Önskar ändra utväxling på andra hojen

Murdock

Aktiv medlem
Ok. Så min gravelbike har en sådan här kassett:

Sram PG-1130 Cassette 11-42T, stegen ser ut såhär:
11,13,15,17,19,22,25,28,32,36,42

Singelklinga fram, NW 40t.

Nu när jag trampat runt några mil så känner jag att transportsträckorna på asfalt inte funkar som jag vill. Lågväxlarna är för lätta och hoppen mellan 11-13-15 är för stora, speciellt nu när jag fått känna på pendlarens 12-13-14-15 med 50t-klinga.

Jo jag vet. Jag skulle ha valt tvådelat fram, men det är försent nu. Min tankegång går såhär:

Byta singelklinga fram till NW 42t. Det är max för ramen enligt tillverkaren.

Byta kassett till:
11-36t:11,12,13,15,17,19,22,25,28,32,36
eller
11-32t:11,12,13,14,15,17,19,22,25,28,32

42t på kassetten använde jag aldrig, så 11-36t känns självklar. Jag tjänar typ en växel då lågväxeln byts mot en mkt bra 12t. 36t har jag typ knappt heller behövt, men 32an kanske blir lite gränsfall som lägsta växel när framklingan ökar med två tänder.

http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB...RZ2=11,13,15,17,19,22,25,28,32,14,12&UF2=2196

Men även toppfarten räcker inte till riktigt. Jag tvivlar på att de extra 2 tänderna fram kommer räcka. Finns det någon kassett jag kan använda med 10 tänder som högväxel? Jag är medveten om det extra slitaget och några förlorade watt. Måste jag ha en XD-driver body, något jag troligen inte har med tanke på kassetten som redan sitter på?

Om jag prompt vill ha en 10t, vad behöver jag göra?

42t fram och 11-32 11 delat kör jag på en cykel. Det räcker till både uppåt och netåt - visst saknas det någon gång en högre växel och visst gnuggar man ibland lite mycket 11t drev, men det fungerar onekligen väldigt bra ändå. 42/32 räcker nog bra som lägsta - på min grusiga cykel har jag 34/25 som lägsta och där hade man väl ibland önskat sig en lägre växel kanske, men det fungerar ju....

10t drev är nog inte en väl du vill gå. Behöver du absolut högre utväxling så se om 44 fram inte går ändå - har du så att du kan knuffa ut kedjelinje någon mm så har du ju möjlighet att vinna lite till. Allt är ju så styvt så du behöver ju inte mycket frigång för att det skall fungera.

Senast ändrad:
murdock, redan 11t är olämpligt att ligga på mer än korta stunder. 10t löser inte ditt problem.

offra hellre lite kedjelinje på lätta växlar, flytta ut framdrevet med hjälp av längre fästbultar och brickor, skaffa ett 48t eller större.

Vilken toppfart är det du önskar driva din gravel bike till? Jag kör 42x11-28T med 35 mm däck och hållet 40-45 km/h på 13T och 12T bak på platten och snabbare än så behöver man ändå bra med utförsbacke och då kan man smälla i 11T.

Bengt-re sa:
42t fram och 11-32 11 delat kör jag på en cykel. Det räcker till både uppåt och netåt - visst saknas det någon gång en högre växel och visst gnuggar man ibland lite mycket 11t drev, men det fungerar onekligen väldigt bra ändå. 42/32 räcker nog bra som lägsta - på min grusiga cykel har jag 34/25 som lägsta och där hade man väl ibland önskat sig en lägre växel kanske, men det fungerar ju....

10t drev är nog inte en väl du vill gå. Behöver du absolut högre utväxling så se om 44 fram inte går ändå - har du så att du kan knuffa ut kedjelinje någon mm så har du ju möjlighet att vinna lite till. Allt är ju så styvt så du behöver ju inte mycket frigång för att det skall fungera.
Tack, det hjälper att höra att någon annan kör 42/11-32. Då vet jag att jag inte tänker helt galet. Uppsala är rätt platt så jag börjar så.

kais01 sa:
murdock, redan 11t är olämpligt att ligga på mer än korta stunder. 10t löser inte ditt problem.

offra hellre lite kedjelinje på lätta växlar, flytta ut framdrevet med hjälp av längre fästbultar och brickor, skaffa ett 48t eller större.
Tack, jag skrotar 10t idén och går på större framdrev ifall 42t inte skulle räcka till.

NLC sa:
Vilken toppfart är det du önskar driva din gravel bike till? Jag kör 42x11-28T med 35 mm däck och hållet 40-45 km/h på 13T och 12T bak på platten och snabbare än så behöver man ändå bra med utförsbacke och då kan man smälla i 11T.
Jag kör 650b 47C, 170mm vevar (borde nog ha 175mm då jag är 193cm). Egentligen är väl själva farten ok, men jag tycker jag får hålla lite för hög kadens på asfaltsraksträckor då man har vinden i ryggen.

Nu tänker väl alla ”byt vevar då!” men jag är snål och försöker rättfärdiga internetsbutikens misstag med att lägga 170mm vevar på en XL cykel med att jag får färre pedalislag. ?

DRQ96 sa:
Jag har 44 fram och 10-42 bak på gravelhojen.

