Ont i ända

Walat

Medlem
Ont i ända
Hej allihopa,

Jag är glad att jag blev medlem här , jag är jätteglad att jag började cykla, men en sak som gör mig ledsen och obekväm och det är mycket ont i ända området.
Den påverkar verkligen på min cykling.

Har något tips för att mår bra i den området som jag nämnde.
Jag har börjat för en vecka sedan.
Mina hälsningar
Walat

Ont i ända
Ta det lugnt. Bygg upp successivt och skynda långsamt. Bra sittställning, sadel som passar dig och bibs kan även hjälpa. Överlag när du har några timmar i sadeln så är inte detta ett problem. Lycka till!

Ont i ända
Grundläggande regler:
1. Ha alltid cykelbyxor.
2. Se till att sadelhöjden är rätt inställd.
3. Känns det ändå inte bra. Är det dags att analysera varför!

Ont i ända
Beror på vad som gör ont. Får du skavsår är det nog dags för tightare byxor utan konstiga sömmar på fel ställen och möjligen lite salva.

Mest troligt är att du blir öm i sittbenen. Det är en vanesak som brukar ta en vecka av regelbunden cykling att bli av med om man gör uppehåll, men blir också bättre med riktiga cykelbyxor (bib shorts) då dom har inbyggd vaddering. Bonus är att dom får dig att se ut som en brottare från 1920.

Är det Per Herrman/Peter Niklas/lilleman som får myrornas krig och domnar bort och gör eventuell partner besviken på kvällskvisten är förmodligen vinkeln på sadeln felinställd eller så är sadeln obekväm för din ända så att du omedvetet gärna glider onödigt långt fram på näbben av sadeln.

Ont i ända
Vad har du för typ av cykel - racer, mountainbike, gravel, hybridcykel, ...?
Hur länge har du cyklat varje gång?
Vad har du haft för kläder?
Vad har du för sadel (bild kan underlätta)?

Som @Telefonstolpe skriver, öka långsamt på mängden och se till att du sitter bra på cykeln.

Sen behöver vissa personer leta lite innan de hittar rätt sadel.

Ont i ända
Det kan gå över. I början är sittben och muskler ovana. Jag hade också ont första veckorna men sen har det gått åratal utan problem. Ingen speciell sadel och ingen vaddering/cykelbyxor (vaddering ger skavsår och orkar inte hålla på och kladda med krämer).

Ont i ända
Kör du Kalle Anka, eller vad använder du som inte ger skav? Nu har jag nog bara kört 30 mil som längst en dag men upplever aldrig skav från tvättade cykelbyxor.

Ont i ända
Det är vanligt att oerfarna cyklister sitter på tok för högt eller lågt. Försök ställa in sadelstolpen på ett sätt där höften är hyfsat stilla när du trampar.

Ont i ända
Var det gör ont är rätt viktigt att veta och hur länge cyklar du/har cyklat.
Jag cyklar t ex touring helt utan cykelbyxor, det kan vara från 4h till +20 utan problem.
Min fru gick från soffpotatis till att cykla en +600km 12-dagars touring först med cykelbyxor för att avsluta med cykeltrosor med endast minimal "kudde".

På trainer använder jag alltid cykelbyxor med Brookssadel, på touring en väl insutten Ideale. Problem som kan uppstå för mig är skav vid regn eller hög värme och då kör jag med Assos salva.

Jag är lite skeptisk till racersadlar efter att ha cyklat med Specialized Toupe (bikefit bredd). Cyklade drygt 20.000km på den modellen (3 avverkade) och jag kunde svära på att det var den perfekta sadeln. Sen hände ngt, jag började bli öm (nytt ex) och det gick så långt att jag fick byta.

Därför är lädersadel det jag har på samtliga cyklar, inte alltid med cykelbyxor då jag antar att bakdelen härdats och att sadlarna börjat att forma sig. Detta är min personliga input som förmodligen inte hjälper dig men mitt råd är att prova olika sadlar så gott det går och testa med och utan (eller mindre tjock kudde).

Sen är det en stor skillnad mellan en lördagstur på 50km och 30km pendling på vardagar till en 60-milare eller ett flerdagars malande typ Vänern runt.

Ont i ända
Det kan gå över. I början är sittben och muskler ovana. Jag hade också ont första veckorna men sen har det gått åratal utan problem. Ingen speciell sadel och ingen vaddering/cykelbyxor (vaddering ger skavsår och orkar inte hålla på och kladda med krämer).
Höll i början av mitt motionscyklande på med "smörjning" på längre rundor, men slutade efter några år och har därefter kört turer på över 40 mil likväl som veckolånga cykelresor i skaplig värme och med snitt på 6-7 timmar/dag utan några direkta skavproblem. Så någon allmän sanning skulle jag inte säga att det är att vaddering ger skavsår.

