Önskas: Omdömme Merida One-Twenty 9.600 2015

abarth

Aktiv medlem
Tjena!

Nu när de börjar komma igång diverse reor överallt så har jag fått upp ett öga för dessa cyklar. Ordinarie pris 20.000:-, nu kna man få dom för ca 16.000:-

Är de värda det? Jag är en gubbe på dryg 40 som behöver heldämpad för att njuta i skogen pga ryggproblem, cyklar relativt mycket landsväg och vill komplementträna med MTB. Idag kör jag en gammal Univega alu ht med trött Rockshox Judy gaffel som inte hjälper mycket...

Det som lockar med nytt är garantier, annars har jag inget emot att köpa begagnat så länge det är 29" hjul, mediumstorlek och heldämpat!

/ Thomas

Är det verkligen ingen som kan eller vill hjälpa mej om detta är en bra cykel eller inte?!? Får rätt bra pris av en handlare på den.

//Thomas

Har ingen åsikt om ramen, men 2x10 deore och RS Sektor för 16000 känns lite dyrt tycker jag. Men jag har kanske blivit bortskämd av tyskarna...

Jo, jag kollade lite på den - helt klart intressant men med frakt så blir det över 18'... Skulle helst vilja under 15'...

Är lite dåligt insatt i 29" FS tyvärr (utöver Nerve/Neuron här ovan), men om 27,5" är acceptabelt så finns det ju bra priser på hojar från England nu när pundet är lågt.

T.ex.
Calibre Bossnut
Boardman Team FS
Voodoo Zobop

De är alla specade ungefär som Meridan du länkade men kostar knappt 1000 pund.

Med det sagt så kanske det är värt det för dig att köpa Meridan för 16000 hos en lokal handlare även om den blir lite dyrare.
Vid ev garantiärenden kan det ju vara skönt att inte behöva handskas med en nätbutik i utlandet.

Edit: stavfel

Senast ändrad:
Jeppe_E sa:
abarth sa:
29" är det som gäller sen tror jag det går att få ner priset en aning till

Det borde gå.... Den är fortfarande dyr i förhållande till vad man får.

Finns en flock med hojjar här:

http://www.bunnyhop.de/en/categorie...untainbike&page=categorie&cat=4&sorting=price

Denna t.ex. http://www.bunnyhop.de/en/bikes/mou...trail-ltd-black-orange-matt-20152?action_ms=1

Intressant det med! Men... Den du specifikt länkade till - är den så mycket bättre än Meridan!? Sen är ju inte Merida det sexigaste märket - det vet jag... Hade jag kunnat så hade jag skaffat mej en Santa Cruz Tallboy! ?

abarth sa:
David_J sa:
Har ingen erfarenhet av Meridan och inte heller om denna: http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016/mountainbike/all-mountain/slide-29/slide-130-80/
Men jag tycker specen ser vettig ut på Radonen och då får du en cykel du kan ha till väldigt mycket.
Visst, kanske svårt att hitta en att testa innan köp men jag hade nog satsat på det iallafall..

Intressant! Måste man köpa via bilediscount.de? 1785€ + frakt vill dom ha då...

Japp, Radon är deras eget märke. Skillnaden i pris beror på att tyskarna bara har 19% moms. Butiker som säljer tillräckligt mycket till sverige varje år behöver betala svensk moms på 25% istället, därav det högre priset till Sverige.

Vad för terräng gillar du att cykla i?
Den du länkar till är en ganska tung cykel. Då blir det ganska tråkigt uppför.
Fundera på hur ojämt det är där du kör. Hur lång fjädringsväg behöver du?

Jag har ägt flera Merida och det är kanske inte det sexigaste märket men de har bra support, har alltid tex växelöron hemma.
Cyklarna har jag alltid vart nöjd med, inga konstga rambrott eller lösa delar. Alltid välbyggda vid leverans. Till skillnad från en del andra märken där första månaden är en enda lång felsökning efter lösa delar och knack.

