Onsdagscykling i Uppsala

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum
Onsdagscykling i Uppsala
Tack för en lite annorlunda onsdagscykling, så när som på sällskapet som var lika förträffligt som vanligt.

Jag har haft dagar med bättre flyt om man säger så. Och dagar med vackrare ben och helare cykelbyxor efter inte mindre än fyra flygturer över styret med tillhörande landningar i lerhål, rotvältor och lingonris. Så här dåligt tänker jag aldrig cykla igen så nu blir det tillbaka till teknikträningsdagis.

Annars kanske jag borde lyda det råd jag fick av en aggressiv pensionär på grusvägen längs med Mälaren i Sunnersta där jag, David och Oskar cyklade på vägen hem. "Du ska GÅ, inte CYKLA!" tyckte han och knuffade till mig (!) när jag passerade honom i snigelfart. Jag var rätt så tvärilsk vid det laget och hade god lust att hoppa av cykeln och ge honom en omgång. Öga för öga, tand för tand och knuff för knuff, men jag behärskade mig i sista sekund. Orka sjunka till samma låga nivå som bittra gamla gubbar.

Nåja. Vi hade i alla fall tur med vädret! Det ska inte förringas.

//Kristin

Senast redigerad av en moderator:
Onsdagscykling i Uppsala
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Cyclocross i Lunsen!? Reeespekt! =)

CX i Lunsen är fostrande. Hala rötter och stenar gjorde framfarten ängslig. När det blev mer bök tog det stopp. Så det gick inte särskilt fort. Får tacka sällskapet att de väntade in mig med jämna mellanrum. Men kul var det!

Onsdagscykling i Uppsala
bugge skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cyclocross i Lunsen!? Reeespekt! =)
>
>
> CX i Lunsen är fostrande. Hala rötter och stenar
> gjorde framfarten ängslig. När det blev mer bök
> tog det stopp. Så det gick inte särskilt fort.
> Får tacka sällskapet att de väntade in mig med
> jämna mellanrum. Men kul var det!

respekt, cross är inte den första cykel man förknippar me lunsen :D

Onsdagscykling i Uppsala
Meh, nu har jag ju ingen ursäkt att inte köra fixed i lunsen per diskussion med OskarH (tror jag det var...)

Fan. Aja, bara att bita i det sura äpplet och låna någons pendlarhoj nästa gång jag är i Uppsala mao. :P

Onsdagscykling i Uppsala
Kristin skrev:
>
> Annars kanske jag borde lyda det råd jag fick av
> en aggressiv pensionär på grusvägen längs med
> Mälaren i Sunnersta där jag, David och Oskar
> cyklade på vägen hem. "Du ska GÅ, inte CYKLA!"

Hade det inte varit knuffen, så kunde man kanske kunnat tro att det bara var av omtanke och att han menade att du inte skulle riskera annu blodigare ben genom att cylka. Näe, nästa gång hoppar vi över stenen allihop, även om gubben står där.

Nedan ser ni var vi cyklade. Om det är nån som önskar en mer detaljerad tracklog, så är det bara att ni PM:ar mig.

Trackmap090905Lunsen.jpg ht=441

Onsdagscykling i Uppsala
s skrev:
>
> Vilse? Nejdå. Här har jag cyklat många gånger
> i min ungdom.

Jaa, snacka om "vilse i blåbärsskogen"... sällskapet hade väl en sådär 30-40 års samlad erfarenhet av Lunsen och ändå slutade vi släpandes cyklarana i träskmarker...

Onsdagscykling i Uppsala
Hej, hittade denna tråd precis, körs det fortf på onsdgar vid 18 tiden vid angiven samlingsplats? Pannlampa är nästan ett krav vid strt 18 så här års va? mvh Joakim

Onsdagscykling i Uppsala
Det körs inte på onsdagar per automatik, men annonseras det i den här tråden i förväg så brukar det dyka upp lite folk.

Tråden har legat lite i dvala i väntan på att någon ska ta initiativ.

Onsdagscykling i Uppsala
Tjena

Jag och en kamrat har tittat lite på utförsåkning i Uppsala. Nu kan man tycka att det verkar dumt att kolla efter DH i något som nog kan vara Sveriges plattaste område. Men det finns någon form av spår nere i Sunersta, vid skidbacken. Är det möjligen så att det är någon som vet vilka det var som grävde det spåret? Vad som hände med dem? Samt vilken överenskomelse de hade med friluftsfrämjandet?

