Ont i höften

Nilsen

Aktiv medlem
Ont i höften
Har ökat träningsdosen den senaste månaden, och sedan någon vecka börjar alla mina träningspass med ömmande höfter. Det brukar gå över efter en mil eller två, men det är ju inge kul att ligga sist redan från början...
Varför får jag ont i höften? Sitter jag fel eller gör jag något annat galet??
Jag är ingen rutinerad cyklist så även de mest grundläggande tipsen kommer väl till pass.

Är det någon som brukar ge sig ut på turer kring Gävle/Sandviken/Skutskär som har några bra turtips, gärna med mycket motlut så jag får några x-tra höjdmeter till FMT...

Senast redigerad av en moderator:
Ont i höften
Gästrikland ÄR väldigt platt!!!
Finns igentligen inga motlut att prata om!
Men skidstavallen är relativt ojämn, då tänker jag på backarna på 5KM slingan. Där är det iaf väldigt varierande åkning med stigar som går kors o tvärs!

Varför du får ont i höften har jag ingen aning om, men det kan ju vara som du skriver, att du sitter fel.

Ont i höften
prova
GL%20MED_252.jpg

du hittar fler övningar HÄR: http://www.ryggochmuskelakuten.se/hoft.asp

Ont i höften
Stretchar du ordentligt efter varje pass? Övningen som Perry visar plus
några till är ett minimum.
Hur mycket tränade du innan ökningen?
Hur pass mycket ökade du träningsdosen?
Värmer du upp ordentligt före passen och varvar ner efter?
Hur kör du dina pass, lika hårt varje gång?
Har du vilodagar inlagda?
Hur tränar du under säsongen?

Ont i höften
Satsa på träning av kärnmuskulaturen: mage och rygg. Då stabiliseras höfterna, du får förhoppningsvis mindre ont och du får mer kraft i pedalerna. Stretcha sätesmuskulatur och höftböjare ordentligt.

Ont i höften
Testa att variera styrstammen. Om du har styrstammen för lågt kan du experimentera med distanserna under och ovanför stammen. Du kan ju också testa att vända på styrstammen för en lägre postition. Detta brukar dock inte förbättra men kan ge en hint om vad problemet kan vara. Du kan ju även ha en för lång styrstam. Köp en urbillig kortare styrstam för att prova. Känner du att det blir bättre kan du köpa en dyrare stam i samma längd.

Tillbaka
Topp