Ont i benet- råd önskas

MatsS

Aktiv medlem
Ont i benet- råd önskas
Har sedan 6-veckor dragits med ont i benet, jag tror att det är en muskelbristning i baksidan av låret. Det började med känslan av ett knivhugg när jag spelade innebandy, efter att ha vilat en vecka kändes det bra, jag cykeltränade och åkte längdskidor utan problem, efter två veckors uppehåll provade jag innebany igen med samma dåliga resultat, jag vilade två veckor från innebandyn igen och ikväll när jag provade så händer samma sak än en gång.

Till saken hör att jag har åkt skridskor på hockeyplan lördag och 25km idag med långfärdsskridskor och båda dagarna har jag tryckt på rejält utan att känna något.

Ska det vara så här, vad händer med min lårmuskel?
vad gör man?
varför kan jag sporta med det mesta men inte innebandy?

/Mats

Ont i benet- råd önskas
Var glad att du kan cykla:) Innebandy sliter grymt mkt på knänana. Själv kan jag cykla men inte springa pga av knäont.
De kan vara vad som helst som är slitet eller kommer i kläm, lägg ner innebandyn, annars kan vara en ide att besöka en vettig läkare.

Ont i benet- råd önskas
1. gå till doktorn. om du fortfarande har symtom efter 6 veckor tyder det ju på att nått är fel. att du inte känner det på skridskor osv. är troligen för att det inte är lika mycket start o stop, lika kraftiga vändningar för musklerna eller vad man ska kalla det.

2. innebandy, håll inte på me sån där farlig sport :P hehe

Ont i benet- råd önskas
Om du har fått en överbelastningsskada så är din enda chans till full läkning att du låter muskel vila helt och hållet. Smärta är kroppens varningsignal om att något är fel -typ en begynnande vävnadsskada. Så om du vill möta våren cyklandes bör du ta det lugnt och se till att du är ordentligt uppvärmd innan du börjar spela innebandy.

Om du tränar mycket kan du ju alltid investera i en www.cefar.se -Mycket användbar vid smärtlindring.

Sen är ju just inneband livsfarligt även för den som är vältränad...vet inte vad som händer när den där lilla vita plastbollen släpps lös. Det går ju inte att ta det lugnt ;-)

kolla på www.idrottshandboken.se där finns mycket bra litteratur.

Ont i benet- råd önskas
I dag joggade jag ner till innebandyhallen för att vara uppvärmd innan plus vanlig uppvärmning i hallen, ändå händer det.

Egentligen ville jag höra från fler vettiga mäniskor att jag borde lägga av, men det är ju så kul:)

Det vore ju synd att sabotera skid/Skridsko/cykel sässongen med innebandy men det är ju samtidigt så socialt, hm får kanske börja med körsång eller något annat ofarligt.

Är det ingen som har erfarenhet hur länge man bör låta en sådan skada läka? Jag kommer inte att uppsöka någon läkare innan det har hindrat mig från allt det andra roliga.

/Mats

Ont i benet- råd önskas
Du ska låta det läka ut helt och hållet. Risken finns annars att den blir kronisk...hur kul är det? Hur lång tid det tar känner bara du? Jag skulle ta det lungt i ca 2 veckor minst. Hellre två veckor nu än två månader sedan. Kom ihåg att det finns aldrig någon anledning att att träna om det gör ont, det enda som händer är att tekniken blir lidande och kroppen tillgodogör sig inte träningen...dvs bortkastat tid med endast en förvärrad skada som följd.

//L

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp