Onsdagscykling i Uppsala

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum
Onsdagscykling i Uppsala
Något som oroar mig mycket mer är deras planer för Lunsen. De vill bygga en stor väg genom norra Lunsen och ett nytt bostadsområde. Detta projekt är ännu i sin linda. Det enda som finns anslaget är ett s k "uppdragsunderlag", Program för bebyggelseutveckling i Sävja. Men, det kan de närmaste åren förväntas avsätta metastaser. I princip skulle en stor del av naturen man hojade genom 1a maj bli bebyggd. Samtidigt som stora arealer kokåker, söder och sydost om staden, förblir just bara kokåkrar. Ett smart drag vore att helt enkelt flytta den tilltänkta bebyggelsen till åkrarna. Det skulle inte bara spara skogen. Det skulle också medföra att folk skulle bo närmare staden, och inte behöva åka bil till jobbet. Även väster om staden finns massvis med plats man kan bygga på utan att en enda meter skog behöver gå förlorad, t ex Staby gärde.

Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev:
-------------------------------------------------------

> Ett smart drag vore att helt enkelt flytta den
> tilltänkta bebyggelsen till åkrarna. ...
> ... Även väster om
> staden finns massvis med plats man kan bygga på
> utan att en enda meter skog behöver gå
> förlorad, t ex Staby gärde.

Håller med till fullo. Varför ta ner skog till att bygga hus när det finns så j-a mycket åkermark runt stan. Passa på och bomma igen F15 också så skulle vi kunna bygga hur mycket som helst norr om stan.

Fråga: vad är kokåker? Har aldrig hört uttrycket förr.

Senast redigerad av en moderator:
Onsdagscykling i Uppsala
lave skrev:

> Fråga: vad är kokåker?

— En åker med jordkokor.

> kan det bro på att lunsen ägs av staden eller liknande, åkrarna ä privata?

Åkrarna mellan Lunsen och staden är såvitt jag förstår universitetets. De borde rimligen vara mer värda för ägaren om de bebyggdes. Men, det finns ett ideoliskt tänk kring åkrarna, att Uppsala ska vara "staden på slätten", att det ska vara gärden runtom staden. Det finns t o m någon förening med plattfötter som driver att Uppsala ska vara "staden på slätten." Det betyder att man bygger aå långt ut från centrum att folk praktikst taget måste bli bilburna.

Onsdagscykling i Uppsala
Jimbob skrev:
> Ska någon ut ikväll?
> Emma

Nä jag skall ut och plantera skog på en koåker, så man är garderad om dom börjar bråka i Lunsen

Onsdagscykling i Uppsala
Om nån vill följa med har jag tänkt dra till Rörken nån gång och leta roliga ställen. Banorna inne på området ska man nog köra motorburet på men däromkring verkade det finnas en del kul om det är torrt.
Lite bilder från förra året finns här.
Är rätt less på att vara utan skogshoj så jag tar det lite lugnt med skogsåkningen just nu.

Onsdagscykling i Uppsala
Jimbob skrev:
> Jag kör gärna en tur i Lunsen i morgon.
> När och var ska ni träffas?
> Emma

Vad sägs om plantskolan 1030?

Onsdagscykling i Uppsala
Som sagt jag åker bil ut till plantskolan och får lätt in ytterligare en hoj, men bara en för jag orkar inte montera takstället, etc. Först till kvarn ...

Onsdagscykling i Uppsala
Jag kommer kanske som sagt, stukade handen ikväll pga. lite bmxande och kundvagnsåkande på fyllan. Kommer jag skriver jag här ca en timme innan 10.30 att jag kommer. Dvs. 09.30 lär jag skriva här om jag kommer, hörs inget från mig kommer jag inte. Per, har du lust at pm:a ett mobilnummer utifall att jag kan tänkas hinna med dig och bilen ut...

Onsdagscykling i Uppsala
Cyklade Djäknegatan-Skarholmen T/R på Gula stigen idag. Härligt! Det börjar torka upp, vad det verkar. Gjorde en riktig vurpa när jag gick för hårt ut för en brant, fick alltså nytta av mina benskydd på deras första tur. Har lite ont i en axel, dock.

Hoppas Lunsenturen blev bra!

Onsdagscykling i Uppsala
Oj, tack för en härlig tur, blev snudd på episk, om ni vill rekonstruera hur vi åkte, så efter MTB runt Uppsalas numrering blev det: upp till led 1,3 från Plantskolan, sedan 1,3 > 2 > 14 > 12 till Alsike, väg en bit och sedan mot väster 10 > 19 > 10 > 8 > 9 > 2 > 1 oså tillbaka till Plantskolan

emma.jpg ht=725

Emma på det stora steget på led 10

patrik.jpg ht=713

Partrik dito

Mårten hoppas din hand är OK!

Onsdagscykling i Uppsala
Har fått så jävla ont i axeln och måste köra lugnt men fick Raffe med mig ut till Berthåga/Nåsten i pensionärstempo. På hemväg lyckades vi i alla fall köra upp Linnés helvetesbacke. Första gången för mig - Yes!