LHelge sa:
abarth sa:
David_J sa:
Har ingen erfarenhet av Meridan och inte heller om denna: http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016/mountainbike/all-mountain/slide-29/slide-130-80/
Men jag tycker specen ser vettig ut på Radonen och då får du en cykel du kan ha till väldigt mycket.
Visst, kanske svårt att hitta en att testa innan köp men jag hade nog satsat på det iallafall..

Intressant! Måste man köpa via bilediscount.de? 1785€ + frakt vill dom ha då...

Japp, Radon är deras eget märke. Skillnaden i pris beror på att tyskarna bara har 19% moms. Butiker som säljer tillräckligt mycket till sverige varje år behöver betala svensk moms på 25% istället, därav det högre priset till Sverige.

Aha... Då fattar jag! Nåväl, den är ju intressant ändå!

AAverdal sa:

Jag har ägt flera Merida och det är kanske inte det sexigaste märket men de har bra support, har alltid tex växelöron hemma.
Cyklarna har jag alltid vart nöjd med, inga konstga rambrott eller lösa delar. Alltid välbyggda vid leverans. Till skillnad från en del andra märken där första månaden är en enda lång felsökning efter lösa delar och knack.

Jag gillar den mesta terrängen, men hellre nerförsbackar halvt utan kontroll än att nöta uppförsbackar om man så säger... :)

Är den så tung så den är ett problem? Svårt att uppgradera / värd att uppgradera? Jag älskar t.ex. att köra på Kinnekulleleden med väldigt varierande terräng, men tycker det är jobbigt när det blir toktekniskt som jag tycker det är här i Petersburgs mountainbikespår här i Skara.

Jag vill ha heldämpad för att skona ryggen och efter att ha testat moderna cyklar så förstår jag att utvecklingen har gått långt framåt! Hur lång fjädringsväg jag behöver vet jag inte, men när jag höll på med MTB förr i tiden så var ju en 100 mm slaglängd en downhillrigg... Nu är det XC!

//Thomas

abarth sa:
AAverdal sa:

Jag gillar den mesta terrängen, men hellre nerförsbackar halvt utan kontroll än att nöta uppförsbackar om man så säger... :)

Är den så tung så den är ett problem? Svårt att uppgradera / värd att uppgradera? Jag älskar t.ex. att köra på Kinnekulleleden med väldigt varierande terräng, men tycker det är jobbigt när det blir toktekniskt som jag tycker det är här i Petersburgs mountainbikespår här i Skara.

Jag vill ha heldämpad för att skona ryggen och efter att ha testat moderna cyklar så förstår jag att utvecklingen har gått långt framåt! Hur lång fjädringsväg jag behöver vet jag inte, men när jag höll på med MTB förr i tiden så var ju en 100 mm slaglängd en downhillrigg... Nu är det XC!

//Thomas

Äh, gillar du mest att åka utför är vikten inte lika stort problem.

Allt är ju relativt, men i mina ögon är den ganska lågt specad. Fördelen är att det är billigt att ersätta trasiga grejer.
Och då kan du byta till lättare och på så vis banta ner den.

Uppdatering! Det blev ingen Merida men väl en New Old Stock 2014 års Salsa Horsethief 2! ?

Bilagor

• IMG_0439.JPG
    IMG_0439.JPG
    529.7 KB · Besök: 58
Ahh.. En sån har man varit sugen på några gånger. Kul! Grattis!
Mycket roligare val än Merida även om de säkert också gör roliga cyklar..

Tackar! Vilken stor skillnad från att komma från en XC HT från -94 med trött Judy gaffel till den här soffan! :) Knappt ont i ryggen när jag cyklade och sänkte personbästa över 5,8 km med 2 minuter direkt, fast jag slog i massor av träd och annat med det jättebreda styret! :D

//Thomas

Tillbaka
Topp