Ont i fotsulan vid lilltån

Wåhlis

Aktiv medlem
Hej! Jag har börjat fått problem med yttre trampdynan vid lilltån på båda fötterna nu när jag stegrat upp cyklingen under våren. Jag har ganska stor hålfot så kör med hålfotsilägg. Inga problem med knän men enligt mina favero pedaler har jag PCO på +23. Har klipsen så långt bak de går och monterat dem så foten kommer ut från cykeln så mycket de går.

läst om varus kilar som kan hjälpa mig få jämnare belastning på foten. Någon som haft liknande problem som löst de så? Typ dessa?

Eller blir de för mycket med hålfotsilägg och dessa i skorna?

Cyklar i five ten kestrel som har ett par år på nacken.

Hej! Låter som skofel. - Eller, ja, skorna kanske är bra, men inte det bästa för din fot. Nu finns det en uppsjö med "five ten kestrel", och jag kan inte se vad som är gemensamt för dem.
Jag har inte så mycket erfarenhet av hålfotsinlägg, men man kan tänka sig att de flyttar ut trycket eller belastningen till fotens utsida.

Kan tillägga att jag prövat med mina gamla cykelskor som är äldre model av mtb sko jag inte mins märket på. Får samma problem i dem. Så tänker felet ligger i foten?

Har du problem med fötterna i något annat sammanhang? Kan vara värt att kolla fötterna. Inlägg som är gjorda för dig individuellt är dyra, men tveklöst den bästa lösningen om du har riktiga fotbesvär.

Provade med en variant som Shimano sålde. Funkade inte alls för mig och var dyra för vad min fick enligt min uppfattning.

Tillbaka
Topp