Ont i ända
Höll i början av mitt motionscyklande på med "smörjning" på längre rundor, men slutade efter några år och har därefter kört turer på över 40 mil likväl som veckolånga cykelresor i skaplig värme och med snitt på 6-7 timmar/dag utan några direkta skavproblem. Så någon allmän sanning skulle jag inte säga att det är att vaddering ger skavsår.
Även hur mycket man rör sig i sadeln påverkar tänker jag. Huden påstås bli "tunnare" vid fuktighet. Skav för mig kan uppstå oavsett sadel och med eller utan byxa. Smörjde själv i princip varje gång (distans) men numera bara vid känning.

Jag misstänker att ts problem är trycktelaterade och inte skav.

Ont i ända
Även hur mycket man rör sig i sadeln påverkar tänker jag. Huden påstås bli "tunnare" vid fuktighet. Skav för mig kan uppstå oavsett sadel och med eller utan byxa. Smörjde själv i princip varje gång (distans) men numera bara vid känning.

Jag misstänker att ts problem är trycktelaterade och inte skav.
Är det inte lite vågat att cykla utan byxor? 😉

Ont i ända
Vilken sorts cykel är det? Racer? Om du har cykelbyxor ska du i n t e ha kalsonger under. Annars följ Arvidos tips härovanför, om sadelhöjd: Höft och rygg ska vara stilla, medan benen arbetar. Ett annat vanligt fel är, att man använder för tunga växlar, så man gungar för den skull.

Ont i ända
Nä det är klart, var bara mina personliga erfarenheter, som sig bör på ett forum :)

Ont i ända
Nä det är klart, var bara mina personliga erfarenheter, som sig bör på ett forum :)
Det är ok att skriva både saker man anser vara allmänt giltiga och saker som är egna erfarenheter.

Något som uttrycks på ett format där det är möjligt att tolka det som att den som skrivit det anser att det är något tämligen allmängiltigt är det inte alltid lätt att veta om det faktiskt är så eller om det bara är en personlig erfarenhet.

Ont i ända
Tvek, är nog olika från person till person. Men aldrig hört om någon som behöver smörja sin fillingar.
Innan jag skaffade en riktig racer och började motionscykla cyklade jag några gånger till landsstället på en sån där 10-växlad Crescent som många hade på den tiden. Då hade jag kalsonger och shorts och hade visst problem med skav (utan smörjning). Inte farligt men inte helt skönt på slutet.

Sen finns de som får det att funka fint med kalsonger så man ska nog inte vara kategorisk åt något håll. Man får hitta det man trivs med och som funkar för en själv.

Ont i ända
Sen kan det vara så att sadeln inte alls passar cyklistens anatomi/sittben. Vissa sadlar passar bättre och andra sämre. Vissa sadlar går bra timtals med jeans och andra är hemska (från början till slut) med cykelbyxor.

Ont i ända
Var det gör ont är rätt viktigt att veta och hur länge cyklar du/har cyklat.
Jag cyklar t ex touring helt utan cykelbyxor, det kan vara från 4h till +20 utan problem.
Min fru gick från soffpotatis till att cykla en +600km 12-dagars touring först med cykelbyxor för att avsluta med cykeltrosor med endast minimal "kudde".

På trainer använder jag alltid cykelbyxor med Brookssadel, på touring en väl insutten Ideale. Problem som kan uppstå för mig är skav vid regn eller hög värme och då kör jag med Assos salva.

Jag är lite skeptisk till racersadlar efter att ha cyklat med Specialized Toupe (bikefit bredd). Cyklade drygt 20.000km på den modellen (3 avverkade) och jag kunde svära på att det var den perfekta sadeln. Sen hände ngt, jag började bli öm (nytt ex) och det gick så långt att jag fick byta.

Därför är lädersadel det jag har på samtliga cyklar, inte alltid med cykelbyxor då jag antar att bakdelen härdats och att sadlarna börjat att forma sig. Detta är min personliga input som förmodligen inte hjälper dig men mitt råd är att prova olika sadlar så gott det går och testa med och utan (eller mindre tjock kudde).

Sen är det en stor skillnad mellan en lördagstur på 50km och 30km pendling på vardagar till en 60-milare eller ett flerdagars malande typ Vänern runt.
+1 på sadlarna -1 på brallorna.
Läder ska det va!
Även om jag cyklat i decennier gäller cykelbyxor med bra blöja och smörj för mig, åtminstone vid rundor över ett par mil. Och olika brallor för olika sadlar tom.
Tänk vad vi är olika.
Men för TS gäller att prova sig fram vilket tydligt framgår av inläggen ovan. Kontakten med sadeln kan lätt bli en öm punkt tills man hittat rätt kombination.
Helosan funkar bra. För mig.

Tillbaka
Topp