Önskar lite guidning i val av ny cykel

Gråtand

Medlem
Här kommer en till sån där köpråds-tråd, jag hoppas ni står ut :)

Kort bakgrund:
Är 43 år och har sedan barnåren haft en långt uppehåll från "lek/hobby"-cykling fram tills jag var 40. Då fick jag nåt infall att köra cykelvasan och bestämde att jag ville göra det på en heldämpad. Köpte då en Specialized Stumpjumper FSR Comp 29 från 2017. Att det blev just den cykeln är nog inte så mycket aktivt val för den modellen/konfigurationen utan att det var den cykeln jag hittade till rätt pris Jag cyklar inte supermycket och mestadels blir det med barnen och min fru, så inte så äventyrlig cykling då. Vi cyklar mest hemmavid i Huddinge (söder om Stockholm) och då brukar det bli Gömmarskogen, Visättra/Flemingsbergs-skogen och trails runt Flottsbro. Det blir också en del turer till Bergs gård i Trosa. Sen är vi i Lindvallen/Sälen minst en vecka om året. Kanske något övrigt cykelställe på semestern. Oavsett var vi är så är det skogsstigar, trails/flowtrails som gäller. Vi har testat downhill men det är inte det vi primärt cyklar och inte det den nya cykeln ska vara till. Jag tycker om när det är lite stökigt/tekniskt. Även skoj när det nerför och fort, men är varken bra eller road av stora hopp.

Varför byta:
Kan inte riktigt beskriva varför jag har en idé om att jag vill ha en annan cykel, men det finns ett begär av att uppgradera eller köpa något annat. Är i stora drag nöjd med cykeln jag har, möjligtvis att jag tycker den känns lite, lite stor. En del i det är säkert att jag är 187 cm och har en ram i storlek XL. Den ska förvisso vara för 185-193 cm, men kanske att en L hade passat bättre.

Ny cykel:
Till att börja med så måste det inte vara en sproilans ny cykel, ny för mig räcker. Tänker helst att priset inte ska passera 25-30.
Jag cyklar som sagt i princip enbart trail, så har väl känt att en trail-cykel kanske är mest lämplig. Eventuellt att en enduro skulle kunna bli aktuell, men då ska den nog vara mer trail-fokuserad än downhill-fokuserad.

Jag ramlade över en begagnatannons på en Trek Slash 7 gen 5 som jag fastnade lite för. Men sen började jag tvivla på om enduro kanske inte var rätt spår att gå. Tänkte då att Trek Fuel Ex 8 gen 6 verkade trevlig. Där har jag inte sett nåt begagnat, men den går att köpa modellår 2023 ny för 28000. Hittade i samma veva en firma som säljer en lätt begagnad 2024 års Cube Stereo One55 C:62 SLX för 31000. Den verkade välutrustad och typ i min budget.

Försökte börja jämföra de lite, men när jag gör det så tror jag att jag kan för lite för att verkligen förstå vad skillnaderna verkligen gör. Jag tycker det verkar vara små skillnader, så tror ni att det kommer spela någon roll för någon som inte är så avancerad åkare?

Här finns en jämförelse där lite specar och geometri kan ses för cykeln jag har idag och de 3 "nya" som jag nämnt.

Eller finns det andra cyklar jag borde överväga?
Tacksam för input och tips!

Det är ju väldigt tråkigt att vara ”overbiked”. Att ha en enduro och bara ibland åka lite lift i sälen är nog väldigt trist 51v/år. Din Stumpjumper är ju mycket mer livlig än enduro så om du fundera på något mer utförsorienterat än det du har idag så testa först. En modern ”down country” hoj går ju utmärkt i flowtrails och skulle vara perfekt all övrig tid på året så det skulle jag rekommendera, typ YT Izzo med flera.

Testa att sätta ett angleset och kanske en kortare styrstam så kan cykeln blir både lite modernare (vet inte måtten/vinklarna men nya kom väl 2019 så de är nog inte modern) och kortare.
Det kostar inte mycket och oavsett resultat så lär du dig något om vad du gillar.

Jag har en YT Jeffsy AL 27,5 med 150mm fram och bak samt en Allebike Alpha Polestar 29 av kolfiber med 130mm fram och 120mm bak. Jeffsyn är mer lekfull men Allebiken är bra mycket snabbare. I alla fall uppför och på platten vilket kan bero på viktskillnaden på ett par kg. Så vill man ha en grymt prisvärd och fin ”downcountry”-hoj som är lätt så är Polestar ett bra köp. Jag kör lika fort (nästan) med den som min Jeffsy. Fast skulle jag åka bikepark utför skulle Jeffsyn få följa med.

Tack för svar och tips! Tyvärr är jag en sån där fakta/siffer-kille så jag har lite följdfrågor av den tekniska sorten :)

Givet att det mest är olika typer av stigar/trails för min så är ju en trailcykel kanske lite mer logisk. Jag vill inte ha en cykel som gör det svårare att klättra än min nuvarande. Anledningen till att jag öppnade upp för enduro-kategorin var för att min nuvarande cykel av vissa verkar ha klassats som enduro. Åtminstone 2017. Men nu verkar ju geometrier ha förändrats en del.

Så vad är egentligen overbiked i det här sammanhanget och vilken saker i specar/geometri ska jag ha fokus på?
  • Head tube angle har ju blivit lägre i nya geometrier
    Min stumpjumper har 67,5 grader, och alla cyklar som nämnts har lägre. Att ligga runt 65 grader verkar vara vanligt för en modern trail.

• Seat tube angle tänker jag att en högre vinkel bör kunna hjälpa klättring och på platten.
    Min stumjumper har 74 grader, och här tänker jag att något högre skulle kunna ge fördelar. Men kommer jag märka skillnad om det är 76, 77 eller 78 grader?

• BB height är kanske relevant för markfrigång
    Alla nämnda cyklar verkar ju ligga 15-20 mm högre än min stumpjumper.

• Sen pratas det ju mycket om stack och reach, men jag har i ärlighetens namn inte fattat vad som är bra/dåligt eller vad som ger vad.
    Men reach verkar ju ha blivit större med nyare geometri. Och Stack verkar ha blivit lägre.

• I YT-klipp och diskussioner tycker jag det pratas en del om chainstay length, men jag har nog inte fattat vad det ger för egenskaper.
    Jämför jag min stumpjumper med de cyklar som nämnts så verkar ju de flesta ha mindre än 1 % skillnad, så där har jag svårt att se att jag skulle märka någon skillnad.

• Dämpning är väl också något som påverkar.
    Nu är jag inte ute efter maximal effektivitet vid trampning. Jag kommer inte tävla och när jag tränar så gör det inget om jag blir lite extra trött. Så jag skulle säga att min prio är mer åt att få en bättre upplevelse i stöket eller hoppet (som fortfarande inte är stora downhill/park-hopp), än den sista km/h eller att orka hålla fullt ös den sista kilometern.
    Så har jag någon anledning att aktivt leta efter mindre än t.ex. 150/140 mm ? Och säg att jag hade landat i en Slash med 170/160 hade det fått stor/kännbar försämring i min stigcykling?

Tillbaka
Topp