Onsdagscykling i Uppsala

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum
Onsdagscykling i Uppsala
härko skrev:
-------------------------------------------------------
> Buu.. det var ju där jag var. Fasen också.

Kan du ha fått olja på skivan eller beläggen? Det är svårt att bli av med om man inte åker i berg. Folk steker eller rostar skivorna etc, etc.

Eller är det att det inte tar när du pressar in bromshandtaget? I det faller gäller det att mickla med hydrauliken. Oftast räcker det med att fylla på mer olja. Det är lätt och det kan man göra själv. Men för eller senare måste man byta olja. Jag klarade mig i fem år med påfyllningar, men förra året blev jag tvungen att byta.

Om det inte blev bra hos Cykel o skidstället så gå tillbaka och säg att det inte funkar och be att få en diagnos på vad som är fel. De brukar alltid vara justa att ha att göra med. De har gjort massvis av jobb åt oss och vi har alltid varit nöjda. Och, de hade i v f förra året en kille som var jättebra. De som är i verkstaden brukar gilla cyklister och jobb på bättre cyklar. Annars har de massvis av punkteringar, o dyl som folk inte klarar själva.

Cykelbosse, lilla cykelcity på Vaksalagatan, är duktig på MTBs.

Onsdagscykling i Uppsala
Domen har fallit, jag har hängt tillbaka framväxeln (dock inte reglagen), slangklämman gjorde inte jobbet. Jag är också tillbaka få platts, clipless blev inte roligt, mycket vurpor med efterföljade skador, jag började köra mer aggressivt istället vilket bara resulterade i värre vurpor med efterföljande men. Det är roligare att cykla än att sitta skadad. Funderar på att kapa sadelstolpen och bara ståcykla också.

Hursomhelst, jag avser ansluta till onsdagscyklingen imorgon. Ska bli roligt efter några turer med cykel som inte gör som jag vill.

Onsdagscykling i Uppsala
pean skrev:
> clipless blev inte roligt, mycket vurpor med efterföljade skador,

— hm, att man vurpar vid första stoppljuset är klassiskt, men man brukar lära sig snabbt. De flesta som kör clipless clippar ur och clippar i alltefter terrängen, ut när det finns risk för plötsligt stopp, i när det flyter på. Är det en stig man kan bra clippar man kanske ur bara tre fyra gånger per kilometer, är det en stig som man inte hojat förr och som har en massa okända svårigheter kan det bli kanske 20-30 ggr per kilometer, har aldrig räknat.

Onsdagscykling i Uppsala
testa bräklen, eller vad det nu heter, det funkar bra att rengöra skivor med. Finns hos Klas i sjön. Beläggen är nog bara att byta ut. Jag försökte allt möjligt när mina belägg var lite oljiga till och med Saida försökte få i ordning på dem men det blev inte bättre för det.

/H

fått härko skrev:
> Efter att jag gått bet på att meka min bakbroms
> och erkänt det för mig själv lämnade jag in
> hojjen till köpstället. När jag idag hämtade
> ut den får jag veta att bromsoken och dito skiva
> är smutsiga och egentligen borde bytas och att
> bromsverkan därför är något nedsatt. OK sa jag
> och tänkte att det är ju säkert inte alls
> omöjligt. Men när jag tar mig därifrån märker
> jag att bromshandtaget går i botten och att
> bromsverkan inte är något nedsatt utan ungefär
> 98 % mindre än vad den var innan jag började
> meka.
>
> Jag är lite sur. Och lite sugen på att lufta den
> på egen hand, eftersom verkstan inte verkar göra
> det bättre än vad jag skulle kunna göra.
>
> Gruff.

Onsdagscykling i Uppsala
Av min egna diagnos är problemet i högre utsträckning att bromshandtaget tar i styret innan det börjar bita, än att bettet skulle vara dåligt. Alltså att bromsen börjar ta, precis när handtaget inte kan röra sig mera. Känns som jag skulle behöva ytterligare en tre centimeter att nypa till på.