Här på muren till Berthåga kyrkogård - kanske inte något att ta efter ;)
2007-05-12010.jpg ht=543

Här en bild från en bit på Hundsläden som är mycket svårare än det ser ut.
2007-05-12014.jpg ht=543

Tidigare idag åkte vi till Jälla och Storskogen för att kolla in led 2 under kraftledningen som Per har gett en 4 i svårighetsgrad. Vi följde den en bit och det såg kul ut bitvis men var ganska igenvuxen på sina håll, som också sägs på hemsidan.

2007-05-12001.jpg ht=543

Onsdagscykling i Uppsala
Per: Låter som en bra tur. Vädret idag är ju super för cykling!

Min hand blir sakta men säkert bättre, är främst handleden som är sabbad. Kan inte belasta den i bl a just styrhållarvinkeln. Men är man så dum att man cyklar bmx och åker kundvagn framåt midnatt en riktig festkväll får man stå sitt kast. :P

Onsdagscykling i Uppsala
Orv skrev:

> Tidigare idag åkte vi till Jälla och Storskogen
> för att kolla in led 2 under kraftledningen som
> Per har gett en 4 i svårighetsgrad. Vi följde
> den en bit och det såg kul ut bitvis men var
> ganska igenvuxen på sina håll, som också sägs
> på hemsidan.

Kul, det var evigheter sedan vi var där, kollade just på MTB runt Uppsala och såg att sista ändringen gjordes 30 oktober 2001. Det finns en lös diskussion om att man även borde göra Storskogen till reservat. Men jag tror inte det rört sig på den fronten på åratal.

Onsdagscykling i Uppsala
Idag drog vi till Lunsen och sen BMX-banan. Det var hur kul som helst.
Högupplösta bilder finns här.

Det börjar lugnt med lite finlir, Mårten R på spång:
P1070154.JPG ht=544

Ett lite dolt smultronställe:
P1070155.JPG ht=544

Jag tar det betydligt lugnare, hoppas det är sista gången på länge med den här hojen i skogen:
P1070162.JPG ht=725

Här kan man väl inte cykla?
P1070166.JPG ht=544

Det kunde man.
P1070167.JPG ht=544

Annan vinkel:
P1070168.JPG ht=544

Igen:
P1070169.JPG ht=544

På BMX-banan:
P1070172.JPG ht=544

P1070173.JPG ht=544

P1070176.JPG ht=544

Onsdagscykling i Uppsala
Tjosan!
Blir det nån onsdagscykling? Är någon sugen på att Lunsa?

Handleden är uppe i full rörlighet men pallar inte belastning riktigt än. På onsdag lär den väl funka skulle jag tro.

Onsdagscykling i Uppsala
Kan inte onsdag men tänkte trotsa vädret och köra typ hundslädevändan ikväll (och ev äv imorgon).

/Johan

EDIT: grymma bilder Andreas & Mårten.

Onsdagscykling i Uppsala
Mårten skrev:
> Nå? Ingen sugen?

Jo, men jag åker bort över helgen (som ju börjar i morgon). Kanske tar en tur på gula stigen i morgon eftermiddag.

Onsdagscykling i Uppsala
Var ute på åsen bakom Gozzis grusgrop i Lövstalöt. Bitvis riktigt kul även om dom trevligaste partierna är bortgrävda. Det går att få till en hyfsad slinga, om man är berädd att köra vissa bitar två gånger. Det är snabbt före och ingen Lunsenvarning.
Några bilder från turen
Grusgropen002.jpg ht=544

Det tätnar, enbit in från den södra infarten
Grusgropen006.jpg ht=544

Här skall man väl inte behöva bli blöt
Grusgropen007.jpg ht=544

Själva grusgropen från åvan
Grusgropen008.jpg ht=544

In i skogen igen, oteknisk men snabb
Grusgropen010.jpg ht=544

Nästa grop - blir nog till att vända
Grusgropen012.jpg ht=544

Dagens jobbigaste backe
Grusgropen013.jpg ht=725

Belöningen lät inte vänta på sig
Grusgropen016.jpg ht=725

En sk. Djävulsbacke som krävde många försök

Onsdagscykling i Uppsala
Orv skrev:
> Ralf och jag körde där förra året och hittade
> en crossbana av något slag:
>
>

Det där såg riktigt kul ut!

Onsdagscykling i Uppsala
finns en riktigt rolig utförslöpa där, som går bitvis genom den där lilla crossbanan.

mårten, va kan det vara dit, lite längre än till lunsen från stan, kanske som till plantskolan. eller lite längre, tar ca 20-30 min cyklande från stan skulle ta tro

Onsdagscykling i Uppsala
Hmm, får se. Återkommer med svar på det erbjudandet. Iofs mest sugen på att Nåstna (as opposed to Lunsa) - behöver lite teknikträning innan min stillasittande helg i Lkpg.

Tillbaka
Topp