Onsdagscykling i Uppsala

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum
Onsdagscykling i Uppsala
Så, ni har väl inte missat att vi ska skämma ut oss med våra cyklar utan sadel på stora torget (tror jag) på lördag?

Ca. kl 13 tror jag vi kör som mest om någon vill komma förbi och peka och skratta. :P

Onsdagscykling i Uppsala
Kan det vara att det var dig jag såg vid dragabunnsgatan idag Mårten? såg i alla fall 2 cyklister med sådana märkliga cyklar utan sadlar där.

Nu till något vesätnligt, vart får jag tag i kartor med hyffsad detaljrikedom att cyckla efter?
Känner att det är dags att ta tag i cycklingen nu när våren närmar sig

Onsdagscykling i Uppsala
Jaken: Mm. det var Robin och jag som var lite allmänt off och mest larvade runt (jag på vit cykel). Majk kraschade och slog sönder ena handen lite tidigare så han hade rullat hem till sig...

Edit: Vill någon sponsra mig med 32st DT Revolutionekrar (16st 266 och 16 st 262, tror jag det ska vara) så jag har ett framhjul till på lördag uppskattas det. :D ;)

Senast redigerad av en moderator:
Onsdagscykling i Uppsala
Hur isigt och/eller blött är det i Lunsen och Nåsten nu? Jag har inte cyklat i skogen på typ 200 år men när vädret är så fint som det varit idag blir man allt lite (läs extremt supermycket) sugen. Har dock inga dubbdäck så om stigarna ser ut som grusvägarna gör just nu (= blankis, bandyfinalen hade lätt kunnat spelas i Röbospåret om man bara ser till iskvalitén) så får jag nog hålla mig en stund till.

//Kristin

Onsdagscykling i Uppsala
Kristin skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har inte cyklat i skogen på typ 200 år

Samma här, i v f inte sedan i höstas, åkte skidor i helgen, och känner att det är läge att börja hoja igen.

Trysil.jpg ht=725

Trysil, säsongens sista skiddagar?

Onsdagscykling i Uppsala
Me too. Var i Åre och brände lagg, när jag åkte var det 5 cm slask och jag längtade till vinter, när jag kom hem hade det smält och blivit vår. Beställningar har lagts för att rusta hojen inför våren. Ser fram emot att träffa er alla i skogen igen.

Onsdagscykling i Uppsala
Tjena,

Eventuellt kommer jag upp med en handfull Stockholms-cyklister för att utforska Lunsen nu på lördag den 4:e april, vi brukar hålla rätt lugnt tempo å ha bra fika i ryggorna, så onsdagstråden här är kanske rätt ställe att fråga om det finns någon chans att få lite guidning av en eller flera Uppsalabor?

Inte spikat ännu alltså men jag skulle tro att vi gärna skulle parkera vid Plantskolan vid kl 10 ca för att få gott om tid att utforska området?

/Jarl

Onsdagscykling i Uppsala
Jag är iofs sugen på att hoja, men undrar om det går något vidare, var ut och gick i stadsskogen idag och det var sämsta tänkbara förhållanden. Torr och fin barmark överallt utom på stigarna som bestod av strängar av is. Kan väl hålla det öppet, fortsätter det att vara varmt kan det vara helt ok på lördag.

Onsdagscykling i Uppsala
Hej Per, vore förstås kungligt om du vill vara med och köra med oss! Det ska väl vara rejält med plusgrader i veckan så jag hoppas att det hinner bli redigt med barmark.

uppsalavader.JPG ht=131

Vi som kommer upp i 2 bilar (plus fler som ordnar egen transport?) blir: Bruce, Ostkaka, Ubu, Barabingbaraboom och jag. Samling Plantskolan då kl 10 är det tänkt, för Ubu-bilen och ev. övriga som inte hittar:

lunsen1.JPG ht=419

lunsen3.JPG ht=372

Mvh, Jarl

Onsdagscykling i Uppsala
Jag är grymt sugen på att cykla på lördag (förutsatt att isen gett sig, men med 10+ grader flera dagar i rad kan väl inte ens Lunsen vara ett säkert tillhåll för Kung Bores sista undersåtar). Dock är jag definitivt ingen bra Lunsenguide, dels för att jag inte varit där på en stund (läs: månader) och dels för att min huvudsakliga position under onsdagscyklingarna är efterkälke :-). Bra träning för psyket men sämre för lokalsinnet.

//Kristin

Onsdagscykling i Uppsala
Jag är lite besviken över att han inte cyklade upp ur förrådet!

Ser gryyymt mysigt ut (i skogen, ska man cykla på asfalt så ska det vara platt och gå fort). Jag längtar som sjutton till imorgon.

//Kristin

Onsdagscykling i Uppsala
Kan någon beskriva hur jag hittar runt Södra vändan? Vet att jag fortsätter höger mot Alsike (tror jag det är skyltat) på Upplandsldeden en bit innan man kommer till torpet... sen vidare bort till någon grusväg, följer grusvägen en bit och sedan upp till vänster och raka spåret till Torpet.. men det är ungefär allt jag vet. Några bra hållpunkter, var svänger jag av Upplandsleden och hur hittar jag rätt stig från grusvägen?

