Onsdagscykling i Uppsala

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum
Onsdagscykling i Uppsala
>
> Räcke är väll ok bara det inte sitter så nära
> spången som det gör nu. Som skogsmulle nämnde
> så kan det bli besvärligt även att gå där om
> man har bred packning med sig. Det skulle säkert
> räcka med att flytta ut och kanske luta stolparna
> lite.

Jag sitter och väljer mellan ett hipster-styre eller ett med rejält jävla aphäng.
Vad tycker ni?

Onsdagscykling i Uppsala
Jomentjena, det blev ju faktiskt en riktigt lyckad onsdagscykling imho, även om undertecknad blev lite nervös när ingen av de vanliga gamla stigrävarna hon brukar jaga genom skogen dök upp. Således blev det en Lunsenklassiker à la Kristin, men jag är faktiskt rätt nöjd med att vi bara gjorde typ två felcyklingar i skogen och bara var lite Lost In Sävja på slutet. Bra att det fanns både orienterare med utmärkt lokalsinne och iphöns närvarande i gruppen.

Jag räknade till 8 pers flera gånger och jag tror inte att någon är kvar i skogen heller. Kul med så många nya ansikten :). Lunsen visade sig i alla fall från sin bästa sida får jag lov att säga även om långspången och dess nya staket fällde 2 av 8 cyklister och det blev 7-1 till djävulsbackens fördel.

Mest impad är jag av Max som numera kör sin hoj helstel och utan frambroms i värsta street-cykelandan.

//Kristin

Onsdagscykling i Uppsala
Jag stod över idag så att ni får chansen att sakna mig vilket jag är säker på att ni gjorde när ni hamnade på villovägar och i dunderförlusten mot djävulsbacken.

Onsdagscykling i Uppsala
Tur då att jag och sonen missade klungan vid Ica med en dryg minut så att det inte blev ännu fler obekanta ansikten. Vi såg er rulla förbi Uppsävjaskolan från Ica och tyckte att det avståndet var alldeles för STORT. Annars hade vi nog kunnat lotsa i Lunsen ...

Ingen GPS tracker i gruppen så man får se vart ni åkte?

Onsdagscykling i Uppsala
Åh charlie vad synd! Tyckte vi tittade oss omkring efter eftersläntrare (jag hade bara uppfattat att en person uttryckligen sagt att han skulle ansluta vid ICA Sävja, annars hade vi väntat) men såg ingen.

Jag har min GPS-track här: http://connect.garmin.com/activity/82000543 men den är rätt kass ur "lokaliseringssyfte", hade behövt s och hans katter.

//Kristin

Onsdagscykling i Uppsala
Inga problem! Hade vi verkligen kört på så hade vi nog hunnit ikapp er och vi hade nog inte kört hela rundan ändå. Sonen är bara tio och har precis börjat cykla på riktig cykel så vi hade nog dragit ned tempot en hel del.

Onsdagscykling i Uppsala
Jag hade beslutsångest men kom iaf iväg klockan 18:30 från Kung Björns hög och körde "vanliga" rundan i Nåsten.
Lite blött men i stort sett helt ok.
Rutten blev så här:
Nsten.jpg ht=422

Var det någon mer som var ute i Nåsten igår?

/Magnus

Onsdagscykling i Uppsala
majo1009 skrev:
-------------------------------------------------------
> Var det någon mer som var ute i Nåsten igår?
>
> /Magnus

Jag var ut, låg ca 45 min före dig.

Onsdagscykling i Uppsala
Kristin skrev:
>...långspången och dess nya staket
> fällde 2 av 8 cyklister...

Ja, och det känns fortfarande :)

Onsdagscykling i Uppsala
Nu har jag varit och träffat komunens ansvarige för vandringsleder och badplatser.

Det kommer inte byggas fler räcken. Långspången är det ända stället där ett räcke är motiverat. Och i mina ögon helt rätt motiverat. Är man äldre så vill man inte upp och balansera på en spång över ett långt och djupt träsk som Mickmossen utan något att hålla sig i. Jag föreslog att man kanske skulle bredda spången med en planka åt andra hållet från räcket men jag vill dit och titta först innan jag sade något definitivt.

Han undrade om vi var intresserade av att komunen gjorde speciella cykelleder genom skogarna (precis som för hästar). Det skulle leda till att komunen förväntade sig att vi höll oss där. Detta avrådde jag ifrån. Vill vi åka grusväg så kan vi göra det på andra ställen. Jag påpekade att vi var nöjda med att åka på vandringslederna och vi bara var intresserade av att det inte skulle dyka upp nya hinder specifikt för cyklar.

