Ont bakom knäskål efter 2 tim cykling!

mxHOLGE

Aktiv medlem
Tja...

Jag undrar ang. knäsmärtan jag beskriver nedan är vanligare än vad jag tror?
(har för lite jobb i verkstan' just nu...)

För en månad sen började jag känna av smygande smärta/skavande känsla bakom knäskålen (känns som att det ligger skräp bakom) efter ca. 1-2 tim mtb tur. Det smyger sig sakta på, till slut gör det så ont att det knappt går att trampa med ena benet (belastning). Ingen symptom av värk eller svullnad efter. Nu får det bli kortare turer hemma i skogarna.
Jag hade det här problemet för 1 år sen när jag började jogga och det slutade med att jag tröttna och la ner det.
Började med mtb tidigt i våras på skoj som övergick till happy easy turer i juli. Totalt har jag ca 40 mil i benen. Förmodligen har det blivit en överansträngning i samband med stretch = noll och oregelbundna träningspass.
Eftersom jag är stammis på ett rehab träningcenter efter axeloperationer så har jag börjat med benträning samtidigt. Lätta vikter och lite statiska övningar.

Har googlat runt lite och kan i princip ge knät diagnosen: löparknä (finns lite olika).

Vore intressant att läsa om ngn mer haft samma problem och hur lång tid det tog innan det blev bra?

Senast ändrad:
klassiskt vid cykling är när man har för hög sadelhöjd = ont på baksidan av knät

annars fråga på rehabcentret du går på

Jag har haft samma problem gick till jag tror det var en kiropraktor och fick diagnosen löparknä.
det va ett muskelfäste som skavde på knät som orsakade smärtan pga en för kort lårmuskel.
efter några veckor gick det över efter mycket strechande inte bara efter träning.

Jag har inte sadeln för högt snarare lite för lågt. Endast pga terrängen. Justerbar sadelstolpe är en bra investering men den är inte billig direkt och tomten kommer med den till våren kanske. Höja sadeln med den stolpen när det är transport och vid lättcyklad terräng är inte fel!

Senast ändrad:
mxHOLGE skrev:
-------------------------------------------------------
> Tja...

Känner igen varenda ord av din beskrivning, jag har varit i det läget sedan 2005.
Stretcha Quadriceps! Lägg till ITB, gluteus, hamstrings och vaderna när du ändå håller på.

Smärtan går över efter ett tag men kommer alltid tillbaka om man slarvar. Något som hjälper mig rätt bra är att stanna efter ca en kvart-halvtimme i sadeln och stretcha genom musklerna när de blivit varma, och självklart efter passet. Slarva inte!

http://en.wikipedia.org/wiki/Patellofemoral_pain_syndrome

Du säger bakom knäskålen, det låter inte som ett löparknä som sitter mer till yttersidan av knät vilket avhjälps med strechingövningar precis som andematt skriver.
Vet att jag läst nån mer tråd på happy ang. knäont i samband med cykling, kommer inte ihåg vad tråden heter men minns att ett av tipsen var att prova att justera infästningen på SPD-klossen i skon så att tå-/hälvinkeln ändras utåt resp. inåt..
Kanske kan du också testa att justera hårdheten på pedalen så du inte sitter fast för hårt, då får du mer rörlighet.
Pröva dig fram, lycka till med din mtb-rehab..

Edit: Fanns visst löparknä 1 och 2 så smärta bakom knäskål skulle kunna vara löparknä..

Senast ändrad:
Håller med de flesta andra om att det låter precis som löparknä, även om jag inte kunde cykla mer än 15 minuter innan jag fick ont.
Jag fick bort det hela genom att äta antiinflammatoriskt i 14 dagar samtidigt som jag stretchade båda benen 3-4 ggr/dag.
Det hela slutade med att jag till slut kunde lägga benen bakom nacken!

andematt skrev:
> mxHOLGE skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tja...
>
> Känner igen varenda ord av din beskrivning, jag
> har varit i det läget sedan 2005.
> Stretcha Quadriceps! Lägg till ITB, gluteus,
> hamstrings och vaderna när du ändå håller på.
>
>
> Smärtan går över efter ett tag men kommer
> alltid tillbaka om man slarvar. Något som
> hjälper mig rätt bra är att stanna efter ca en
> kvart-halvtimme i sadeln och stretcha genom
> musklerna när de blivit varma, och självklart
> efter passet. Slarva inte!

Skönt att man inte är ensam. Ser fram emot rehab träningen och stretch :)
Jag vet själv att om man har för dålig muskeluppbyggnad så kommer skador förr eller senare.
Iaf en viss procent blir drabbade. Bara te o gilla läget!

Klavikel skrev:

> Vet att jag läst nån mer tråd på happy ang.
> knäont i samband med cykling, kommer inte ihåg
> vad tråden heter men minns att ett av tipsen var
> att prova att justera infästningen på
> SPD-klossen i skon så att tå-/hälvinkeln
> ändras utåt resp. inåt..
> Kanske kan du också testa att justera hårdheten
> på pedalen så du inte sitter fast för hårt,
> då får du mer rörlighet.
> Pröva dig fram, lycka till med din mtb-rehab..
>
> Edit: Fanns visst löparknä 1 och 2 så smärta
> bakom knäskål skulle kunna vara löparknä..

Jag cyklar med plattisar. Mycke tacksam för alla inlägg!
Läste oxå om olika symptomer av "löparknä" "hoppknä" etc...

Fick ytterligare övningar idag. Så nu är jag tillbaks med "balans käppen". Över 10 år sedan jag rehab träna för korsbandskador på båda knäna.
Kroppen har fått sina smällar genom året...

I mitt fall fick jag reda på att det kan mycket väl bero på (och då speciellt bland cyklister) att framsidan lår är för stark jämfört med baksida lår vilket ger nån slags förskutning av patella jämte femur vid belastning. Har inte fått det vetenskapligt bekräftat men det låter ju inte helt osannolikt.

Vet inte om "patellafemursyndrom" och "löparknä typ x" är samma sak men jag skaffade mitt PFS genom att otränad jogga i nerförsbacke.

andematt skrev:
> I mitt fall fick jag reda på att det kan mycket
> väl bero på (och då speciellt bland cyklister)
> att framsidan lår är för stark jämfört med
> baksida lår vilket ger nån slags förskutning av
> patella jämte femur vid belastning. Har inte
> fått det vetenskapligt bekräftat men det låter
> ju inte helt osannolikt.
>
> Vet inte om "patellafemursyndrom" och "löparknä
> typ x" är samma sak men jag skaffade mitt PFS
> genom att otränad jogga i nerförsbacke.

Efter nyår får jag nog svar på vad som besvärar mitt knä. Finns inga lediga tider för knäexpert johan att börja med mig det här året.
Patella, femur och PFS säger mig inte mycket :) ...orkar inte googla fram det just nu.
Känner att jag är öm under knäskålen när jag trycker på den. Säkert skitbra!

Tillbaka
Topp