Ont i låren

• Trådstartare Trådstartare T1M
  • Start datum Start datum

T1M

Medlem
Ont i låren
Nu börjar det närma sig Cykelvasan och det blir första gången för mig.

Är lite orolig för smärtan som uppstår i framsida lår när jag cyklar lite längre(5-6 mil). Det bränner så ini helvete, känns som någon har slagit mig på låren.
Hur ska man hantera det om det uppstår under loppet? Hur får jag bort det? Massage, stretching?
Hittils har jag inte lyckats få bort smärtan förrän efter ca 30-60 min vila.

Ont i låren
Under loppet? ?

(Med tanke på att frågan var "Hur ska man hantera det om det uppstår under loppet?")

I princip gissar jag dock som du att om inte något är allvarligt fel så borde problemet inte uppstå om man tränar mer. Möjligen lite kort tid att hinna åtgärda nu dock med tanke på att det inte är jättelångt till loppet.

Ont i låren
Kör du med tunga växlar eller har du fart på benen så är min rekommendation att inte gå stum, dvs ha lite lättare växlar. Sedan är det ju inte fel att stanna till nån gång och stretcha om det känns bra.

Ont i låren
Ja, såklart skulle mer träning säkert ha hjälpt att undvika det.
Men nu är det som det är ?

Är ju inte säkert att det kommer hända under loppet. Jag ska verkligen försöka äta och dricka mycket.
Det gör jag inte direkt under träning.

Om det nu händer, finns det nåt knep för att få bort smärtan så fort som möjligt? Är det bra att stretcha? Försöka massera? Eller bara lägga sig platt, gråta och hoppas på att det försvinner?

Ont i låren
Ja, såklart skulle mer träning säkert ha hjälpt att undvika det.
Men nu är det som det är ?

Är ju inte säkert att det kommer hända under loppet. Jag ska verkligen försöka äta och dricka mycket.
Det gör jag inte direkt under träning.

Om det nu händer, finns det nåt knep för att få bort smärtan så fort som möjligt? Är det bra att stretcha? Försöka massera? Eller bara lägga sig platt, gråta och hoppas på att det försvinner?
Kör du med tunga växlar eller har du fart på benen så är min rekommendation att inte gå stum, dvs ha lite lättare växlar. Sedan är det ju inte fel att stanna till nån gång och stretcha om det känns bra.
Det är inte skoj att stretcha när det "är för sent", så börja i tid...

Ont i låren
Brännande smärta i låren låter spontant inte som att det borde vara kopplat till bristande intag av energi och vätska under loppet. I alla fall är nog sannolikheten stor att andra problem visar sig före smärta i låren om man slarvar med intag av energi och vätska.

Edit: Detta skrivet i alla fall om smärtan är något annat än kramp. Vet inte exakt vad senaste budet är kring kramp och intag av vätska och annat, men har väl sagts att det mer är långvarig hög belastning än, som ibland hävdas, bristen på vätska, salter, etc. som orsakar kramp.

Ont i låren
Brännande smärta i låren låter spontant inte som att det borde vara kopplat till bristande intag av energi och vätska under loppet. I alla fall är nog sannolikheten stor att andra problem visar sig före smärta i låren om man slarvar med intag av energi och vätska.

Edit: Detta skrivet i alla fall om smärtan är något annat än kramp. Vet inte exakt vad senaste budet är kring kramp och intag av vätska och annat, men har väl sagts att det mer är långvarig hög belastning än, som ibland hävdas, bristen på vätska, salter, etc. som orsakar kramp.

Det senaste kring kramp är typ att man nog egentligen inte alls vet nånting :)
Men att vara mer vältränad respektive inte slarva med energiintag tycks vara positivt.

Men huvudspåren är utmattning respektive neurala retningar som triggar krampen - och det är här "kurerna" som saltgurka, ingefära, starka smaker osv. kommer in i bilden för att bryta signalerna genom att "chocka" med ett annat sinnesintryck.

Svårt ämne onekligen.

Ont i låren
Någorlunda ny med cykel och pill, men när jag har lekt med justering av sadeln, så känner jag att låren får arbeta mycket mer de gånger jag haft sadeln för lågt eller för långt fram. Sitter sadeln rätt för dig?

Tillbaka
Topp