Finns det fler som är intresserade av DH i Uppsala?

//: Linus

Onsdagscykling i Uppsala
Vet inte om du tänker på MTB-banan? Den är anlagd av UCK (och möjligen även Uni). Friluftsfrämjandet brukar vara MTB-vänligt. Tidigare, tills för några år sedan, anordnade man regelbundet MTB-turer för allmänheten på söndagarna. Det var samling vid Sunnerstastugan och sedan blev det Morga eller Lunsen. Flera av ledarna var mkt pigga på DH. Verksamheten lades ner p g a brist på ledare.

Jag är osäker på juridiken, vem som äger marken, men såvitt jag förstår anlades MTB-banan med markägarens välsignelse. Möjligen kan det även ha utgått någon form av bidrag från kommun. Andra, som är mer inne än jag på att hoja bana och är aktiva i klubbarna, kan sannolikt fylla på med info om detta.

Onsdagscykling i Uppsala
Gissar att den där Linus menar spåret som går i den norra skidbacken.

Visst finns det intresse av DH i Uppsala. Kolla med OskarH, han har koll på varenda stigsnutt som lutar mer än tio grader.

Onsdagscykling i Uppsala
s ropade, här är jag!

Den där Linus: Spåret är förmodligen det sk. UFO-spåret. Tighta berms och lite hopp.

Det är Mats Romblad, Martin Söderström och resten av UFO-gänget som byggde den för länge sedan. Nu verkar det som att det bara är jag , Lobin och Kristin som cyklar där. Men Martin gjorde en promo för Mountain Skyver där i sommras, så spåret lever iaf.

Andra DH-spår i Uppsala ligger utspridda, ett inne i Nåsten och ett i Lurbo. Mer känner jag inte till.

Onsdagscykling i Uppsala
OskarH skrev:
> s ropade, här är jag!
>
> Den där Linus: Spåret är förmodligen det sk.
> UFO-spåret. Tighta berms och lite hopp.
>
> Det är Mats Romblad, Martin Söderström och
> resten av UFO-gänget som byggde den för länge
> sedan. Nu verkar det som att det bara är jag ,
> Lobin och Kristin som cyklar där. Men Martin
> gjorde en promo för Mountain Skyver där i
> sommras, så spåret lever iaf.
>
>
>
> Andra DH-spår i Uppsala ligger utspridda, ett
> inne i Nåsten och ett i Lurbo. Mer känner jag
> inte till.

riktigt grym video, o en rätt annorlunda hoj om man säger så :D

Onsdagscykling i Uppsala
Finns lite andra stigar nerför Sunnerstaåsen också. Vet inte hur DH-mässiga de egentligen är, jag brukar göra OTB-vurpor med min XC-hoj där ibland.

//Kristin

Onsdagscykling i Uppsala
Som jag trodde att jag skrev igår. Det är skoj att få så snabba svar. I vilket fall planerar jag och min kamarat att åka ned till sunersta backen och vid 1000 på lördag, 31 okt. Kom gärna ned och åke eller bara säg hej.

//: Linus

Onsdagscykling i Uppsala
finns ett spår norr om lövstalöt med, typ infarten till höger efter den som går upp till gozzis grustag, som ligegr längs gamla e4:an. minns att vi körde lite dh träning där me tony helmersson o grabbarna för en herrans massa år sen

Onsdagscykling i Uppsala
Om man åker Sunnerstaåsen norrut, så finns det en rolig nedförsbacke med en del baby heads ner till Vindbrovägen längs ett staket, är ganska lätt att hitta eftersom staketet blokerar vägen.

Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev:
> Om man åker Sunnerstaåsen norrut, så finns det
> en rolig nedförsbacke med en del baby heads ner
> till Vindbrovägen längs ett staket, är ganska
> lätt att hitta eftersom staketet blokerar vägen.

Du menar Kronåsen antar jag.

Onsdagscykling i Uppsala
bugge skrev:

> Du menar Kronåsen antar jag.

När du säger det, förmodar jag det, är osäker på uppsalaåsens olika namn söder om stan, i v f menar jag den som börjar vid SLU och är en tydlig hög ås fram till bostäderna söder om Ulleråker.

Onsdagscykling i Uppsala
Borde det inte gå att hitta någon nedförslöpa att köra mellan 255:an och Hemslöjdsvägen, mellan korsningen och Lugnet typ. Har för mig att jag slirat ner där ett par gången och tyckt att det varit ordentligt brant. Visserligen dunkar man rätt ner på landsvägen, men det är ju därför man har bromsar på cykeln väl?

