Ont i piriformismuskeln, frågor om stretching.

Ola Gartram

Aktiv medlem
Har fått bekräftat att det är piriformismuskeln som är påverkad hos sjukgymnasten. Fick stretchövningar som jag gjort. Nu efter två dagar känns det värre. Någon som har erfarenhet av detta? Kommer det bli bättre? Finns det alternativ?

Jag fick höra att jag hade problem med piriformis av första sjukgymnasten.

Sen flyttade jag och fick en ny sjukgymnast. Då trodde han att det var SI-leden. Jag körde rehab och blev sämre

Jag tyckte det var konstigt och pratade med en tredje. Han gav mig ett rehabprogram och sa åt mig att återkomma om 6 veckor.

Då gick jag till den fjärde, då hade jag tappat förmågan att lyfta på fötterna så att jag stod på hälarna. Där fick jag diagnos diskbråck, vilket bekräftades av magnetröntgen
Den rehaben funkade bättre.

Jag är lite misstänksam mot sjukgymnaster nu för tiden. ?

Människokroppen är svår när det gäller sånt där, sjukgymnaster sysslar egentligen mest med välinformerade gissningar, finns ingen garanti på att nått funkar.
Jag rekommenderar att höra av dig till sjukgymnasten igen och säga att det blir sämre så kanske denna kan säga om du borde fortsätta eller om du ska göra nått annat.

Jag har långvarigt problem med med piriformis. Har på senare tid minskat på hård stretch till förmån för mer styrketräning, mobilitet och stressbefrielse. Det svarar jag bättre p

Sen flyttade jag och fick en ny sjukgymnast. Då trodde han att det var SI-leden. Jag körde rehab och blev sämre

Jag tyckte det var konstigt och pratade med en tredje. Han gav mig ett rehabprogram och sa åt mig att återkomma om 6 veckor.

Då gick jag till den fjärde, då hade jag tappat förmågan att lyfta på fötterna så att jag stod på hälarna. Där fick jag diagnos diskbråck, vilket bekräftades av magnetröntgen

Har varit hos 2 st nu. Ska prata med han om det ej blir bättre nästa vecka.

Hade stora problem med detta för några år sedan. Besökte flera sjukgymnaster. Det som hjälpte mig till slut var en kombination av stretching och nervglidning, men det kan säkert variera för olika individer.

Bilagor

• Stretcha-sätesmuskel-och-utsida-lår.jpg
    Stretcha-sätesmuskel-och-utsida-lår.jpg
    71.2 KB · Besök: 283
Människokroppen är svår när det gäller sånt där, sjukgymnaster sysslar egentligen mest med välinformerade gissningar, finns ingen garanti på att nått funkar.
Jag rekommenderar att höra av dig till sjukgymnasten igen och säga att det blir sämre så kanske denna kan säga om du borde fortsätta eller om du ska göra nått annat.
Ja så är det nog, dom kan ju inte se vad det är utan kör någon form av uteslutningsmetod.

Har strul med piriformis, ryggskott och ischias sedan årtionden tillbaka. Det går att leva med, men vette f-n om def finns någon "bot".

Det hänger ihop - vadstretching är EN nyckel för mig. Låter konstigt, men så är det för mig. Piriformisen har inte bråkat så mycket sedan jag lärde mig att inte överbelasta den. Ischiasen hålles hygglig i schack med värmedyna, byxor utan bakfickor, tänka på hållning, lagom med träning. Ryggskott - tja, den kommer när den kommer...

Ja så är det nog, dom kan ju inte se vad det är utan kör någon form av uteslutningsmetod.
Ja lite så är det, då också olika personer och skador svara olika bra på olika saker så är det mest att kombinera utbildning och erfarenhet till något som förhoppningsvis kan lösa problemet för patienten

Hade stora problem med detta för några år sedan. Besökte flera sjukgymnaster. Det som hjälpte mig till slut var en kombination av stretching och nervglidning, men det kan säkert variera för olika individer.
Har strul med piriformis, ryggskott och ischias sedan årtionden tillbaka. Det går att leva med, men vette f-n om def finns någon "bot".

Det hänger ihop - vadstretching är EN nyckel för mig. Låter konstigt, men så är det för mig. Piriformisen har inte bråkat så mycket sedan jag lärde mig att inte överbelasta den. Ischiasen hålles hygglig i schack med värmedyna, byxor utan bakfickor, tänka på hållning, lagom med träning. Ryggskott - tja, den kommer när den kommer...
Tråkigt att höra om dina långvariga problem, men vaden verkar vara en muskel man ska stretcha enligt en del.

Tråkigt att höra om dina långvariga problem, men vaden verkar vara en muskel man ska stretcha enligt en del.
Jo, det gör faktist nytta. Det är bara att testa vad som fungerar. Något jag har kommit till insikt över genom åren är att ingen vet säkert vad som fungerar och att vi ofta reagerar olika på "åtgärder" även om symptomen är snarlika. Bara att testa, lyssna, klura och utvärdera tänker jag.

För mig funkar ren stretch och viss rörelseträning med kroppen som vikt, massagepistol var ett riktigt bra inköp för "ända"målet ?. Hos mig härleder det främst från stel höftböjare, längre in på cykelsäsongen byggs det på från baksida lår, det är då känningen blir som störst.

Folk har ju svårt att reda ut vad som är fel på en så enkel konstruktion som en cykel, så när det börjar tipsas om lösningar på den extremt avancerade rörelseapparaten så får man räkna med att det görs grova och ganska oinformerade generaliseringar. Allt folk skriver ska ses som personliga erfarenheter och inte nödvändigtvis lösningar på TS problem tänker jag.

Om man får strul någonstans och sen börjar panikstretcha eller hårdträna området tror jag att problemen kan förvärras.

Är man väldigt enformig i sitt liv, typ som att man alltid bara cyklar som träningsform eller att man alltid sitter på en kontorsstol kan man räkna med problem. Aktiv och varierad livsstil är superviktigt tror jag. Då räknas inte lunchpromenad emellanåt eller några fjuttiga gympass i veckan, utan att man varje dag utsätter sig för varierad rörelse. Lycka till med den för alla som har kontorsjobb - ni är dessvärre förlorade om ni inte utrustats med en extremt funktionell alternativt tålig kropp.

Slut på personliga åsikter.

Förstår inte varför folk slarvar med stretchingen! 'Sitter timtals i samma position ju, när man cyklar. En tumregel kan vara att lägga 10 % av den avsatta träningstiden på stretching, eller för all del en promenad eller rörelseövningar. Under cyklingen kan man variera litet, genom att resa sig upp ett par sekunder (minilyft), variera fotpositionen, töja eller skaka loss när man har nedförsbacke, och litet annat.

Mina erfarenheter, alltså ingen generell sanning. Akut hjälper brutal och stark naprapat med målsökande armbågar. Förebyggande har jag mest nytta av en rulle med ganska höga "taggar". Jag ligger på rygg med rullen i olika positioner under ländryggen. Sen skickar jag ut benen i olika variationer och mönster så att kraften hamnar på "taggarna" och musklerna. Genom att lära känna känslan kan kan jag motverka väldigt mycket. Tex kan jag dra in ena benet som en stretch och släppa ut det andra samt hålla där för att sedan byta. Lycka till vad du än väljer att göra.

Jag vilade och "knarkade" bort min värsta period.

Stretcha nej. Cykla försiktigt... som min läkare sa: -Det är omöjligt att cykla utan att använda de musklerna".

Det var fruktansvärt att ha piriformissyndrom. Fruktansvärt!

Nu 3 år senare är jag nästan symptomfri.

Stesolid, Coxolin samt Gabapenin var det jag fick utskrivet.

På akuten sa dom vila. Jag fick en voltarenspruta och ett gult piller som man ger cancersjuka som smärtlindring i livets slutskede.

Snälla, stretcha ej. Vila.

Det som toppar piroformis har varit gallsten.

Mina problem misstänker jag komma från ett dåligt högerknä (begynnande artros, bakercysta mm) vilket får mig att överkompensera m vänster ben. Det ger problem kring höften, piriformis och delar av låret.

Inte sällan med ryggskott också. Det är en balansakt

Som alltid finns det personer som aldrig stretchar eller förebygger något alls och klarar sig skadefri genom hela livet. Sen har man resten :-) innefattas man i gruppen resten är det nog lämpligt att förebygga, då oavsett vad som görs, om det är stretch, rörelseövningar eller annan styrkande träning. Jag får känningar under säsongen men kan jobba bort det ganska snabbt, min andra hälft hade stora bekymmer för några år sedan med piriformismuskeln, precis som Skogling var vila det enda rätta, och det tog lång tid.

Något jag tror är sunt, det är att lära sig hur muskulaturen håller ihop, vilka muskler och annat som berörs och påverkas av andra i den sport man utför. Speciellt med viss typ av cykling som har monotont matande under en lång tid.

Piriformis är ju sammankopplat med ischiasnerven. Så det är lite komplicerat.

