Ont bakom knäet

danielr

Ny medlem
Ont bakom knäet
Efter ha cyklat i runt 1-2h ganska hårt pass får jag grymt ont bakom knäet på höger ben.

har aldrig känt av just den sortens ont innan. och inte på baksidan.

har inte ändrat något på cykeln eller träningen heller. Någon som har tips?

har kört med lite olika sadelpositioner och så men samma skit ändå.

Ont bakom knäet
uppvärming cyklar lugnt. nedvärmning cyklar lugnt asfalt tillbaks och stretchar lite halv överallt efteråt som jag alltid gjort.

men visst ska se över de stegen och göra de mera grundligt.

något mer tips?

Ont bakom knäet
Bakom knät men inte på baksidan? Hmm, det låter konstigt.

Jag har själv ont i båda knäna; i det ena efter en firmafest i Falkenberg och det andra efter en stillsam promenad. Nåväl. Jag har hört det mesta tycker jag, allt från friliggande kropp i vätskan i knät till inflammerade ledkapslar och stela ledband. Jag har verkligen inte en aning eftersom jag inte har blivit bra efter dryga 6 år respektive 9 månader. Sorry.

Jag rekommenderar sjukgymnast om du har haft ont i mer än två veckor.

Ont bakom knäet
Jag hade mycket ont i mina knän när jag började cykla. Men alla problem försvann när jag började cykla med knäskydd. Alltså ett tunt skydd som håller knäet varmt. Värt att prova i alla fall tycker jag om du inte redan gjort det.

Ont bakom knäet
Tjo,

Jo funderade på värmen också men för 1 månad sedan cyklade ja i ung samma temperatur med kortbyxor och hade aldrig problem med att ben/knän blev kalla.

Nu kör jag med byxor med windstopper desutom och tycker att benen känns som att cykla i 20grader med kortbyxor.

Känslan e svår att förklara. e på ja baksidan av knäet. lr ja i vecket. Blir spänningar.

Ska prova med mer uppvärmning och även kontrolera så att knäet inte blir kallt men har inte kännt av det tidigare,

I värsta fall blir det att konsultera ngn mer lokalt som kan titta.

Är oroväxkande. att det kan göra ont efter 1 tur kan jag förstå att man gjort något dumt. men nu när man helt plötsligt har haft ont 3 turer på raken?!? och hade mellan de 2 sista 3 dars vila och det onta går över på ganska exakt 30 timmar så kännse det helt ok igen.

Ont bakom knäet
Jag tror jag har haft liknande. Sadeln för högt var min egen analys. Men det tog lång tid innan det försvann. Det satt liksom inne i knät, inte på senan, utan i mjukdelarna i mitten av knät.

Ont bakom knäet
Ok.

Dock är sadeln just nu i en ok höjd för ganska mycke stök. så den är inte jätte hög. Och oftast är det när man har bra hög belastning. Men kommer sova bort dan idag men ska prova på nytt på lördag, dock med mer uppvärmingn och extra benvärmare på den sidan så får vi se hur det går.

Ont bakom knäet
Det finns ganska många strukturer bakom knät - det kanske hjälper att säga lite mera specifikt var det gör ont?

Bilagor

• sn018--30.jpg
    sn018--30.jpg
    13.8 KB · Besök: 465
Ont bakom knäet
Hallå! Svårt så klart när det inte är så väl preciserat, men här kommer ett skott från höften; det finns en liten muskel bakom knät som heter popliteus. Denna kan bli inflammerad. Ofta är det då fästet, som sitter ganska "långt ut" (alltså inte in mot andra knät) på baksidan av knät. Händer inte ofta, men när det händer är det nästan alltid på långdistanslöpare eller cyklister. Inflammation har ju dock oftast en konstant karaktär, men som kan accentueras vid belastning. I detta fall (popliteus) vid belastning med böjt knä. Som sagt, detta är verkligen ett skott från höften. Men om du märker att det börjar göra ont även mellan passen kan det vara något på gång. I böckerna står det kortvarig vila och antiiflammatorisk med. (finns ju ganska mycket receptfritt på apoteket nu för tiden). Sedan en långsam upptrappning med cyklingen under några veckor. Men mitt huvudsakliga tips är att söka någon sjukgymnast, lycka till!

Ont bakom knäet
Hmm.. ja alltså jag kan inget om vilka muskler som e vilka lr va de heter.. jag kan bara peka och säga där gör det ont!
Dvs i knävecket kan man säga...

Får ta det lite lugnt i närmaste veckan så får vi se hur det utveklar sig.

Tackar för alla svar.

Ont bakom knäet
Hellman skrev:
-------------------------------------------------------
> Hallå! Svårt så klart när det inte är så
> väl preciserat, men här kommer ett skott från
> höften; det finns en liten muskel bakom knät som
> heter popliteus. Denna kan bli inflammerad. Ofta
> är det då fästet, som sitter ganska "långt ut"
> (alltså inte in mot andra knät) på baksidan av
> knät. Händer inte ofta, men när det händer är
> det nästan alltid på långdistanslöpare eller
> cyklister. Inflammation har ju dock oftast en
> konstant karaktär, men som kan accentueras vid
> belastning. I detta fall (popliteus) vid
> belastning med böjt knä. Som sagt, detta är
> verkligen ett skott från höften. Men om du
> märker att det börjar göra ont även mellan
> passen kan det vara något på gång. I böckerna
> står det kortvarig vila och antiiflammatorisk
> med. (finns ju ganska mycket receptfritt på
> apoteket nu för tiden). Sedan en långsam
> upptrappning med cyklingen under några veckor.
> Men mitt huvudsakliga tips är att söka någon
> sjukgymnast, lycka till!

Precis som Hellman skrev kan det vara Popliteus muskeln eller dess senor som spökar. Jag hade det för ett antal år sedan, har skrivit en del i den här tråden <http://happymtb.org/forum/read.php/1/41484/41484#msg-41484>
Ett sätt att ta undersöka om det är Popliteus är att stå med raka ben, böj ditt friska knä en aning och sätt foten på det onda benet plant i backen en bit framför dig. Dra nu sakta och "hasa" foten på det onda benet mot dig och du skall känna av smärtan tydligt, Om svaret är ja, grattis du har skadat popliteus och det är inte kul, tar tiiid att läka. Lycka till!

Tillbaka
Topp