Onsdagscykling i Uppsala

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum
Onsdagscykling i Uppsala
Dagens tur blev flottsund-torpet-södravändan-flottsund!!

•••FY FAN VA DET ÄR TRÅKIGT ATT CYKLA SJÄLV•••

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    135.9 KB · Besök: 53
  • image.jpg
    image.jpg
    144.7 KB · Besök: 44
Onsdagscykling i Uppsala
Ja, dig har jag ju pratat med Ade, men vi blir nog 3 till från oss! Snickarklas och två icke-happyiter :-) Hur nu det ska gå :-)
18.30 kör iaf vi från Flottsund runt torpet och Surstagärdena! Samma tur vi körde när vi möttes Staffolainen för den var finfin :-) Avslutningen är grym :-D

Onsdagscykling i Uppsala
Låter apkul! Hoppas bara att jag inte får förhinder.

Vad är förresten meningen med två trådar om uppsalacykling? Lätt förvirrande då dagarna inte verkar så heliga ändå. Eller är jag ute på djupt vatten nu? Som att föreslå att Happy ska delas upp i kategorier.

Onsdagscykling i Uppsala
Onsdagscykling handlar om att anpassa fart och svårighet efter den som är minst teknisk eller minst konditionsstark. Man vill hålla ihop gruppen och lämnar ingen. Onsdag kan vara alla dagar i veckan. I princip alla cyklar är ok (till och med hardtails).

Torsdagscykling är mer för überteknisk cykling, mer fart och vissa försök att få deltagare att släppa och bli lämnade i skogen. Snabbast och starkast är först i gruppen, så länge det är en grupp. Torsdag är också valfri dag i veckan.

Onsdagscykling i Uppsala
Tror det finns en förklaring några sidor tillbaka i någon av trådarna... Men det vore enklare med en tråd.........
Och det kanske blir bil dit......
Ojojoj, nu lever man farligt!

Onsdagscykling i Uppsala
Förvirrat är vad det är, men jag har ett vagt minne av att det framgår av första inlägget på första sidan. Kanske borde göra två trådar som heter "Happyride Uppsala - EASY" och "Happyride Uppsala - HARD" istället för att förenkla för de icke helt insatta.

Onsdagscykling i Uppsala
Tjena på er!

Ville bara introducera mig själv och säga att jag gärna hakar på er framöver i våra skogar kring Uppsala.
Jag heter Magnus och har ett långt förflutet som cross/endurokille (ja, med motor) men som nu tänker ta upp lite mer analog hoj istället. Sitter för tillfället och väntar på en Canyon AL 6.9 som borde anlända om några veckor - tror den blir en bra HT att börja på iaf!(?).

Det här forumet är ju guld och det verkar som de flesta är riktigt hjälpsamma till såna som mig - nog för jag kan prylar till crossar men inte visste jag att det fanns så här mkt till trampcyklar... lite åktips tar jag också tacksamt emot! (tror inte att mina endurocoach-kurser räcker så långt här...).

När/var/hur brukar ni ses innan ni drar ut?
Hoppas ni introducerar mig i lagomt snällt tempo för att sedan öka takten raskt!

Sez /M

Onsdagscykling i Uppsala
Jag åker bil till flottsund, så vi möts vid lilla parkeringen vid 18:30!

@P-A möter du upp vid första trappan??

@ivarmag.. Kul med mer folk, jag kommer själv från cross svängen! Och dina enduro talanger kommer du garanterat ha nytta av. Bara att hänga på när det passar, välkommen

Onsdagscykling i Uppsala
@Alla: ni har väl köpt med er snickers? Jag tar med en extra och tänker byta den mot lite luft ifall jag får punka. Gaspatronen är slut och jag kommer inte hinna köpa någon ny.

Vi ses imorgon! Jag tror jag låter latmasken tala och tar bilen ut med. Skönt sätt att spara åtminstone 45-60 minuters transporttid.

Onsdagscykling i Uppsala
-XIII- skrev:
-------------------------------------------------------
> Onsdagscykling handlar om att anpassa fart och
> svårighet efter den som är minst teknisk eller
> minst konditionsstark. Man vill hålla ihop
> gruppen och lämnar ingen. Onsdag kan vara alla
> dagar i veckan. I princip alla cyklar är ok (till
> och med hardtails).
>
> Torsdagscykling är mer för überteknisk cykling,
> mer fart och vissa försök att få deltagare att
> släppa och bli lämnade i skogen. Snabbast och
> starkast är först i gruppen, så länge det är
> en grupp. Torsdag är också valfri dag i veckan.

