsala
pean skrev:
> Morgoncykla någon dag någon?

Vad snackar vi för starttid och varaktighet på en sådan galenskap? Imorrn?

EDIT: Conan, jag förstår inte var du har fått det där med röda cykelbyxor från, och det där med ensamseglaren tar jag som en komplimang :)

/Johan

Senast redigerad av en moderator:
Onsdagscykling i Uppsala
JojjeM skrev:
> pean skrev:
> -----
> > Morgoncykla någon dag någon?
>
> Vad snackar vi för starttid och varaktighet på
> en sådan galenskap? Imorrn?

Solen går upp strax efter 07:00 verkar vara en bra starttid (från stan) och jag vill nog vara tillbaka hemma 09:00 så jag kan komma till jobbet i hyfsad tid. Imorgon passar mig bra för dylik aktivtet.

Onsdagscykling i Uppsala
pean skrev:
> Fint. Vädret verkar bli bra också. 12+ och sol
> säger SMHI.

Hoppas det håller sig till kvällen!

Onsdagscykling i Uppsala
Det var magiskt i skogen i morse. Strålande morgonsol, rimfrost på marken och kristallklar höstluft. En toppentur.
Det blev en Nåstenklassiker med retur längs Linnéstigen i gott tempo. Tack Pean för trevligt sällskap och ett bra initiativ.

Och så den utlovade GPS-plotten :)
Turen kan följas i detalj här: http://www.ttsm.com/tripview.php5?t=4632

morgontur.jpg ht=725

/Johan

Onsdagscykling i Uppsala
Puh.. Johan dök upp med röda fart-brallor och piskade mig runt i vansinnestempo. Nä, men ärligt talat så var det schysst att bli lite pushad att trampa på hårdare, tempot var lite vanliga tempo som ligger strax under rask promenad.

Det var en fantastisk morgon, och här är den utlovade gryningsbilden, dock lyckades jag inte på långa vägar fånga hur vackert det var, här är bilden, tagen precis när man kommut ut ur skogen och in i hagen vid Fäbordarna (vilket borde bli ungefär vid T i Tele Atlas ungefär):

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp