Ont i nacken av cykling......

Spindelbenen

Aktiv medlem
jo, det e sant.
Av någon anledning får jag ont i nacken, eller rättare sagt mellan skulderbladen när jag cyklar lite längre, som ikväll. Dom två första timmarna går bra, men sen så vill huvudet mest hänga, men det e ju livsfarligt då man bara ser 50cm framför cykeln då.
Är detta vanligt?
Kan man träna upp det på något sätt, eller är det en vanesak?

det är muskler som håller upp huvudet så rimligtvis går att att träna bort.
Fast hur du gör har jag ingen aning om.

Senast redigerad av en moderator:
Du sitter antagligen helt fel.

Prova att släppa ner axlarna, och ha så LITE tyngd som möjligt på händerna på styret. De ska bara styra, inte ta upp kraft (händerna alltså).

Det är inget ovanligt.
Just relax. Som så ofta när man får smärtor av dessa slag.

Alldeles för framåtlutad sittställning? Höja styret osv.
Jag kände också av ont i nacken tills jag kom på att hjälmskärmen kunde avlägsnas för att se lite mer :)

/Eric.

Nu är vi inne på mitt specialområde, har ju fått ganska god inblick i hur nacken fungerar nu ;-)

Skulle också gissa på sittställningen, kortare styrstam och riser så blir det bättre.
Glöm inte heller att det som sagt är muskler inblandade så strechta även nackmusklerna, luta huvudet åt sidorna och håll kvar gå sen lite längre alltså precis som vanlig strechtning och så framåt/bakåt också.

Försök även att hålla ner axlarna då avlastas just dem musklerna, och ha så lite belastning som möjligt på armarna dem ska som sagts ovan bara styra , så fort du känner att du lyfter axlarna så skaka loss och släpp ner dem igen.

Lycka till med det onda

Bosse

Bara en tanke men jag kan ibland få ont i nacken och mellan skulderbladen när jag har slarvat med kläder i nackregionen. Testa och köra med en hals muff och se om det blir bättre.

-Åke

Kan vara en idé, det drog ju kallt igår, tror oxå på det Hjalmar sa, att man sitter lite galet. Ska kanske höra med någon som kan, och kanske kan se om man har en galen sittställning.

Skippa smala styren och långa topprör. Handikapanpassa cykeln till bekvämare mer upptätt sittställning. Mjuk fluffig fjädring fram och bak är också nödvändigt på lång sikt.

/Roger med världen sämsta nacke.

Min nya cykel kommer nog att passa in på det du skriver Roger, så det borde ju bli bra. Sån där rejsig sittställning har jag dissat från början, ser ju grymt obekvämt ut, sen e det ju bara pinsamt när man kommer sist och ser rejsigast ut... Pajasvarning för att citera någon här, hehehe!!

inte bara stretcha musklerna utan bygg även upp dem.

nacken (baksida): sätt hakan mot bröstet och knäpp händerna bakom huvudet, pressa huvudet bakåt och håll emot med händerna. upprepa 3x20

ryggen: träna hela ryggen men främst rodd för att stärka partiet mellan skulderbladen och axlarna, kör även korsryggen med vanliga rygglyft.

mage: för att supporta hela ryggen.

kolla annars med en naprapat för övningar, de kan garanterat hjälpa dig. =)

Precis som folk sagt: värme, stretch av framförallt erector spinae (övre regionen), trapezius pars descendens, levator scapulae (finns en satans massa muskler men man får delvis stretch av dem när man stretchar redan nämnda muskler), kortare och "högre" styrstam. Kör gärna marklyft och/eller ryggrullningar på gymmet för att få stärka ryggen och nacken.

Slutligen så borde även belastningen på armarna och indirekt nacken bli mindre när du orkar jobba mer med benen (speciellt om du har för mkt tryck i rundtrampet).

Öhhh, sitter fel?!?!?!?!?

Det är väll knappast någon nyhet att nacken får utstå mycket på alla cyklar. Sålänge du inte sitter med helt ram rygg i 90 grader så kommer man alltid att behöva lite extra muskler i nacken.

Finns bra övningar för att träna den. Ett alternativ är att du försöker böja huvet frammåt, bakåt och åt sidorna samt vrida huvet medans du fortfarande har något som stoppar huvet från rörelse. tex din egen hand. Dvs, du försöker flytta huvet men det står helt stilla. och inga häftiga ryck här. ta det lungt och försiktigt.

Nu har du visserligen ingen skada (än?) i nacken. Jag vet dock att man sällan ordinerar statisk träning om man inte tävlar i något där just denna typ av styrka ska testas. Dina muskler trivs förmodligen bättre med träning i dynamiska rörelser eftersom dessa även stärker dem i statiska moment utan att ge dig lika mycket slaggprodukter. Blodgenomströming är oerhört viktigt just i nackmuskler...

Testa även medans du kör, om terrängen tillåter, att släppa styret och mjuka upp nacken titt som tätt under passet.

Daner Skrev:
-------------------------------------------------------
> E' det inte dags för Lågflyga att skriva om hur
> liggcyklister har aldrig nackproblem?

Självklart! Liggcyklister har aldrig... nej, vänta nu? Det går visst att få nackproblem på liggcykel! Jag läste bara för några veckor sedan om en inbiten gammal racercyklist som hade köpt liggis förra året och fick riktigt ont i nacken på längre turer. Det tog honom flera månader att 'avträna' sin ståcykelnacke. Efter att både ben och nacke anpassat sig fick han i alla fall tillfredsställelsen att på en träningsrunda cykla snabbare på liggcykeln än sonen cyklade på hans avlagda racer...
(:-{)

Obed Skrev:
> /Roger med världen sämsta nacke.

Glöm inte bort Lancewolf vars nacke är så gott som helt avbruten...

Ja det är också dags för Markus F att skriva att Per ska
lägga upp en resbild och att jag ska posta en bild på en SS i stål :)

Spindelbenen om du är relativt ny i sporten så skulle
jag råda dig att tat lugnt med modifieringar av cykeln.
Jag gissar att det handlar om ovana och att du därför
spänner dig istället för att slappna av.

Det är ingen naturlig sak för kroppen att sitta på en
cykel i skogen och det gör alltid ont i axlar, nacke,
fingrar, underarmar och rygg den första tiden.

Är man helt färsk får man kanske lida en hel säsong
tills tekniken sitter där den ska.

Jag gissar att detta är huvudanledningen till att
MTB aldrig har, eller kommer slå stort som sport
för medelsvensson, det gör ont och man blöder.

Det är exakt samma sak när man börjar rida.

Medicinen att rodda nya styren/styrstammar, gelesadlar,
gelehandskar, gelegrips och att skaffa fjädring kan
du kanske fundera på om en läkare slutligen tycker
att det är din kropp det är fel på.

Ja, vad fan väntar ni på?
Och förresten, jag har alltid ont i nacken. Det är bara när jag cyklar i skogen som det känns bra.
Skumt, eller hur?
Newsboy Skrev:
> Ja det är också dags för Markus F att skriva att
> Per ska
> lägga upp en resbild och att jag ska posta en bild
> på en SS i stål :)

Tillbaka
Topp