Ont i händerna

masala

Medlem
Ont i händerna
Tjena,
har nu kommit igång med nyinköpta lvg hojen och det är ju bara hur roligt som helst. Otroligt bra komplement till MTB. Dock så har jag ett litet problem som jag gissar hör ihop med min sittställning.
Jag får ganska snabbt ont i det köttiga området av tummen fäste i handen. Det blir bättre under en längre tur men idag har jag ont efter gårdagens relativt korta tur.

Jag är ganska säker på att jag ska byta styrstammen till en 15-20mm längre, kanske också sänka styret lite grann, men det är mer en känsla.

Är det någon som har samma erfarenhet som jag och har hittat en lösning?

Körde 54km MTB i lördags på min XC hoj där jag hänger mycket över styret, ingen smärta. Efter gårdagens 43km lvg - ont!

Vad säger expertisen?

Göran

Ont i händerna
Testa lite olika vinklar på styret. Jag har mitt ganska uppvinklat. Försök också byta handposition när du cyklar. Håll i bocken, uppepå och på bromshandtagen.
Om det inte blir bättre kan du testa med dubbla styrlindor eller ett par andra hanskar.
/J

Ont i händerna
Längre stam och lägre styre låter som du kommer att hänga mer på händerna. Tror också att du behöver komma bakåt för att minska belastningen på händerna.

Ont i händerna
Det kan bli bättre bara genom att du vänjer dig vid det nya också. Fast har du ont fortfarande dagen efter tom så låter det allvarligare än de domningar jag haft och lyckats bli av med genom vana.

Ont i händerna
Har du ställt in sadeln rätt? Prova att sitta på cykeln med pedalarmarna i våg, lyft bägge händerna från styret. Du skall kunna göra detta lätt utan att spänna mage/rygg för mycket. Händerna skall mao vila lätt på styret. Gör de inte det flytta bak sadeln 5mm och prova igen.

Sen kan man ju klanta till det som jag gjorde det och vända sadelstolpen år fel hål, djäklar vad jag hade ont i händerna ;-) tills SuperApe kom och räddade mig från plågan.

Ont i händerna
Ok, låter som att jag ska försöka dra sadeln lite längre bak. Kanske t o m försöka byta sadelstolpen till en med lite mer set back ist för att förlänga styrstammen.

Tack för tipsen!

Göran

Ont i händerna
Kort rapport...
Har nu flyttat tillbaka sadeln så långt det går. Körde Först 15km till jobbet och sedan en 55km runda efter jobbet igår.
Och resultatet är smärtfria händer!!!

Dock så upplevde jag att jag kände av rumpan mer än tidigare, vilket iofs skulle vara logiskt...

Tack för hjälpen!

Göran

Tillbaka
Topp