Träffade f.ö. en sjukgymnast för någon vecka sedan. På en tillställning. Han ifrågasatte om det var piriformis jag hade haft... ?

Min läkare hade kanske killgissat han också? Och St Görans akut.

Jag får mest ont efter tunga marklyft och liknande. Stretch av gluteus medius och priformis hjälper direkt, promenader hjälper också. Den mest klockrena stretchen för mig är att sitta på golvet med foten mot väggen, luta sig bakåt och sen tippa höften framåt.
Att bara sitta på kontorsstolen är fantastiskt bra om jag vill göra det värre. Så det är ju klart att det bara är styrkelyftens fel.

Inte stretchat mer igår och idag. Ny tid hos sjukgymnasten imorgon. Bli lite deprimerad när man läser om allas problem?. Men bara att bita ihopa och kämpa på. Jag har ett varierat arbete som mekaniker så det är ju bra ?. Jag uppdaterar sen!

Ä
Ja, om de inte utrustats med en extremt funktionell alternativt tålig kropp.?

Omväxling förnöjer och stärker tänker jag.
helt klart.

Jag har provat på både kontor och fysiskt tunga jobb. För min del är nog kontoret tacksammare för kroppen eftersom jag har mer pepp att hitta på saker efter jobbet, och det innebär oftast någon variant av fysisk aktivitet med mer variation än jobbet. Men som du säger så är allt bara personliga åsikter (och upplevelser) :)

Alla typer av arbete oavsett yrke behöver sin träning och förebyggande, så även ensidig träning som cykling. Tränar du framsidan behöver baksidan få sin del för att balansera upp.

Inte stretchat mer igår och idag. Ny tid hos sjukgymnasten imorgon. Bli lite deprimerad när man läser om allas problem?. Men bara att bita ihopa och kämpa på. Jag har ett varierat arbete som mekaniker så det är ju bra ?. Jag uppdaterar sen!

Det behöver ju inte bli jätteilla. Jag hade kanske otur och åkte på en värre variant?

Jag tror många fortsätter cykla eller träna eller springa trots att de känner att något inte riktigt stämmer. Orsak? Snedbelastning, dåliga gener, "dum" utrustning eller kläder, felaktiga inställningar, pang på rödbetan utan instruktion, hänga på gänget fast man inte är i samma klass, dålig uppvärmning och nedvarvning/stretching, otillräcklig vila.

Uppvärmning-rörelse före och stretching efter. Försiktig stretching i korta mjuka pass om du inte kommer direkt från passet.

piriformissyndrom är vad jag fått info om en mer poppis diagnos att sätta än den är i verkligheten. är det på riktigt, skall det göra ordentligt ont att i halvböjt läge rotera in höften.

trokanterit alltså en tennisambågeliknande smärta mera ute vid höftkammen sägs vara vanligare, men behandlingen är visst mer eller mindre samma. andra beskrivna felkällor är hamstringsfästena vid sittknölen, slamkryparen si-leden, höftartros och vanlig sketen ishias. maratonlöpare drabbas ibland av stressfrakturer i bäckenet.

en bra sjukgymnast är guld värd. en som själv gör dynamiska tester, ställer diagnoser och behandlar därefter. som kan ge lokal behandling som stötvåg, ultraljud eller laser. och i förekommande fall med lång tids plåga och smärtminne gå vidare med smärtavledning så som akupunktur, tens eller budgetvarianten avledande tejpning. barnen som vill ha plåster efter att ha slagit sig, har förstått denna effekt, mer sällan deras föräldrar:)

ibland behövs bildtagning eller medikamenter, då är det läge kontakta en läkare.

piriformissyndrom är vad jag fått info om en mer poppis diagnos att sätta än den är i verkligheten. är det på riktigt, skall det göra ordentligt ont att i halvböjt läge rotera in höften.

trokanterit alltså en tennisambågeliknande smärta mera ute vid höftkammen sägs vara vanligare, men behandlingen är visst mer eller mindre samma. andra beskrivna felkällor är hamstringsfästena vid sittknölen, slamkryparen si-leden, höftartros och vanlig sketen ishias. maratonlöpare drabbas ibland av stressfrakturer i bäckenet.

en bra sjukgymnast är guld värd. en som själv gör dynamiska tester, ställer diagnoser och behandlar därefter. som kan ge lokal behandling som stötvåg, ultraljud eller laser. och i förekommande fall med lång tids plåga och smärtminne gå vidare med smärtavledning så som akupunktur, tens eller budgetvarianten avledande tejpning. barnen som vill ha plåster efter att ha slagit sig, har förstått denna effekt, mer sällan deras föräldrar:)

ibland behövs bildtagning eller medikamenter, då är det läge kontakta en läkare.
Jag säger ingenting om TS besvär eller några besvär över huvud taget, men en rolig detalj i sammanhanget är mina besvär med handlederna som jag led av i några år. Efter att ha blivit stressad tjänsteman under en treårsperiod började jag arbeta fysiskt igen, varpå jag ytterst hastigt fick problem med handlederna. I kombination med upptrappad mängd cykel blev det ett litet helvete med massor av olika åtgärder utan framgång.