Jag täntke för övrigt cykla runt lite i Lunsen imorgon förmiddag och hoppas att jag får sällskap. Jag dubbelpostar med Torsdagstråden för det var så dålig respons där. Kommer blir torsdagstempo light så no worries. Avfärd tiosnåret från stan.

Onsdagscykling i Uppsala
vill man ha riktigt brant cyklar man ju ner för rullgruset på kronåsen :D ner mot asfaltsvägen som går längs ån :D men då får man fan hålla i sig :D o det blir en färd som går rätt så mycket rakt fram o inte svänga :D

Onsdagscykling i Uppsala
Mina kamrater börjar vänja sig vid att jag cyklar och vid tanken på att kanske prova några rundor själva.

I måndags så sa en av dem: "Kan inte ni dra ihop en nybörjargrupp, med lånehojar ? Jag tror det skulle vara roligare att mäta sig mot andra nybörjare än mot dig."

Jag svarade honom att det kan bli svårt att få ihop lånecyklar men idén låter bra.

Är det någon här som skulle kunna tänka sig att låna ut sin gamla skrot-ht några gånger under våren ?

/Svaje

Onsdagscykling i Uppsala
Nejdå, den är inte död, den har bara semester. Ondagscykling är för cykling på onsdagar och torsdagscykling för cykling på torsdagar. I praktiken onsdags och torsdagscyklas det på vilken veckodag som helst även om ondagscykling av hävd mest utövas under lite mer reglerade former på just onsdagar. Torsdagscykling hade under sin storhetstid rykte om sig att var lite snabbare, lite tuffare, men nu har gubbarna som höll i den blivit feta och lata och kvalar knappt in till onsdagscykling.

Vill man verka för någon annan typ av cykling i Uppsala är man givetvis välkommen att göra det, antingen i torsdagstråden eller om man startar en egen tråd. Lite reklam i de gamla trådarna är bra.

Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev:
> Numer finns en grupp för onsdagcyklingen på
> Facebook. Den heter Onsdagcykling i Uppsala. Det
> är en helt öppen grupp, och alla är välkomna.

Det låter ju intressant - dock problematiskt för de som inte är på den där ansiktsboken (ja, jag vet att jag inte hänger med reaktionär bakåtsträvare som jag är). Jag önskar härmed att tider och samlingsplatser kommuniceras även här ...

Onsdagscykling i Uppsala
Jag har gått med, men så är jag en framåtsträvare och hipp också ;-) Men visst bör tider annonseras här. Jag hänger betydligt mer här än på boken.

Onsdagscykling i Uppsala
Nu när folk verkar läsa den här tråden så vill jag upprepa mig lite. Finns det några gammelcyklar man kan samla ihop och låna ut ? Eller har ni alla sållt era första hojjar ?

Svaje skrev:
> Mina kamrater börjar vänja sig vid att jag
> cyklar och vid tanken på att kanske prova några
> rundor själva.
>
> I måndags så sa en av dem: "Kan inte ni dra ihop
> en nybörjargrupp, med lånehojar ? Jag tror det
> skulle vara roligare att mäta sig mot andra
> nybörjare än mot dig."
>
> Jag svarade honom att det kan bli svårt att få
> ihop lånecyklar men idén låter bra.
>
> Är det någon här som skulle kunna tänka sig
> att låna ut sin gamla skrot-ht några gånger
> under våren ?
>
> /Svaje

Onsdagscykling i Uppsala
JojjeM skrev:
> Nån vänlig medlem kanske kan skriva ut Facebook
> och faxa till dig :)

LOL ;)

Onsdagscykling i Uppsala
Kan man inte välja att visa viss information för alla, alltså kunde tider, samlingsplatser och liknande vara tillgängligt även för de som absolut inte vill regga sig på FB.

Jag kör också en lågprofilare, loggar in 4-5ggr/månad, det räcker :-)

Onsdagscykling i Uppsala
snow100323.png

För tungt, fortfarande över 30 cm snö, roligare att åka skidor, så vi tänker åka till Storvreta eller Knivsta och dra några varv i elljus ;)

Onsdagscykling i Uppsala
Conan arkivarien skrev:
> Är det någon som är sugen på att bada cykeln i
> sorbet?

Vilken del av Facebook var det du inte förstod?

/Johan (inte främmande för sorbetbad men förhindrad ikväll)

Tillbaka
Topp