Jag kör ett par hayes HFX 9.

Dyker nog inte upp ikväll.. blött och jäkligt och utan broms. Bak förvisso.. men det känns som att det kan bli lite väl spännande att bara ha en frambroms att förlita sig på.. allra helst om det är fuktigt.

Glad körning till er som vågar er ut.

Onsdagscykling i Uppsala
Så mycket har det inte regnat idag, och jag tror inte det blir mer regn heller. Det är så torrt i marken så det lilla som kommer ner torkar upp direkt. Det kommer blir en fin kväll.

Onsdagscykling i Uppsala
Per, du som cyklar både och, är Cykel-&Skidstället duktiga på racer också? Min mtb har varit där ett par ggr, men nästa vecka får jag hem ett nytt styre + tempobåge från USA som ska monteras på racern. C&S ligger just nu bäst till att få äran att peta på min pärla, men jag vill ju försäkra mig om att den hamnar i goda händer ;).

//Kristin

Onsdagscykling i Uppsala
pean skrev:
> Så mycket har det inte regnat idag, och jag tror
> inte det blir mer regn heller. Det är så torrt i
> marken så det lilla som kommer ner torkar upp
> direkt. Det kommer blir en fin kväll.

Det låter bra. Jag utser dig till ny väderguru, andreaso bara hotar med snö hela tiden.

Onsdagscykling i Uppsala
Kristin skrev:
> Per, du som cyklar både och, är
> Cykel-&Skidstället duktiga på racer också? Min
> mtb har varit där ett par ggr, men nästa vecka
> får jag hem ett nytt styre + tempobåge från USA
> som ska monteras på racern. C&S ligger just nu
> bäst till att få äran att peta på min pärla,
> men jag vill ju försäkra mig om att den hamnar i
> goda händer ;).

Jag är osäker på vem som är i verkstaden nu, men senast vi var där för ett större jobb, förra sommaren, så hade Tony och Skägget ersatts av en ung mekaniker, som gjorde ett jättebra jobb, helproffsigt, bytte Elisabeths vevparti. Dessutom var han kul att prata med, mkt cykelintresserad.

De vill inte ha folk som vänder sig till verkstad för att få en punktering lagad springande inne i verkstaden. Men, har du en bättre hoj, och det har du (!!!), brukar det vara helt ok. Så mitt tips är gå ner och prata med dem och fråga vänligt om du får byta några ord med han som ska göra jobbet. Har man en fin hoj och det är ngt komplicerat som ska göras är det helt naturligt. Du kan med fördel ta det snacket en dag, du måste ju ändå fråga om de vill göra jobbet, och sedan tar du ner hojen en annan dag när paketet kommit från USA.

Onsdagscykling i Uppsala
Av nån anledning tycker jag att butikspersonalen på C&S är rätt stroppiga och nonchalanta. Kännslan är att dom helst hade sett en par stycken tävlingscyklister komma in då och då, resten av oss kan helst gå någon annan stans.

Det gör jag också, Cykelcity, Skitotal och nu senast Eriksbergs cykel har ett mycket bättre bemötande. Kvaliten på deras verkstäder vet jag inget om då jag inte behövt nyttja dom.

Onsdagscykling i Uppsala
andreaso skrev:
> Jag antar att det blir tråknåsten som vanligt

— Det skulle jag inte ta för givet, var länge sedan vi lunsade en onsdag.

Onsdagscykling i Uppsala
andreaso skrev:
> ikväll så jag cyklar nog till nåt kul ställe
> och kör sönder lite muskler istället.

Andreas: Har du provat Nyan ? Den borde ge även dig nått att bita i. :)

Onsdagscykling i Uppsala
Svaje skrev:

> Andreas: Har du provat Nyan ? Den borde ge även
> dig nått att bita i. :)

Tror inte att det är något för Andreas, för låg snittpuls, långt under alla mjölksyretrösklar ;)

Onsdagscykling i Uppsala
Kristin skrev:
> Per, du som cyklar både och, är
> Cykel-&Skidstället duktiga på racer också? Min
> mtb har varit där ett par ggr, men nästa vecka
> får jag hem ett nytt styre + tempobåge från USA
> som ska monteras på racern. C&S ligger just nu
> bäst till att få äran att peta på min pärla,
> men jag vill ju försäkra mig om att den hamnar i
> goda händer ;).
>
> //Kristin

C&S är även bra på racer. Men att få ditt nytt styre mm är ju inte jättesvårt, det kan du nog fixa själv eller få någon här att hjälpa till med. Jag skulle t ex kunna fixa det om du vill.

Men kan du få det gjort gratis på C&S så är ju det att föredra. :)

/Jörgen

Onsdagscykling i Uppsala
Tack för en trevlig tur, fantastiskt att vi hittade den nya stigen genom stadsskogen så när som på tio meter eller så.

Kaj, C&S är en av en av stans största cykelaffärer med ett brett sortiment och en massa icke-cyklister som kommer in o får sina cyklar fixade. Ibland när man tittar in har de kö. Då ska man inte vänta sig någon särbehandling. Men mot oss har de alltid varit urtrevliga, och de har bra mekaniker. Och, som Jörgen skriver, de är bra på racer också, fast de har aldrig gjort något på våra, främst p g a räcrar inte kräver så mycket vård och byten av delar etc.

Kristin, i dina kläder skulle jag nappa på Jörgens erbjudande.

Onsdagscykling i Uppsala
andreaso skrev:
> ikväll så jag cyklar nog till nåt kul ställe
> och kör sönder lite muskler istället.

Jag antar att det snöade där du cyklade. Sätter en dundermuffins på att du inte klarar den nya slingan i Nåsten utan fotisättning.

Kristin: Baka en tigerkaka och bjud in till mekkväll så ordnar det sig skall du se.

Onsdagscykling i Uppsala
Jag tog mig inte ut ikväll tyvärr. Klockan 18 stod jag med pensel och roller i högsta hugg samt var vitfläckig av väggfärg (andreaso hade garanterat misstagit mig för snömonstret om jag visat mig utomhus).

Jag kommer inte våga byta styre själv i och med att växel- och bromsreglage måste flyttas osv (särskilt som nya delar kostar multum om jag skulle lyckas ha sönder något i processen :P). Fast får jag hjälp av någon som kan och vill meka med kolfiberprylar så låter det helt klart som ett erbjudande jag inte kan tacka nej till :-). Jag tror knappast att C&S gör det gratis, men jag nog ska promenera dit och höra vad de kan tänkas ta för besväret i alla fall.

En mek-kväll vore trevligt, fast eftersom alla överlevde tigerkakan senast så får jag nog ta till starkare grejer den här gången. Pistagebullar kanske?

//Kristin

Senast redigerad av en moderator:
Onsdagscykling i Uppsala
Och apropå personalen på C&S så träffade jag en av dem (... jag vet vad han heter men har hjärnsläpp just nu) efter målgång i Siljan Runt i lördags. Jag var drygt en timme snabbare än honom i mål visade det sig - tror ni jag kan använda det som argument vid en eventuell prisförhandling? :-)

//Kristin

Senast redigerad av en moderator:
Onsdagscykling i Uppsala
Kristin skrev:
> Och apropå personalen på C&S så träffade jag
> en av dem (... jag vet vad han heter men har
> hjärnsläpp just nu) efter målgång i Siljan
> Runt i lördags. Jag var drygt en timme snabbare
> än honom i mål visade det sig - tror ni jag kan
> använda det som argument vid en eventuell
> prisförhandling? :-)
>
> //Kristin

Tyvärr går inte det använda som argument för att få det billigare. Du fick sånt bra pris på din mtb när du lämnade in den. Men självklart är du välkommen ner till oss så löser vi dina problem.

Onsdagscykling i Uppsala
Tack för igår! Det var roligt att se lite nya stigar, även om det bitvis inte direkt var någon stig alls, men det kanske blir...

Halkan gjorde det tyvärr lite besvärligt och sista vurpan resulterade tyvärr i ett trasigt knä så idag är jag stillasittande kan man säga.

Om någon önskar en gps-plot över gårdagens tur så har jag en sådan, gpx och kml har jag att erbjuda till hugade.

Onsdagscykling i Uppsala
Efter att ha skruvat lite mera på min broms kanske dimmorna har skingrats en aning, har inte tagit ut och testkört än, men det känns lite bättre när jag kör här hemma i vardagsrummet. Men skulle det visa sig att jag inte blir nöjd skulle jag också vara intresserad av assistans och överinseende på en mekkväll, och är naturligtvis villig att sno ihop en kladdkaka, äppelpaj eller dyligt till den eller de vänliga själar som vill hjälpa till, eller bara hänga med och titta på spektaklet!

Onsdagscykling i Uppsala
Mårten skrev:
> Conan: såg du om dom hade några Big Betty Goey
> Gluey?

Inga Big Betty överhuvudtaget.. men nu kanske du hunnit dit och kika på egen hand. Jag var iaf där och slog till på ett par Fat Albert.. Hann hem precis innan regnet drog igång! Men nu vill jag ju ut och testa.. fast utan regn :(

Har ni sett NS banan som någon, sannolikt kommunen, har byggt i Stadsträdgården? Den är ganska kort, men ser välbyggd ut. Lite bred kanske för att tilltala hardcore cyklister och helgkrigare.. men ändå :P

Onsdagscykling i Uppsala
Jag tänkte fira med att först tanka fullt både i 80literstanken och reservdunken och sedan köra runt stan och tillbaka. Toppen. Varnar om att vi hittar lite dåligt i Lunsen, men vi brukar komma hem som oftast.

Onsdagscykling i Uppsala
Hoj
Det var ett tag sedan jag postade i denna tråd. Har varit mer fokuserad på VR. Nu när trampet runt pölen är avklarat så kanske jag får lite mer tillfälle att rasta cykeln med de breda däcken.

Det pratades lite längre upp i tråden om en mekkväll. jag borde ha bytt olja i min framgaffel för längesedan men inte kommit till skott. Jag har inte gjort det förut så lite erfarenhet från happykolektivet kan nog vara bra. vi kan hålla till i mitt garage om intresse finns, frågan är vilken dag är bäst?

Onsdagscykling i Uppsala
SvenC skrev:
> Det pratades lite längre upp i tråden om en
> mekkväll. jag borde ha bytt olja i min framgaffel
> för längesedan men inte kommit till skott. Jag
> har inte gjort det förut så lite erfarenhet
> från happykolektivet kan nog vara bra. vi kan
> hålla till i mitt garage om intresse finns,
> frågan är vilken dag är bäst?

Trevligt initiativ. Vad är det för gaffel som skall behandlas?

Onsdagscykling i Uppsala
Orv skrev:
> SvenC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det pratades lite längre upp i tråden om en
> > mekkväll. jag borde ha bytt olja i min
> framgaffel
> > för längesedan men inte kommit till skott.
> Jag
> > har inte gjort det förut så lite erfarenhet
> > från happykolektivet kan nog vara bra. vi kan
> > hålla till i mitt garage om intresse finns,
> > frågan är vilken dag är bäst?
>
> Trevligt initiativ. Vad är det för gaffel som
> skall behandlas?

Det är en Rock-shox reba

Onsdagscykling i Uppsala
Cyklar gärna idag.
Blir det cykling i Nåsten möter jag upp någonstans i skogen.
Har hittat några intressanta små stigavsnitt, med start vid Kvarnbolund som gör att man på ett trevligt sätt kan ta sig därifrån, över banvallen in till Rödmossen, utan att behöva köra genom kärret som finns i början av den leden.

Tillbaka
Topp