ont i lår-möter-saltabiten, typ nedanför ljumsken

wukkaN

Aktiv medlem
Jag har läst ett ofantlig antal ont i rumpan-trådar men de flesta verkar inte få ont där jag får ont, så startar en egen. Efter en stunds cyklande så får jag ont här:
ontirumpan1.png

ontirumpan2.png

Dvs. precis under ljumsken där lår möter salta biten/ingemansland. Har testat olika sadlar och byxor men kommer ändå hem och är öm, nästan som en skavkänsla. Kan tillägga att jag är kraftigt byggd och hårig, ifall det bidrar till skavet vettefan då det ömma inte sitter i huden. Om jag känner med handen när jag sitter ner så är det precis "framför" sittbenen, typ nån centimeter in på låret? Svårt att förklara. Har inte känt av det när jag cyklat mtb eller gammelhoj, endast på racer/cx/gravel-cyklar. Funderar på om den enkla anledningen kan vara att jag är otränad (vilket jag är) och inte sitter rätt.. Någon som känner igen sig och har något tips?

Troligen nöter det området mot en kant på sadel eller i dynan. Så är det för mig iallafall.

Fick det främst på längre mtbrundor över 3h, löste sig när jag bytte sadel som var något smalare för lår/smalare bak typ (Ergon Sme3 till Specialized Power som blev över).

Hur gick det? Hittat rätt sadel eller inställning? Jag får ont på samma ställe. Det gör inte så farligt ont medan jag cyklar men efteråt tar jag mig knappt upp för trappen. Det utgår från insidan på sittbensknölen och kanske 5 cm nedåt. Testade precis en ny sadel som gjorde det ännu värre, suck.

För mig så verkar spec power funka bra, har dock inte kört längre än 4 mil i taget sen posten, och då mest grusväg. Tror det kan ha lika mycket att göra med dåliga brallor då de luftigare sommarbyxorna gör mindre ont. Byter ofta sittställning vilket även det hjälpte. Får se om det fortsätter kännas bra, vet många som är glada i power-sadeln.

Senast ändrad:
Sadel är individuell, det går inte att rekommendera en specifik modell. Prova att höja eller sänka eller luta sadeln åt valfritt håll, eller byt till en annan valfri lite annorlunda sadel. Förändra en sak i taget - testa och utvärdera!

Tillbaka
Topp