Ont baksidan av knät

Tobinski

Medlem
Ont baksidan av knät
Var ute på en lite längre tur än vanligt i somras och slutet av cyklingen började det göra ont i högra benet undersidan av knät. Har haft någon vilovecka efter det och nu när jag cyklar kortare sträckor, kommer smärtan även fram där, nästan mer än då.
Oklart om det är en överbelastning eller om det är en felinställning.
Det jag testat är flyttat ner och fram sadeln. Justerat vinkeln på cleatsen.
Men fortfarande ont.

Någon som har förslag på nästa steg?

Ont baksidan av knät
Samma sak hände mig på en långtur i somras men då var det höja sadeln som var lösningen. Det fick direkt effekt. Jag velade in i det sista angående det eftersom man inte ska göra plötsligt dramatiska förändringar direkt innan, än mindre under, färden - men det var rätt beslut. Nu vet jag inte hur högt du sitter i vanliga fall men min upplevelse är att högsta möjliga position av sadeln är skönast för knäna. Alltså där du är nästintill fullt utlåst. Satt du inte för högt förut så hade jag definitivt höjt sadeln igen till ursprungsläget och sen bara legat lågt ett tag och inte ta ut dig själv så mycket.

En tid innan jag cyklade iväg på den där flerdagars turen så hade jag sänkt sadeln och höjt styret för att få en mer upprätt position som skulle vara bekvämare för touring men det var bara härligt att komma hem och ändra tillbaka till det vanliga som är mer aero.

Tillbaka
Topp