Vi har inte slarvat bort någon deltagare vare sig på onsdags eller torsdagscykling vad jag kan minnas. Och det är inte meningen heller.

Första inläggen i respektive tråd beskriver ganska väl vad det handlar om.

Kanon att ni håller igång onsdagscyklingen!

Själv har jag lite begränsat med cykeltid i veckorna så jag brukar prioritera torsdagscykling för träningens skull. Men jag planerar att köra lite stigvisning i Lunsen för onsdagscyklister någon helg i sommar.

Onsdagscykling i Uppsala
hmm...låter ansvarstagande och bra det där :)

Själv körde jag en soloonsdagstisdag med torsdagsinslag. Perfekta förhållanden i Lunsen.

Bild på banan
Skrmavbild2013-06-11kl.22.19.57.png

Skrmavbild2013-06-11kl.23.13.30.png

Gjorde ett antal försök att köra ifrån mig, att köra vilse men kom hem iallafall. Tryckte i en massa luft i däcken och det var dumt, nu är jag helt slut i armarna och det gick inte snabbare på rötter trots tilltaget. Gräsligt mycket cykling blev det. Riktigt kul. Såg ett 29 tums stålstaket tramsa runt också.

Skrmavbild2013-06-11kl.22.20.23.png

Nästa gång lägger jag på en södra rundan också....tror jag...kanske...
Myggen var lite elaka idag och man stannade helst...inte alls.

Onsdagscykling i Uppsala
Ade skrev:
> Jag åker bil till flottsund, så vi möts vid
> lilla parkeringen vid 18:30!
>
> @P-A möter du upp vid första trappan??
>
> @ivarmag.. Kul med mer folk, jag kommer själv
> från cross svängen! Och dina enduro talanger
> kommer du garanterat ha nytta av. Bara att hänga
> på när det passar, välkommen

- Jag hänger nog på (ansluter vid första trappan) om inte benen känns för sura efter idag, men vänta INTE på mig.
Måste kolla bakväxeln också, fick eventuellt en smäll när jag satsade lite för positivt. Nästan kul för jag har köpt mekställ :P

Onsdagscykling i Uppsala
toppen, ska kika in där.
:-) jo är ganska tung så jag fick rådet att gå på en luftassisterad gaffel
och då fick jag slanta upp lite till ;-)

Onsdagscykling i Uppsala
De blev en premiere tur på nya hojen, en timme runt högarna.
Skitkul och skitjobbigt pust de här kommer ge flås va de lider.

Bilagor

• IMG_1703_9118.JPG
    IMG_1703_9118.JPG
    85.6 KB · Besök: 37
Onsdagscykling i Uppsala
Vi blev hela 9 stycken på kvällens tur! Riktigt trevligt, började dok oroväckande med 3 punkteringar dom första 10min! Men sen rulla det på bra, tack alla:)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    109.8 KB · Besök: 41
  • image.jpg
    image.jpg
    136.9 KB · Besök: 40
  • image.jpg
    image.jpg
    123.1 KB · Besök: 46
  • image.jpg
    image.jpg
    128.5 KB · Besök: 45
Onsdagscykling i Uppsala
jocceD skrev:
> De blev en premiere tur på nya hojen, en timme
> runt högarna.
> Skitkul och skitjobbigt pust de här kommer ge
> flås va de lider.

Trevligt. Flåset kommer alldeles säkert.

Ade skrev:
> Vi blev hela 9 stycken på kvällens tur! Riktigt
> trevligt, började dok oroväckande med 3
> punkteringar dom första 10min! Men sen rulla det
> på bra, tack alla:)

Kul med sån uppslutning och kul med punkalagningsbilder :)

/Johan

Onsdagscykling i Uppsala
Mekade dit nytt öra som mosades igår och justerade växlarna med cykeln hängande i nya stället, mycket smidigt. Tänkte hänga på men var lite sen till trappan så jag bombade på hela vägen till torpet för att komma kapp onsdagsgänget. Inget gäng och redan helt slut så det blev en snickerspaus liggande på rygg på en träbänk. Rätt mysigt faktiskt.

Skrmavbild2013-06-12kl.21.46.10.png

Ute på stigen igen mötte jag dom och hängde på för onsdagstempo är ju snällt, eller hur ;) Kul med så många och att tempot var rätt hyggligt trots att jag släpade :P

Skrmavbild2013-06-12kl.21.41.39.png

Skrmavbild2013-06-12kl.21.41.56.png

Balansera på spång med ett gäng cyklister bakom sig är INTE kul :D

Skrmavbild2013-06-12kl.21.42.13.png

Skrmavbild2013-06-12kl.21.42.25.png

Pissepaus

Skrmavbild2013-06-12kl.21.42.38.png

Den "roliga" långspången.

