Ont i knät, men endast med långa cykelbyxor

Qgglas

Ny medlem
Hej,

Jag har cykelpendlat under ett år och träningscyklar relativt regelbundet under hela året. Men har märkt nu, när graderna sjunker och de lång cykelbyxorna åker på, att jag får ont i knäskålen när jag cyklar. Jag har aldrig ont annars, men direkt när de långa, vadderade vintercykelbyxorna åker på, då börjar det göra ont.

Har någon annan varit med om liknande? Vad ska jag göra åt det här? Gillar ju mina vadderade cykelbyxor och skulle helst inte köra med ett par fladdriga täckbyxor..

Ont är väl ett starkt ord men jag får också känningar i knäna när jag har långbyxor. Problemen minskar om jag regelbundet dra dem uppåt över knät när jag cyklar så att streachen över knäskålen minskar.

Kanske feltänk. Är ni inte en centimeter lägre på sadeln med de byxorna och behöver justera upp sadeln för att förebygga knäont?

Diogenes sa:
Ont är väl ett starkt ord men jag får också känningar i knäna när jag har långbyxor. Problemen minskar om jag regelbundet dra dem uppåt över knät när jag cyklar så att streachen över knäskålen minskar.

Exakt som för mig. Man kan säkert prova en slappare modell av byxa.
Under festive 500 förr en gång så fick jag jätteont och köpte samma byxor en storlek större. När själva smärtan hade lagt sig så var det den mindre modellen som fungerade bäst.

Diogenes sa:

Samma här. Ont:et kommer av att knäskålen pressas in mot brosket i knät och skav uppstår. Jag cyklade för många år sedan i löparbyxor istället för cykelbyxor och då var det ett ganska stort problem för mig. Men att dra upp byxan lite och skapa luft runt knäskålen brukar hjälpa.

Konstigt. Det brukar vara bättre med långbyxor eftersom de håller knäna varma och "lubricerad". Kan det vara att långbyxorna har tjockare padding, som Hasse säger, eller att man får en olik sittställning och behöver t.ex. pusha sig uppåt eller justera position hela tiden och det i sin tur orsakar stress på knäet?

dman sa:
Konstigt. Det brukar vara bättre med långbyxor eftersom de håller knäna varma och "lubricerad". Kan det vara att långbyxorna har tjockare padding, som Hasse säger, eller att man får en olik sittställning och behöver t.ex. pusha sig uppåt eller justera position hela tiden och det i sin tur orsakar stress på knäet?
Problemet är att dom är right över knäet. Vintercykelbyxor är inte tjockare i röven än sommarbyxor.
Längdåkartights brukar vara lagom slappa och vindtäta framåt för övrigt.

Jag menade iofs tvärtom. Att vinterbyxor inte alltid har padding och att den som genomlider vintern på cykel är hård nog att cykla utan padding och utan att reflektera över det. Vinterskor kan nog också påverka som sagt. Den första felkällan med direktkontakt mot knäet är också möjlig. I mitt jobb krävs ibland hårskydd. Om man sätter gummisnodden ovanför eller under örat funkar det hur bra som helst. Om man lägger gummisnodden på örats kant uppstår en form av mikrotortyr på grund av långvarig punktbelastning.

Upplever precis samma sak. Och tror liksom de flesta andra att det ökade trycket på knäet är det som orsakar obehag/smärta. För min del kan det räcka med att dra upp byxorna ordentligt för att minska spänningen/trycket på knäna. Har också kört med rätt varma benvärmare (som sitter mindre tight) istället för långa tights men nu är det tyvärr för kallt för det....

Upplever även jag samma problem till viss del.
Hade rejäla problem för ett par vintrar sedan som efter ett antal olika sjukgymnastbesök då kunde härledas till att jag då satt för lågt när jag bytte till vinterskor. Lite rehabövningar för att stärka upp lite svaga muskler kring knät och en högre sadel så var problemen borta.
Har haft lite känningar nu på sistone då de långa vinterbyxorna börjat användas. Har inte heller gjort mina rehabövningar på slutet och i kombination med en byxa som sitter lite tight så känner jag av det. Som nämnts ovan så blir det ofta bättre om jag drar lite i byxorna så att trycket mot knät minskar.

Tillbaka
Topp