Jag fick orienteringskartor för Nåsten, Lunsen och Hammarskog. Förutom de info-broshyrer jag stal åt mig i foajen. Ni får väldigt gärna komma med förslag på vad som kan tänkas behöva göras. Några surhål som behöver en spång/-förlängning ? Det var tydligen någon som gjort en inventering förra året och kommit med förslag på åtgärder som han skulle börja titta på också men vi kanske kan påverka prioriteringen. Dessutom går komungränsen till Knivsta rakt genom södra vändan från Lunsentorpet så gäller det området söderut så får vi höra av oss till Knivsta.

Jag visade honom mtb-runt-uppsala och happy så han kan få lite direkt info om hur många vi är som cyklar. Men han kommer nog inte att börja posta speciellt ofta. De postar tydligen på skidspår.se när de har gjort nya spår men inte mycket annat. Det blir lätt väl stora brevskördar om man sår komentarer på forum. :)

Lite nyheter: Det byggs i dagarna en stor dirt-bana i grusgropen vid badplatsen i Björklinge. Tydligen finns några av sveriges bästa jordskuttare här i Uppsala. Enligt sagda cyklister skall det tydligen bli en av sveriges bästa banor.

Hågahögen har fått nedslag av Riksantikvarieämbetet för att den håller på och erroderar. Det kommer att byggas ett staket runt själva kullen under tiden den renoveras. Det är inte tillåtet att cykla på själva högen. Stenhällarna runt foten på kullen kommer vara tillgängliga även i fortsättningen. Jag talade om att vi gillar hällarna som teknikträning och att vi är noga att inte cykla på själva kullen. Så låt bli det, nu när jag satt mitt namn på det !

Komentarer, idéer, åsikter ?
/Svaje

Onsdagscykling i Uppsala
När det började snackas om räcken så kände jag mig tvungen att ge mig ut och undersöka saken. Mitt styre (inkl handtag) är 695 mm brett och jag hade inga som helst problem att ta mig över. Tvärt om kändes det enklare när man hade stolparna att titta på.

Fast när räcket kommer på plats så kommer någon cm till försvinna och att det blir inte längre fritt mellan stolparna. Svårt att säga hur mycket det kommer påverka.

Bilagor

• 2011-04-29_17-04-33_458.jpg
    2011-04-29_17-04-33_458.jpg
    129.9 KB · Besök: 69
  • 2011-04-29_17-04-46_61.jpg
    2011-04-29_17-04-46_61.jpg
    107.1 KB · Besök: 62
Onsdagscykling i Uppsala
blev hänvisad hit från torsdagscykling i uppsala
tänkte kolla hur lugnt tempo ni kör?
jag har cyklat mycket förr men nu var det alldeles för länge sen och vill komma igång igen.
har märkt att det finns alldeles för mycket fina cykelvägar att cykla på i uppsala och skulle vilja ha en "guidad tur" genom ja typ alla som t.ex Lunsen.

när, var, hur och hur länge brukar ni vara ute?

Onsdagscykling i Uppsala
Bra info finns i trådens första inlägg.

Jag lutar åt att onsdagscykla i traditionell stil. D.v.s på onsdag kl 18:00 från Finn för vidare färd mot Nåsten och en klassiker.

Onsdagscykling i Uppsala
Lulle skrev:
> Hänger med jag med. Kan man hoppa på vid
> parkeringen vid kung björns hög? 18.15?

Javisst. PM:a mig ditt mobilnummer så kan jag underrätta om det blir någon förändring.

Onsdagscykling i Uppsala
Hur många km blev det där?

majo1009 skrev:
> Jag hade beslutsångest men kom iaf iväg klockan
> 18:30 från Kung Björns hög och körde "vanliga"
> rundan i Nåsten.
> Lite blött men i stort sett helt ok.
> Rutten blev så här:
>
>
> Var det någon mer som var ute i Nåsten igår?
>
> /Magnus

Onsdagscykling i Uppsala
Hm jag måste nog springa idag, kom på att jag ska lufsa runt nåt såntdär marathon om knappt fyra veckor och enligt Lasse är det grenspecifik träning som gäller för att komma i form. Hjälper alltså inte att klara hans slinga utan fotisättningar :(.

//Kristin

Onsdagscykling i Uppsala
Kristin skrev:
> Hm jag måste nog springa idag, kom på att jag
> ska lufsa runt nåt såntdär marathon om knappt
> fyra veckor och enligt Lasse är det grenspecifik
> träning som gäller för att komma i form.
> Hjälper alltså inte att klara hans slinga utan
> fotisättningar :(.
>
> //Kristin

Jag tror han menade att du skall träna där det är så mycket grenar som möjligt. D.v.s i skogen. Vad du tränar kan väll inte vara så viktigt.

Onsdagscykling i Uppsala
Kul cykling ikväll!