Skrmavbild2013-06-12kl.21.42.54.png

Djupare än man kan tro.

Skrmavbild2013-06-12kl.21.43.07.png

Kul onsdagsgäng. Tack för sällskapet!

Skrmavbild2013-06-12kl.21.43.20.png

Skrmavbild2013-06-12kl.21.43.29.png

Jag KOMMER inte cykla imorgon, inte stig iallafall.

Senast ändrad:
Onsdagscykling i Uppsala
Tack alla för en riktigt trevlig tur och ruskigt kul med så god uppslutning! En OTB rakt i leran får man anse vara okej för statistiken trots allt.:) Det är betydligt mindre än förra gången jag var med på onsdagscykling i Nåsten (Ade kan intyga det). Det närmaste teknisk stigcykling jag kommer ägna mig åt de närmaste dagarna är gula stigen. Ryggen och armarna är ganska möra just nu. Jag tror tillochmed jag hittat ett par nya muskler!

Onsdagscykling i Uppsala
Staffolainen skrev:
> Appropå onsdagscykling, någon som är sugen på
> en lunsen- eller nåstentur i helgen? Lördag fm
> eller söndag em.

-Jag cyklar i princip alltid Lunsen lördag fm, oavsett om det är solo eller grupp. Just nu säger mina ben nej men jag tror att lördag kommer funka. SMHI och YR säger att vädret blir ok då.

Onsdagscykling i Uppsala
-XIII- skrev:
> Staffolainen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Appropå onsdagscykling, någon som är sugen
> på
> > en lunsen- eller nåstentur i helgen? Lördag
> fm
> > eller söndag em.
>
>
> -Jag cyklar i princip alltid Lunsen lördag fm,
> oavsett om det är solo eller grupp. Just nu
> säger mina ben nej men jag tror att lördag
> kommer funka. SMHI och YR säger att vädret blir
> ok då.

Perfekt, mina ben känns lite tveksamma med men borde vara fräscha till lördag. Eventuellt ska vi lunchgrilla på lördag och då får tyvärr cyklingen flytta till söndag. Vi kan väl höras närmare helgen, jag vet mer imorgon. Vilken tid brukar du rulla iväg?

Onsdagscykling i Uppsala
09:30-10:00 vid första trappan på Flottsund-Lunsentorpetstigen brukar vara en bra tid för en start för en tur på totalt 2,5-3 timmar.
Vill cykla ohygglolångt får man nog starta tidigare.
Vi bestämmer bestämt fredag kväll vad det blir och om det blir?

Onsdagscykling i Uppsala
-XIII- skrev:
> 09:30-10:00 vid första trappan på
> Flottsund-Lunsentorpetstigen brukar vara en bra
> tid för en start för en tur på totalt 2,5-3
> timmar.
> Vill cykla ohygglolångt får man nog starta
> tidigare.
> Vi bestämmer bestämt fredag kväll vad det blir
> och om det blir?

Det låter som en plan och ett bra riktmärke. Om det blir av så siktar jag på att rulla från flottsund vid 9.15-snåret.

Onsdagscykling i Uppsala
Jag tänker försöka hänga på i morgon oxå! Men har ont i halsen, ryggen, höften, vänster fot å allmänt seg. Men blir inget värre så är jag på:)

Onsdagscykling i Uppsala
jocceD skrev:
> Nån som tänkt onsdags cykla i kväll fredag ?
> Om regnet håller sig borta vill säga

Absolut, planen finns där! Dock ganska sent misstänker jag då jag måste åka och handla lite innan inför morgondagen. Ca kl 20 borde vara görbart. Vart och hur? Nåstenrunda vore trevligt. Det suger ordentligt i cykeltarmen nu.:)

Edit: jag har laddat med både patroner och två slangar sen onsdagscyklingen..:)

Senast ändrad:
Onsdagscykling i Uppsala
@JocceD: Vart bor du? centrum - Gula stigen - skaris - sunnerstabacken - uppsalaåsen - centrum är annars ett lättcyklat men roligt alternativ som passar nybörjare. Ca 2,3 mil runt totalt = totaltid: 1,5-2,5 timmar om man tar det väldigt lugnt och beroende på hur mycket man snurrar på stigarna i sunnerstaåsen. Jag bor vid slottet så där i krokarna startar jag. Vet mer exakt tid efter jag handlat.

Tillbaka
Topp