Ont i baksida lår

pamo

Aktiv medlem
Ont i baksida lår
Har börjat med landsväg denna säsong och fått lite känningar i baksida lår, där låret ansluter till skinkan. Först trodde jag det var en vanesak men nu börjar jag fundera på om man behöver träna eller stretcha på något sätt för att bli av med det.

När jag kör MTB kan jag ibland känna detta i början på en tur.

Är det en vanesak? Vad ska man göra för att hantera det?

Ont i baksida lår
Du har nog fått ebola. Eller något annat.
Har för mig att det det finns något samband mellan för hög sadel och ont på baksidan, men är långt från säker. Sök och se om det inte finns några kloka råd.

Ont i baksida lår
Jag tror cykeln passar rätt så bra, jag är 185 cm och köpte strl. 58 i vintras och det är väl rätt så standard. Den känns ok i alla fall. Jag har jobbat en del med sadeln: vinkel, höjd och position och den känns också ok. Har även köpt en ny sadel (Fizik Arione) som är lite längre.

Får väl testa att stretcha kanske.

Ont i baksida lår
pamo skrev:
-------------------------------------------------------
> Får väl testa att stretcha kanske.

Om du inte gjort det tidigare så känns det som ett hett tips

Ont i baksida lår
Är det på båda sidor? Jag går hos naprapat för samma grej nu. Det lät som att det skulle bero på en låsning i höftböjarmuskeln, vilket gör att jag liksom bara cyklar med ham-string för tillfället. Inte helt optimalt :-P

Ont i baksida lår
Överansträngning av hamstrings fäste?

Högst troligt att du sitter lite för lågt och långt bak samt kör på alldeles för tungväxel. Ev kan sadeln vara lite för bred för dig också. Prova korrigera detta samt vila ett par dagar extra mellan förra och nästa pass. Börjar det bli irriterat så bygger du bara på det om du inte vilar några dagar. Nästa pass kör du kort och trampar snabbt hela vägen och känner om det känns bättre.

Många nybörjare tar direkt en sittställning som proffsen(försäljaren som ställer in cykeln är också ofta skyldig till detta) vilket man inte är van vid och då blir det överansträngningar.

Ont i baksida lår
Nej jag har inte stretchat.......och jag har egentligen ingen bra orsak till detta. Börjar med det nu.

Det är i huvudsak på höger sida. Jag ligger på lite för låg kadens men har inte brytt mig så mycket om detta eftersom jag bara motionskör och tänkte att så länge inte knäna protesterar bygger jag benmuskler.

Ska vila över helgen och sedan köra att kortare pass med hög kadens.

Ska nog även flytta fram sadeln lite.

Nu har jag lite åtgärder att testa:

1. Stretch efter passet.
2. Högre kadens och bättre rundtramp.
3. Flytta fram sadeln.

Tack för tipsen.

Ont i baksida lår
pamo skrev:
-------------------------------------------------------
> 3. Flytta fram sadeln.
>

Avvakta med detta. Prova i stället att sitta lite längre fram på sadeln, och om det känns bra Flytta bak sadeln eller skaffa smalare sadel.

Ont i baksida lår
Jag är benägen att hålla med Hannosaurus, lånade en racer som var liiite för hög och fick ont där låret möter röven så att säga. Där har jag aldrig fått ont förut så det kanske kan ju vara så enkelt?!?

Tillbaka
Topp