10t upplever jag som en dålig idé, blir väldigt litet drev
Jag har förstått att 10t inte är optimalt, inte ens 11t är en ring man vill ligga på mer än nödvändigt.

Ändå specar stora tillverkare 10t, t ex Canyon Grail på modeller med singelklinga.

Murdock sa:
DRQ96 sa:
Jag har 44 fram och 10-42 bak på gravelhojen.

10t upplever jag som en dålig idé, blir väldigt litet drev
Jag har förstått att 10t inte är optimalt, inte ens 11t är en ring man vill ligga på mer än nödvändigt.

Ändå specar stora tillverkare 10t, t ex Canyon Grail på modeller med singelklinga.

de tillverkar det som säljer, att det är tveksamt tekniskt bryr man sig inte särskilt om.

leder det sedan till minskad livslängd på komponenterna med täta byten av kedjor och kassetter; så mycket bättre. i en annan tråd skriver folk om att de byter kedja var 100-300 mil. helt otroligt.

Murdock sa:
NLC sa:
Jag kör 650b 47C, 170mm vevar (borde nog ha 175mm då jag är 193cm). Egentligen är väl själva farten ok, men jag tycker jag får hålla lite för hög kadens på asfaltsraksträckor då man har vinden i ryggen.

Nu tänker väl alla ”byt vevar då!” men jag är snål och försöker rättfärdiga internetsbutikens misstag med att lägga 170mm vevar på en XL cykel med att jag får färre pedalislag. ?

Ja med 650B och 47 mm däck får du ca 2% lägre fart på samma utväxling och kadens jämfört med min uppsättning 622x35. Sen är vilken kadens man trivs med väldigt personligt men jag tror de flesta klarar sig rätt bra med en ”maxfart” runt 45 km/h vid solocykling särskilt vid grusvägsåka.

Fast å andra sidan hade jag 38Tx11-32T tidigare med 40 mm däck (på 622/28”) och jag förvånades själv över hur mycket skillnad det kunde bli mot nuvarande (för LVG/grusvägsåka)

NLC sa:
Fast å andra sidan hade jag 38Tx11-32T tidigare med 40 mm däck (på 622/28”) och jag förvånades själv över hur mycket skillnad det kunde bli mot nuvarande (för LVG/grusvägsåka)
Du menar högre toppfart, tätare mellan växlarna och något stötigare upplevelse? Mer än förväntat? Plus på landsvägen men minus på grusvägen? 42x11-28 låter rätt tungt när backen kommer...

Vilket 40mm däck hade du och vilket 35mm bytte du till om jag får fråga?

Kör 42x11-36 på min Cinelli Zydeco. Använder hela kassetten dagligen (brant stig på min pendling).
Trampar ur runt 55km/h då jag har långsamma ben.

Scut sa:
Kör 42x11-36 på min Cinelli Zydeco. Använder hela kassetten dagligen (brant stig på min pendling).
Jag har en plan. Först byter jag framdrev från 40t till 42t, sedan beger jag mig ut till de backar jag känner till i området och provar dom på drev 32 och 36 innan jag bestämmer mig för vilket lågväxel kassetten skall stanna på.

Snygg cykel förresten. Cinelli Zydeco var helt okänd för mig.

Murdock sa:
NLC sa:
Du menar högre toppfart, tätare mellan växlarna och något stötigare upplevelse? Mer än förväntat? Plus på landsvägen men minus på grusvägen? 42x11-28 låter rätt tungt när backen kommer...

Schwalbe G-One Allround Evolution LiteSkin i 40 mm resp 35 mm

NLC sa:
Murdock sa:
NLC sa:

Aha, du gick alltså ner 5mm i storlek med exakt samma däck. Jag spekulerade i om den stora skillnaden låg i att du även bytte till ny sort eller tillverkare med annat mönster och ”suppleness”.

Murdock sa:
NLC sa:
Murdock sa:
NLC sa:

Aha, du gick alltså ner 5mm i storlek med exakt samma däck. Jag spekulerade i om den stora skillnaden låg i att du även bytte till ny sort eller tillverkare med annat mönster och ”suppleness”.

Hur man upplever hjul och däck är förstås högst subjektivt men jag tror skillnaden mycket låg i att jag med 38T fram och avsaknad av 16T på kassetten aldrig hittade samma rytm på (lands)vägen med 13,14 och 15T isf 14, 15,16 och 17T vid normalt distanstempo.

En annan aspekt är att de bredare däcken numer sitter på andra fälgar (med lägre profil) och det är ffa när det blåser lite snålt sida mot som den riktiga ”trögheten” infinner sig.

Murdock sa:
Scut sa:
Jag har en plan. Först byter jag framdrev från 40t till 42t, sedan beger jag mig ut till de backar jag känner till i området och provar dom på drev 32 och 36 innan jag bestämmer mig för vilket lågväxel kassetten skall stanna på.

Snygg cykel förresten. Cinelli Zydeco var helt okänd för mig.

Låter som en idé. Jag tror dock ytterst sällan man behöver en 1:1 växel (eller en sub) som 40/42x42 ger. 42x36 är nog en bra kombo.

Zydecon är en helt fantastisk ram. Styv, rapp, stabil och bekväm. Kör min med 46cm styre och Panracer Gravelking Slick 622x40C däck.

Tillbaka
Topp