Önskar cykelråd..landsväg+hybrid ??
Ny här på Happy och ganska färsk som cykel entusiast, 59år, 169cm, 72kg, hyffsat tränad. Hade en Scott Metrix(20 el 30..skivbroms iaf) som jag verkligen gillade, speciellt som snabb o smidig i city, inte alls så stötig trots odämpad och även hyffsad som motionscykel då den hade ganska smala, släta racingdäck..tyvärr blev den stulen. Köpte en Nishiki Cross Comp(2014) stl M för att jag ville prova på mer landsväg/träning, ännu inte cyklat såå mkt med den men i city är jag inte så bekväm med bockstyre för växel o broms då det ofta dyker upp plötsliga situationer(tyvärr så cyklar jag nog lite för snabbt o vårdslöst.. :/ ) , den känns även ganska stötig trots crossdäck och även något "lång".
Nu till min fundering.. Har hittat en Nishiki Team Carbon 2011 stl 54 i mkt fint skick för en rimlig peng(ca 10k), som jag förstått det kan det vara ok med en något "stor" stl vid landsväg eller om man är van cyklist(är inte jag), 2011an har ju Ultegra 6700 10 delad i bak och den får ju ganska mycket kritik på diverse forum..kräver Ultegran mer skötsel/underhåll än ex 105RD ?? Dåligt köp?
Eftersom jag är lite svag för Scott så är någon CR 1 modell mkt intressant men vill helst inte lägga så mkt mer än 10k..och då skulle väl en 52a eller ev 54a kunna passa..?
Vill även ha en ny hybrid för citycykling..Metrix..någon Nishiki Pro modell..Crescent Yotta..?? ..tar gärna mot förslag på bra beg för 4-6k
Tjooo... lunkan
Nu till min fundering.. Har hittat en Nishiki Team Carbon 2011 stl 54 i mkt fint skick för en rimlig peng(ca 10k), som jag förstått det kan det vara ok med en något "stor" stl vid landsväg eller om man är van cyklist(är inte jag), 2011an har ju Ultegra 6700 10 delad i bak och den får ju ganska mycket kritik på diverse forum..kräver Ultegran mer skötsel/underhåll än ex 105RD ?? Dåligt köp?
Eftersom jag är lite svag för Scott så är någon CR 1 modell mkt intressant men vill helst inte lägga så mkt mer än 10k..och då skulle väl en 52a eller ev 54a kunna passa..?
Vill även ha en ny hybrid för citycykling..Metrix..någon Nishiki Pro modell..Crescent Yotta..?? ..tar gärna mot förslag på bra beg för 4-6k
Tjooo... lunkan