Önskas: Tips på styrväska för racer

GoranS sa:
Om man drar åt infästningen på t.ex. Apiduran ser det ut som det blir lite av en balansgång mellan att dra åt remen som fäster nere runt gaffelröret och att inte dra åt den så mycket att man börjar få onödigt tryck på bromsvajern. Är detta något som kan vara problematiskt eller är det ett icke-problem?
Jag hade ofta att bromsvajern klämdes mellan rör/väska och då satt frambromsen lite snett och bromsade. Mycket irriterande. Men när jag fick ett tempostyre var problemet borta, då satt jag väskan fast med ett extra spännband på det styret (bort från gaffelröret). Kanske inte snygg på en racer men äsch, jag har ofta en 16liter drybag i väskan (med sovsäck/tält) och då är det frihet som gäller, inte modepolisen.

På mina andra cyklar som inte har bockstyren har jag aldrig haft problem med kablar/vajrar os. Men väskan (Revelate Harness) har två små gummiblock mellan väska och styre, och även en gummiring mellan gaffelröret och väskan så det finns alltid plats för kablar os. Harnessen väger förresten 420g och då behövs en drybag till (jag har t.ex 18liter från 80g, men det finns ju mindre/lättare drybags såsom 4liter), och 420g som kan bära 7kg packning (t.ex en packraft och mycket mer) är ändå inte alls dåligt :)

De här gummiblocks menar jag, som finns mellan väskan och styret:

P1120028.jpg

Tempostyre som "väskhållaranordning" är nog överkurs i mitt fall. I synnerhet som jag inte tror att jag skulle ha någon större nytta av det cyklingsmässigt. Mest en sak till som jag kan klanta till det med - och tro mig, jag har en fallenhet för att klanta till saker.

Jag vet att TS är skeptisk till ramväskor, men här är ändå några tips. Kanske ändå något för TS eller någon annan som likt jag tycker att styrväskor är svåra att få till och är rejäla vindfångare.

I en ramväska får t ex en pump rätt bra plats.

Några exempel: (Topeak och Specialized finns i flera storlekar)
https://www.cykelkraft.se/vaska-topeak-midloader-6l-svarblack6l
https://www.cykelkraft.se/jandd-frame-pack-svart
https://www.lannasport.se/sv/articles/2.3309.184840/specialized-burra-frame-pack-5

Jag skulle inte ha något emot en ramväska om det funkade för mig. Som jag cyklar så går mina knän/insida lår emot överröret, ffa när jag står upp men emellanåt även när jag sitter ner. Detta gör att insidan av byxbenet skaver emot röret. Har jag något monterat där som inte är helt glatt kommer det med all sannolikhet att orsaka slitage på insidan av byxbenet och lycra är inte speciellt slittåligt. Har pensionerat två par byxor efter försök i denna bransch. Detta är bakgrunden till min personliga skepsis mot ramväskor.

Angående luftmotstånd så är det förstås en nackdel. Just med den typen av rutt jag tänker mig, d.v.s. huvudsakligen upp eller ner (se profilen nedan för exempel) bör det vara ett mindre problem, i synnerhet som jag typiskt tar det rätt piano utför.
Capture.PNG

Min spekulation är helt enkelt att en styrväska skulle kunna vara det minst dåliga alternativet för mig.

Ramväska => stor risk att byxorna går åt pepparn.
Allt i ryggsäcken => stor sannolikhet för att det blir kroppsliga problem p.g.a. det blir för tungt för axlar/rygg i längden.
Sadelstolpsväska => rädd för att sannolikheten för strul är för stor.
Privat följebil => för dyrt.

Senast ändrad:
GoranS sa:
Jag tänkte på remmen som drar ner mot framgaffeln. Ju mer man drar åt den (röd pil), desto mer tryck borde det bli på vajern (blå pil). Eller tänker jag galet?

Tänkte först att det kanske var lite konstruerat problem, inget minne av att jag hade såna problem. Var ute och kollade och fick en aha-upplevelse - jag har skivbromsar på min gravel.
På den modellen jag har så kan man ha distans på typ 6-7 cm (mätte inte så noga) och remmen når ändå runt styrröret (? är inte bra på cykeltermer).

Som jag förstått det är det många bland randonöreliten som har Apidura styrväska, kan inte minnas någon negativ kommentar om den i någon tråd. Men de kanske mest har skivbroms.
Yonna hade iofs problem.

Kanske göra någon konstruktion med något lampfäste som håller ut väskan? Känns som att alla modeller borde ha samma problem, så länge man inte har ett fäste för väskan som skapar distans.

Jag har för mig att jag aldrig drog åt remmen runt styrröret så hårt, någon dag använde jag det inte alls. Fast står man och bryter kanske det är irriterande om den inte sitter hårt.

Den där Arkel Signature BB kan man ju stadga upp hänget och slänget lite på också.
Tänker att kardborreband som finns på många väskor lättare slirar på styret.

Remdragning med alternativ placering:
arkel-signature.jpg

Man kan kombinera dessa så man får vridstopp uppåt och neråt, men drar ju då ena remmen tvärtom dårå.
Eller om väskan har rem under runt styrröret så kan blåa förslaget göra att du inte behöver dra in väskan hårt mot vajrarna typ...
Vet dock inte hur mjuk väskan är, så med reservation för det... men jag skulle kika efter såna här detaljer vid val av väska.
Valet styrs ju väldigt mycket av vad som ska få plats också och om det vet vi inte så mycket.
Eller hur vajerdragningen är på styret, vilket också skulle sålla bort några förslag.

Senast ändrad:
GoranS. En sak slog mig, du skrev något om att du ville kunna få ner volymen om du inte har så mycket i väskan har jag för mig. På Apiduran kan man bara rulla hop ändarna till en viss gräns, den är förstärkt i mitten och en bit ut, där kan man inte rulla ihop den.

me.I.am sa:
GoranS. En sak slog mig, du skrev något om att du ville kunna få ner volymen om du inte har så mycket i väskan har jag för mig. På Apiduran kan man bara rulla hop ändarna till en viss gräns, den är förstärkt i mitten och en bit ut, där kan man inte rulla ihop den.
Ah, bra påpekande! Om jag fattar det rätt är det 35 cm minimum. Kombinerat med en radie på 14 cm landar det på runt 5 liter minimivolym. Måste nog kontrollera lite. Jag kommer förvisso säkerligen att ha totalvolym på packningen som överstiger det, men min grundtanke var egentligen mest att försöka få bort lite tunga saker från ryggsäcken. Saker som tar plats men inte är så tunga funkar fint att ha i ryggsäcken tänker jag.

95FB37B4-09A7-4332-A491-4C0D6E9C8E87.jpeg
Jag fick nyligen hem min styrväska ”Kurrt” från lifeisaride.de Har bara testat den kort än så länge. Men klart nöjd hittills. Sväljer 6 liter, vattentät och stryktålig. Finns i en mindre variant också ”Rolff”. Fick välja design och färger själv vid beställning.

Tänkte köra den på långa randos. Inte direkt aero med styrväska. Men ett bra alternativ eller komplement till stor sadelväska. Var noga med att mäta så den får plats mellan styret samt att den inte riskerar att ta i däcket innan ev beställning. Mellan mitt 44cm c-c styre sitter den perfekt och ingen risk för däckskrap.

Bilagor

• 25B65CF6-4A3E-4780-952E-70AE5662B452.jpeg
    25B65CF6-4A3E-4780-952E-70AE5662B452.jpeg
    243.2 KB · Besök: 206
Tillbaka
Topp