Efter ett tag i sjukvårdsförsäkringens varma omfamning fick jag någon form av nervundersökning där signalerna i nerverna testades. Det var en lustig känsla att få nålar i handens nerver lite här och var. Efter utförd undersökning gjordes bedömningen att det inte var något fel. Nästan omgående därefter så försvann både smärta och domningar, och jag har inte haft några besvär på några år nu.

Exakt vad som var lösningen är ju supersvårt att svara på, men man funderar ju ganska mycket på vad som satt i huvudet och vad som satt i kroppen.

Ovanstående har som sagt inget med TS eller någon annans besvär att göra, utan är mer en öppen reflektion på kais inlägg.

Nyfiken på vad du fick till slut? Har en buktande degnererad disk i ländryggen som ställt till det i livet då och då. Senast för en vecka sen och sen dess har jag en sån helvetes värk som rör sig mellan ländryggdens ena sida, säget, genom benet ända ner till hälen lite beroende på position. Mest håller sig värken runt sätet och ländryggen strax ovanför. Känslan är som någon skär med en elektrifierad kniv med typ 4000000 volt.

Har ju kört allsköns rehabövningar genom åren men inget tycks bits på detta. Nervglidningsövningen i videon tidigare i tråden är nåt av det mest provocerande jag kan göra, satan vilken smärta.
Är utomlands just nu ett par dagar till så någon vårdinrättning hinns inte med förrän efter påsken.

Så länge jag går och rör mig är det rätt okej, men att sitta och även ligga är ett helvete vilket så klart även drabbar sömnen. Sover på sidan i vanliga fall vilket inte går så sömnen blir riktigt kass liggandes på rygg men då är smärtan i alla fall hanterbar.

Kan man inte bara bränna bort den här satans ischiasnerven ?

Några tips på övningar ni andra tyckte funkade?

Finns två typer av ischias. Riktig och falsk. Båda kan slå ut en oxe. Ischias nervklämning pga diskbråck och behöver opereras. Träning brukar hjälpa något. Falsk ischias är musklerna i höften som nyper ischias. Den kan tränas / behandlas.

M tanke på disken kan du artbestämma din ischias.

Kanske finns någon nytta i inlägg 2 och 3 i denna tråd?

Nyfiken på vad du fick till slut? Har en buktande degnererad disk i ländryggen som ställt till det i livet då och då. Senast för en vecka sen och sen dess har jag en sån helvetes värk som rör sig mellan ländryggdens ena sida, säget, genom benet ända ner till hälen lite beroende på position. Mest håller sig värken runt sätet och ländryggen strax ovanför. Känslan är som någon skär med en elektrifierad kniv med typ 4000000 volt.

Har ju kört allsköns rehabövningar genom åren men inget tycks bits på detta. Nervglidningsövningen i videon tidigare i tråden är nåt av det mest provocerande jag kan göra, satan vilken smärta.
Är utomlands just nu ett par dagar till så någon vårdinrättning hinns inte med förrän efter påsken.

Så länge jag går och rör mig är det rätt okej, men att sitta och även ligga är ett helvete vilket så klart även drabbar sömnen. Sover på sidan i vanliga fall vilket inte går så sömnen blir riktigt kass liggandes på rygg men då är smärtan i alla fall hanterbar.

Låter väldigt likt mitt problem. Allt var bra så länge man var igång, rörde sig, snickrade osv…
Jag var hos en akupunktör (pseudovetenskap ja) och det hjälpte inte nåt vidare men vi kom ändå till insikt att det berodde på ryggen, vilket du redan kommit på.
Så jag började sitta spikrakt som ett skolboksexempel och svanka vart jag än satt. Det löste problemen med att sitta direkt. Kunde åka bil långa sträckor igen. Men jag kunde ändå inte sova länge utan värktabletter.
Sömnen var likadant som för dig, sover också på sidan vilket heller inte fungerade för mig tills jag började ha en kudde under midjan OCH (obs!) gjorde sängen hårdare förutom där axlarna ligger. Det funkade också hyfsat i våran gästsäng som är hårdare överlag, tillsammans med kudden i midjan. Men bättre i stora sängen.
Och sedan pricken över i’t så började jag stretcha baksida lår riktigt mycket före läggdags. Även gluteus men det var stretchen av baksida lår som gjorde det mesta(!), tillsammans med sängfixet. Mha det så har det blivit bra nu!!!

