Ont i ryggen av att cykla ?

Jocke W

Ny medlem
I förrgår var jag ute och cyklade omväxlande skogsstig med jävliga stenar och rötter och lite bredare stigar so ringlade sig genom skogen, men efter ca 40 min fick jag ont i korsryggen, speciellt vid klättringar. Är det här något som är vanligt bland cyklister eller har jag fel ram storlek alt fel inställningar så jag sitter knasigt?

Har precis börjat cykla "seriöst" så har inte märkt det här förut.

Det hänger med största sannolikhet ihop med att du nyss börjat cykla lite hårdare. Vanligt när man börjar ta i och bålen inte riktigt är lika tränad, då tar den över en del av "bend" jobbet från benen. Jag hade samma problem för några år sedan och får det fortfarande ibland när jag tagit i intensivt under en stund eller om jag varit ute länge. Kan gå att avhjälpa till viss del med att sitta mer upprätt, men att köra mer specefik bålträning vid sidan av är att rekomendera!

traningshjul_ab_roller.jpg

Köp ett sånthär och kör några ggr i veckan s slipper du problemet.

Mjea asså tror inte riktigt det är magen, har tränat väldigt länge, dock inte cykel, fast det kan ju iofs va det att kroppen inte är van, ja får cykla mer helt enkelt. Annars är det att sitta mer upprätt alltså?

Om det sedan visar det sig att det ovan föreslagna inte heller hjälper kan jag varmt rekommendera heldämpat om du inte redan kör det (eller dämpad sadelstolpe för den delen), räddade min rygg i stök och på längre turer.

Mer upprätt cykling med stark mage och stretcha efteråt är min erfarenhet. Om det skulle fortsätta göra ont fast att jag gör allt det där är ett tips att kolla upp det med en Naprapat som dels kan se vad som i så fall är "fel" men även oftast kan rätta till det och ge dig ett bra träningsprogram.

//Peter

Hade det problemet förra sommaren, håller med inläggen ovan. Träna mag/rygg muskler, bålstabilitet och stretcha. Men du måste stretcha rätt muskler på rätt sätt om du ska få ut något av det. Det kan också vara så att någon muskel är lite för kort eller är överansträngd så att andra muskler får "ta över" den muskelns arbete. Bästa sättet att ta reda på det är naprapat (naprapathögskolan är billig och eleverna är duktiga) eller köp t ex Stora stretchboken.

Byt cykel. Cyklade ett år utan problem, sen bytte jag cykel och fick direkt ryggont. Ingen idé att ha ont när man lätt kan slippa det.

okey, tack för tipsen, ska precis byta hojj så jag får ta det som första stegen..stretcha, träna magen å rygg m.m. gör ja redan på daglig basis. En tur till naprapathögskolan kan man göra också, som någon skrev här ovan är dom extremt duktiga.

Cykla mera. Fick asont i ryggen när jag satte igång för säsongen. Nu har jag inte ont alls förut om lite träningsvärk med tillhörande stelhet.

Vad har du utgått ifrån när du ställt in din cykel?

Utifrån det du säger att du har bra bålstyrka så beror dina problem sannolikt på att din sittposition inte är bra. För långt avstånd till styret kan vara en orsak vilket orsakar hög statisk belastning med muskelspasm som följd.

Mer specifik än så har kan jag inte vara utifrån den info du gett.

Benny

jag har erfarit att man inte nödvändigtvis ska eftertrakta en kort och hög sittställning.

Jag har höjt styrstam och monterat en kortare styrstam, det har gett en mer upprätt sittställning.
Problemet i mitt fall var att det kompakta sadel / styravståndet gav mig en kutryggig konvex ryggprofil, en hög styrpossition med lagom avstånd mellan sadel och styre ger lite svank, som känns trevligt. Prova gärna det och lycka till.

Tillbaka
Topp