Ont i knän av flats

• Trådstartare Trådstartare NON
  • Start datum Start datum

NON

Aktiv medlem
Ont i knän av flats
Har kört med spd några år och inte haft några problem med knäna. Det jag däremot har problem med är att när det blir tekniskt, tunga uppförsbackar eller spång är att jag blir så j-la feg med spd, Det är helt omöjligt att jobba in fötternas vridreflex i reptilhjärnan.

Så därför har jag slängt på flats på hojen, med dom på vågar jag mer vilket är roligt men orkar kanske lite mindre vilket inte är något större problem. Det som däremot är problematiskt är att jag får ont i knäna, och då framförallt det vänstra, vilket jag inte får med spd.

Någon som känner igen sig i problematiken med flats kontra spd?

Ont i knän av flats
Prova byt till Crankbothers? Mycket lättare att klicka ur än Shimano SPD. Speciellt när cleatsen blir inslitna.
Kan rekommendera Crankbothers Mallet.

Ont i knän av flats
haft liknande fenomen fick ont i knä smalben då ja körde clipsless felet för mej var att jag antingen hade foten för långt fram eller för långt bak på pedalen så ja trampa mera med hålfot eller tår än med "trampdyna" som man gör automatiskt med clips

min lösning blev kasta plattisarna på med spd multirelease cleats o släppa lite på hårdheten å pedalerna o ett par hyggliga knäskydd o armbågsskydd som tar smällen de få ggr man inte lyckas ta sig ur nog fort

Ont i knän av flats
Några funderingar:

Har du efterjusterat höjden på sadeln? Olika pedaler skiljer sig i tjocklek.

Platisar har ingen ”float”, det får du lösa själv genom att flytta runt foten då och då.

Försök sätta foten på samma ställe över pedalen som du är van vid.

Eller är det så att du blivit mindre ”feg”, och därmed trampar längre upp i de tekniska backarna, med större belastning på knät som följd?

Ont i knän av flats
darkforce sa:
haft liknande fenomen fick ont i knä smalben då ja körde clipsless felet för mej var att jag antingen hade foten för långt fram eller för långt bak på pedalen så ja trampa mera med hålfot eller tår än med "trampdyna" som man gör automatiskt med clips

min lösning blev kasta plattisarna på med spd multirelease cleats o släppa lite på hårdheten å pedalerna o ett par hyggliga knäskydd o armbågsskydd som tar smällen de få ggr man inte lyckas ta sig ur nog fort
Spd ÄR clipless.

Ont i knän av flats
Jag byte från clipless till plattisar tidigt i våras och fick också lite smärre knä-ont.
Det var ingen punkt smärta eller så utan mer känslan av att det malde och var obehagligt i mitt högra knä.

I mitt fall försvann problemet när jag började sänka sadeln. Jag sänkte den succesivt i flera veckor tills jag landade på flera cm kortare än vad jag hade innan! Varje gång jag sänkte den kändes det som att det var lite väl lågt, men en bit in på turen kände jag snarare att jag ville sänka den ett par mm till.

Min analys är att i och med bytet av pedaler har jag tvingats att ändra min trampteknik något och att detta har skett succesivt även det.

Jag trampar numera med pedalen mitt i hålfoten och med mer ”heel down” än innan.

Jag tror alltså att jag trampade hyfsat platt eller aningen ”toe down” med clipless setup och definitivt med pedalaxeln bra mycket längre fram på foten.

Båda dessa förändringar bidrar till att sadeln behöver sänkas så jag tror helt enkelt att innan jag sänkte den ville fötterna ändå söka sig mot sin nya position och således behövde jag översträcka benen på något sätt.

Notera att sadelhöjdsminskningen på grund av minskad stack-höjd i pedal och skor hade jag tagit hänsyn till redan från början.

En annan faktor kan ju också bara vara att man använder aningens andra muskler och således bör ta några lugna rundor för att hinna vänja sig.

Personligen har jag i alla fall inte märkt av något tapp i trampeffektivitet (efter att sadelhöjden justerats).
Däremot så släpper vissa mentala spärrar som i mitt fall resulterade att jag inte kunde hålla en track stand i mer än några sekunder med clipless skor. I och med bytet till plattisar kunde jag stå ett helt rödljus inom loppet av några dagar.

Detta är ju bara min personliga erfarenhet, ditt knäproblem kanske inte liknar mitt och lösningen kanske inte är lika simpel.

Ont i knän av flats
Nu har jag cyklat med sadeln 2 cm lägre och det går bättre men det är fortfarande inte helt ok. Det jag kommit fram till är att jag lätt hamnar på tå med plattisarna så värken beror nog på att belastningen blir annorlunda när fötterna inte håller sig på sin plats. Så mer fotdisciplin ska tränas.

Tillbaka
Topp