Kvällens höjdpunkt var när Lulle blev jagad av en skock nyfikna kalvar. Jag tror dom blev kränkta när Lulle körde om dom på deras hemmastig.

3-2 Linnébacken vs happy får väll anses som godkänt ändå.

Onsdagscykling i Uppsala
s skrev:
> Kul cykling ikväll!
>
> Kvällens höjdpunkt var när Lulle blev jagad av
> en skock nyfikna kalvar. Jag tror dom blev
> kränkta när Lulle körde om dom på deras
> hemmastig.
>
> 3-2 Linnébacken vs happy får väll anses som
> godkänt ändå.

Fasen vad starka ni är då, vilka var det som ägde backen?

//Kristin

Onsdagscykling i Uppsala
Nyfikna kalvar?? Snarare mordlystna!

Var det inte 2-3 Linnébacken vs happy? De förbannade rötterna sänkte mig iallafall...

Annars en lyckad tur!

Onsdagscykling i Uppsala
2-3? Var det någon mer än jag och Anders som cyklade upp? Det missade jag i så fall. Hade fullt upp med att dammsuga luften på syre.

Onsdagscykling i Uppsala
Det är i slutet av klassikerturen, när man kommit ut ur Nåsten, cyklat genom kohagarna, över träbron över ån och genom den första skogsbiten. Här kan man nu välja att köra in i en till hage ELLER upp till höger, där backen är :) Efter backen är stigen täckt av sjukt många och stora rötter. Inget flow alls blir det!

Onsdagscykling i Uppsala
s skrev:
> 2-3? Var det någon mer än jag och Anders som
> cyklade upp? Det missade jag i så fall. Hade
> fullt upp med att dammsuga luften på syre.

Jag som läste fel... självklart var det 2 som klarade, 3 stod i mitten och svor...

Onsdagscykling i Uppsala
JojjeM skrev:
> bugge skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag vet inte hur klassikern går så
> beskrivning
> > säger mig inte så mycket tyvärr. Men tack
> > ändå. Kan någon visa på en karta tro? :)
>
> Här typ http://kartor.eniro.se/m/a0uE5
>
>
>
> Bilder finns i Uppsala BikeRally-tråden:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1507558/page=
> 8
>
> /Johan

Tack! Måste testa den vid tillfälle.

Onsdagscykling i Uppsala
Ade skrev:
> Igår blev det en tur på kronåsen med Sportson!
> Kul nedför men hemska uppförsbackar:/ filmbevis
> finns på deras Facebook sida// Adde

Kul,

Det verkar på väg att bli stort att butikerna bygger community IRL. Jag var in och tittade och pratade lite på nya SkiTotal häromdagen och de planerar också att köra igång med MTB-turer (kommer inte ihåg vilken dag).

/Johan

Onsdagscykling i Uppsala
Ade skrev:
> Igår blev det en tur på kronåsen med Sportson!
> Kul nedför men hemska uppförsbackar:/ filmbevis
> finns på deras Facebook sida// Adde

Uff jag känner en viss press på att hänga med någon torsdag. Tänker redan nu skylla på att min cykel är typ 4 kg tyngre än Tonys om han kränker mig i uppförsbackarna ;).

//Kristin

Onsdagscykling i Uppsala
Kristin skrev:
> Ade skrev:
> -----
> > Igår blev det en tur på kronåsen med
> Sportson!
> > Kul nedför men hemska uppförsbackar:/
> filmbevis
> > finns på deras Facebook sida// Adde
>
> Uff jag känner en viss press på att hänga med
> någon torsdag. Tänker redan nu skylla på att
> min cykel är typ 4 kg tyngre än Tonys om han
> kränker mig i uppförsbackarna ;).
>
> //Kristin

Som tur va så va Tony inte me igår! Han verkar ha som hobby att piska otränade som en annan så man inte kan gå på 2 dagar efter:) så igår fick vi några trevliga pauser iaf:)

Onsdagscykling i Uppsala
JojjeM skrev:
> Ade skrev:
> -----
> > Igår blev det en tur på kronåsen med
> Sportson!
> > Kul nedför men hemska uppförsbackar:/
> filmbevis
> > finns på deras Facebook sida// Adde
>
> Kul,
>
> Det verkar på väg att bli stort att butikerna
> bygger community IRL. Jag var in och tittade och
> pratade lite på nya SkiTotal häromdagen och de
> planerar också att köra igång med MTB-turer
> (kommer inte ihåg vilken dag).
>
> /Johan

team sportia, som idag har lvg träningar (rätt stora sånna) kommer ox¨börja emd mtb, 18/5 vill jag minnas att det var första turen.

och det rä ju skitkul att det verkar bli stort i uppsala med detta. både på mtb och lvg. det är ju rätt smart av butikerna och bra för sporten.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp