Nu har jag varit och träffat komunens ansvarige för vandringsleder och badplatser.
Det kommer inte byggas fler räcken. Långspången är det ända stället där ett räcke är motiverat. Och i mina ögon helt rätt motiverat. Är man äldre så vill man inte upp och balansera på en spång över ett långt och djupt träsk som Mickmossen utan något att hålla sig i. Jag föreslog att man kanske skulle bredda spången med en planka åt andra hållet från räcket men jag vill dit och titta först innan jag sade något definitivt.
Han undrade om vi var intresserade av att komunen gjorde speciella cykelleder genom skogarna (precis som för hästar). Det skulle leda till att komunen förväntade sig att vi höll oss där. Detta avrådde jag ifrån. Vill vi åka grusväg så kan vi göra det på andra ställen. Jag påpekade att vi var nöjda med att åka på vandringslederna och vi bara var intresserade av att det inte skulle dyka upp nya hinder specifikt för cyklar.
Jag fick orienteringskartor för Nåsten, Lunsen och Hammarskog. Förutom de info-broshyrer jag stal åt mig i foajen. Ni får väldigt gärna komma med förslag på vad som kan tänkas behöva göras. Några surhål som behöver en spång/-förlängning ? Det var tydligen någon som gjort en inventering förra året och kommit med förslag på åtgärder som han skulle börja titta på också men vi kanske kan påverka prioriteringen. Dessutom går komungränsen till Knivsta rakt genom södra vändan från Lunsentorpet så gäller det området söderut så får vi höra av oss till Knivsta.
Jag visade honom mtb-runt-uppsala och happy så han kan få lite direkt info om hur många vi är som cyklar. Men han kommer nog inte att börja posta speciellt ofta. De postar tydligen på skidspår.se när de har gjort nya spår men inte mycket annat. Det blir lätt väl stora brevskördar om man sår komentarer på forum. :)
Lite nyheter: Det byggs i dagarna en stor dirt-bana i grusgropen vid badplatsen i Björklinge. Tydligen finns några av sveriges bästa jordskuttare här i Uppsala. Enligt sagda cyklister skall det tydligen bli en av sveriges bästa banor.
Hågahögen har fått nedslag av Riksantikvarieämbetet för att den håller på och erroderar. Det kommer att byggas ett staket runt själva kullen under tiden den renoveras. Det är inte tillåtet att cykla på själva högen. Stenhällarna runt foten på kullen kommer vara tillgängliga även i fortsättningen. Jag talade om att vi gillar hällarna som teknikträning och att vi är noga att inte cykla på själva kullen. Så låt bli det, nu när jag satt mitt namn på det !
Komentarer, idéer, åsikter ?
/Svaje