Onsdagscykling i Uppsala
Du kör över lilla bron över bäcken till grillplatserna vid lunsentorpet och häller vänster efter bron och sedan rakt fram. Följ stigen till grusvägen tar slut och fortsätt på skogsmaskinvägen ett stycke och sedan hittar du stigen som går tillbaka till leden mot Lunsentorpet. Du kan inte missa.

Onsdagscykling i Uppsala
Här är knepigheterna:

sodra.jpg ht=649

Moturs:
1. Håll utkik efter en nittograders vänster in på en aningens mindre stig som efter ett per meter dyker ner i ett dyhål. Simma över...
2. När du kommer fram till en skogsväg ta höger.
3. Fortsätt på grusvägen.
4. Ganska stor avfart till vänster med en liten träbro. uppförsbacke direkt efter bron. Vill minnas att det finns en avtagsväg innan man kommer fram till stigen.

Medurs:
4. Tag höger på grusvägen.
3. Grusvägen slutar. Följ skogsvägen.
2. När skogsvägen gör en svag sväng åt höger håll utkik efter en smal men välanvänd stig.
1. Efter att du simmat igenom dyhålet tar du höger.

Onsdagscykling i Uppsala
s skrev:
Bra beskrivning. Kan lägga till någon detalj.

> Medurs:
> 4. Tag höger på grusvägen.
> 3. Grusvägen slutar. Följ skogsvägen.

Det är en skogsmaskinsväg, med diverse blöthål, och knixigheter. Växer en hel del buskar på den också.

> 2. När skogsvägen gör en svag sväng åt höger
> håll utkik efter en smal men välanvänd stig.
> 1. Efter att du simmat igenom dyhålet tar du
> höger.

Det är upplandsleden, som är väl rösad, som man kommer upp på.

Notera, att beskrivningen av Södra vändan på MTB runt Uppsala är inaktuell. Det finns en fin liten stig som går norrut, som vi åkte förr, men förra året (eller förrförra?), ramlade det ner flera vindfällen på den, så nu är lättare att ta sig fram skogsmaskinsvägen.

Onsdagscykling i Uppsala
pean skrev:
> Tack Orv. Är det lättare att hitta eller
> roligare att köra åt det hållet? Jag har bara
> kört den i motsatt riktning tidigare..

Det är egalt, lika kul åt båda hållen, vi har dock kört den mest medsols, den är perfekt om man vill ha en riktigt lång lunsen-runt-tur, pricken över i:et. Enda nackdelen, gäller f ö båda riktningarna, är att grusvägen ibland kan vara seg när det är blött eftersom gruset är löst så man kan få slita ordentligt för att få någon fart alls.

Onsdagscykling i Uppsala
Nån som är sugen på luns på måndag? Enligt yr.no blir det uppehåll och ca 12 grader varmt, känns mer än väl godkänt tycker jag.

Onsdagscykling i Uppsala
jomper skrev:
> Nån som är sugen på luns på måndag? Enligt
> yr.no blir det uppehåll och ca 12 grader varmt,
> känns mer än väl godkänt tycker jag.

Låter kul, räkna med mig också.

Onsdagscykling i Uppsala
Vi har 1.5h resväg så nån timme senare start skulle vara skönt men inte nödvändigt.

Ser fram mot lite lunsen, det var länge sen sist!

Edit: senare senare senare

Onsdagscykling i Uppsala
Vi tänkte lunsa ganska tidigt, helst med start inte senare än kl 9 från Plantskolan, eftersom vi ska åka till Gävle och hälsa på Elisabeths föräldrar på eftermiddagen.

Onsdagscykling i Uppsala
Orv skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nån som är sugen på luns på måndag? Enligt
> > yr.no blir det uppehåll och ca 12 grader
> varmt,
> > känns mer än väl godkänt tycker jag.
>
> Låter kul, räkna med mig också.

Jag är intresserad. Tid och plats?

Onsdagscykling i Uppsala
andreaso skrev:
> Orv skrev:
> -----
> > jomper skrev:
> >
>
> > -----
> > > Nån som är sugen på luns på måndag?
> Enligt
> > > yr.no blir det uppehåll och ca 12 grader
> > varmt,
> > > känns mer än väl godkänt tycker jag.
> >
> > Låter kul, räkna med mig också.
>
> Jag är intresserad. Tid och plats?

Jomper, säg en tid och plats!

Onsdagscykling i Uppsala
11 skulle vara alldeles perfekt.

Flottsund? Om inte plantskolan är bättre av någon uppenbar anledning - nu är vi ju inte så många.

Onsdagscykling i Uppsala
Det som jag uppfattar som Plantskolans fördel är att den ligger högre, uppe på Lunsenplatån, och att det är kul stig direkt. Från Flottsund är det första man gör, innan pumpen kommit igång, att klättra 50-60 höjdmeter på rätt ointressant stig. Det är väl närmare en kilometer innan man är på rolig stig.

Var ut i Lunsen idag igen, hojade från Plantskolan till Nyvallen, och sedan 255an tillbaka till Plantskolan, jättefint, i princip är all snö och is borta.

Onsdagscykling i Uppsala
jomper skrev:
> Å andra sidan så är ju utförslöpan tillbaka till Flottsund tämligen skoj.

Absolut ;) Dessutom är det lättare att hitta till parkeringen i Flottsund.

Tillbaka
Topp