Önskar cykelråd..landsväg+hybrid ??

lunkan-58

Ny medlem
Ny här på Happy och ganska färsk som cykel entusiast, 59år, 169cm, 72kg, hyffsat tränad. Hade en Scott Metrix(20 el 30..skivbroms iaf) som jag verkligen gillade, speciellt som snabb o smidig i city, inte alls så stötig trots odämpad och även hyffsad som motionscykel då den hade ganska smala, släta racingdäck..tyvärr blev den stulen. Köpte en Nishiki Cross Comp(2014) stl M för att jag ville prova på mer landsväg/träning, ännu inte cyklat såå mkt med den men i city är jag inte så bekväm med bockstyre för växel o broms då det ofta dyker upp plötsliga situationer(tyvärr så cyklar jag nog lite för snabbt o vårdslöst.. :/ ) , den känns även ganska stötig trots crossdäck och även något "lång".
Nu till min fundering.. Har hittat en Nishiki Team Carbon 2011 stl 54 i mkt fint skick för en rimlig peng(ca 10k), som jag förstått det kan det vara ok med en något "stor" stl vid landsväg eller om man är van cyklist(är inte jag), 2011an har ju Ultegra 6700 10 delad i bak och den får ju ganska mycket kritik på diverse forum..kräver Ultegran mer skötsel/underhåll än ex 105RD ?? Dåligt köp?
Eftersom jag är lite svag för Scott så är någon CR 1 modell mkt intressant men vill helst inte lägga så mkt mer än 10k..och då skulle väl en 52a eller ev 54a kunna passa..?
Vill även ha en ny hybrid för citycykling..Metrix..någon Nishiki Pro modell..Crescent Yotta..?? ..tar gärna mot förslag på bra beg för 4-6k
Tjooo... lunkan

...ett tillägg..har även funderat på om jag ska nöja mig med att bara byta till racingdäck på min Cross Comp, får nog iaf på 25-622 släta.
Eller köpa en uppsättning kompletta nya hjul på bättre fälgar..Cykel Expo i Solna plockar ihop ett par för runt 3,5k och då får jag 19-622 på..och kan skifta hela hjulpar. Men för en inte alltför stor peng till får jag en hel cykel..vad bäst lägga pengen på..?

Ca 10000 kan du definitivt spendera bättre än att köpa en sannolikt för stor 7 år gammal Nishiki.
Mitt tips är att i så fall hellre köpa en ny cykel för de pengarna. Här är 2 tyskar som brukar anses prisvärda i samma prisklass:
https://www.rosebikes.se/rose-pro-sl-105-bike-now-821326
https://www.canyon.com/sv/road/endurace/2018/endurace-al-6-0.html
Om du känner att en lokal handlare är värdefull skulle jag nog gå till några såna och höra nig för. För 10000 får du ju en helt ok cykel även hos en handlare (även om specen på ovanstående är bättre så kommer en lokalt inhandlad Scott/Bianchi/whatever också vara ”ok”).

Tack Lejon och Stumpy för tipsen.. Att köpa en sprillans ny hoj för runt 10k kanske inte är helt fel, båda de angivna modellerna känns ok.
Att köpa en 2011 beg N Team Carbon kanske normalt inte är det bästa..men den här har en 74-årig fd tävlingscyklist haft..och som dessutom har två andra racers å då bl.a en Crescent för 50k, så NTKn är i mint condition. Det finns även en Nishiki Limited 2015 stl 50 till salu för 14k och som nog kan fås ngt billigare.. Bra Köp ?? NTKn är ju en 54 vilket känns stort för mig tyv.. Jag är ju även mkt intresserad av en CR1(nånting) om den dyker upp till överkomligt pris.. Är dessa modeller lite för avancerade för mig som nybliven cyklist kanske..??
OCH..är det ändå bättre att satsa på en ny i 10k klassen..? ALTERNATIVT..bara byta däck på min Nishiki Cross Comp 2014 och köra så länge..tills jag vet mer om vad jag vill ha.. :?

Stl 50 är väl sannolikt bättre än 54 med din längd. Under 14’ för en 2015 känns väl mindre orimligt än en 2011 för 10’.
Men 52a är väl sannolikt lagom för dig och en ny, modern cykel, tex en Rose som du kan klämma på i förväg och få i rätt storlek skulle jag rekommendera hellre.

Jo..en Pro SL för 11,5k verkar ju ok..men lägga 14,5k för en med skivbroms.. :/ ..är det så viktigt med skivor på landsväg..? I city på hybrid känns det som ett måste!
Vad anses om att bara sätta racingdäck på Cross Compen(10,2kg å skivor) då å köra..gentemot en Pro SL..?

lunkan-58 sa:
Jo..en Pro SL för 11,5k verkar ju ok..men lägga 14,5k för en med skivbroms.. :/ ..är det så viktigt med skivor på landsväg..? I city på hybrid känns det som ett måste!
Vad anses om att bara sätta racingdäck på Cross Compen(10,2kg å skivor) då å köra..gentemot en Pro SL..?

Racingdäck på Cross Compen ger dig ju en duglig landsvägscykel. Visst är den tung, har större q-faktor än en ren racer och har gles kassett, men vad tusan - det går ju att cykla med.

Däck och hur väl kroppen kommer undan vinden är det viktigaste för att få fart på ekipaget.

En 7 kg racer med tät kassett, lätta hjul och smalare vevparti är roligare fast bara marginellt snabbare så länge du får till samma sittställning och kör på samma däck.

Tillbaka
Topp