Just det, när jag kör mark och böj så har jag börjat svanka mer, hade väldigt rak rygg förut, gör jag inte det får jag känningar direkt.
Så troligen har min rygg svankar för lite och tryckt på nån disk åt ena hållet.
Vid tv-tittande har jag även legat på rygg i änden på soffan med röven utanför så att ryggen riktigt stretchas uppåt. (Inger armstöd i den änden).

Och ja nervglidningsövningen/nerv flossing testade jag inte ens för det såg jag direkt hur otroligt fel det skulle vara för mig.

Genom åren har jag haft en del besvär med iscias. Det här stämmer för mig:

Tack! Kollar jag diagnostipsen så är det helt klart ryggen som är triggern och inte piriformis vilket är rimligt och vad jag misstänkt från början givet min historik. Att nudda tårna är vanligtvis inget problem, brukar kunna trycka handflatorna i backen utan nämnvärd töjning men nu kommer jag till knäna innan smärtan skär genom märgen.

Det är ju inte första gången ryggen kajkar ur men jag har tidigare inte haft så intensiv smärta i stussen respektive inte så otroligt skarp smärta, det har tidigare mest varit ett eländigt molande.

Sen ska jag inte NSAID då jag tar blodförtunnande och paracetamol gör varken till eller från. Snart åker väl en karta oxy fram ur gömmorna ?

Det som stör mig är att det inte blivit bättre alls på en vecka men tålamod är inte min grej (och hittills har det alltid gett med sig efter en tid). Har också naturligt rätt mycket svank och brukar inte korrigera överdrivet men så klart med ett rejält buktryck brukar det ju bli att man rätar upp sig lite mer ändå.

För mig har rörelseövningar hjälpt mycket.
Olika varianter av squats, sidosteg, roterande och med raka armar, typ snatch.

Ta en hård boll, typ bandy- golf- eller tennisboll och lägg dig på den (så att den är mellan din piriformis och golvet). Det gör ont en liten stund men sedan slappnar muskeln av och det känns bra. Jag körde med boll och undvek att anstränga mig ett par veckor samtidigt som jag tog inflammationsdämpande typ voltaren. Det försvann ganska fort.

Tack! Kollar jag diagnostipsen så är det helt klart ryggen som är triggern och inte piriformis vilket är rimligt och vad jag misstänkt från början givet min historik. Att nudda tårna är vanligtvis inget problem, brukar kunna trycka handflatorna i backen utan nämnvärd töjning men nu kommer jag till knäna innan smärtan skär genom märgen.

Det är ju inte första gången ryggen kajkar ur men jag har tidigare inte haft så intensiv smärta i stussen respektive inte så otroligt skarp smärta, det har tidigare mest varit ett eländigt molande.

Sen ska jag inte NSAID då jag tar blodförtunnande och paracetamol gör varken till eller från. Snart åker väl en karta oxy fram ur gömmorna ?

Det som stör mig är att det inte blivit bättre alls på en vecka men tålamod är inte min grej (och hittills har det alltid gett med sig efter en tid). Har också naturligt rätt mycket svank och brukar inte korrigera överdrivet men så klart med ett rejält buktryck brukar det ju bli att man rätar upp sig lite mer ändå.
Är det INTE piriformis för dig alltså?
Jag har problem med "kort" piriformis pga överdrivet sittande. Covid, distansstudier heltid och ett heltidsjobb med mycket sittande pajade mig totalt och om jag blir sjuk (infektion) så dyker det snabbt upp igen för att sen försvinna när infektionen går över.

Är det INTE piriformis för dig alltså?
Jag har problem med "kort" piriformis pga överdrivet sittande. Covid, distansstudier heltid och ett heltidsjobb med mycket sittande pajade mig totalt och om jag blir sjuk (infektion) så dyker det snabbt upp igen för att sen försvinna när infektionen går över.

Jag *tror* inte piriformis är det som triggar även om smärtan manifesterar sig där också.
Jäkla dum konstruktion med en nerv som löper längs typ hela kroppen och har en tendens att klämmas här och var ?

Tillbaka
Topp