ont i vristerna av löpning

greblleM

Ny medlem
Har några gånger i vinter fått för mig att jag ska prova på något så hiskeligt som lite simpel löpning men har stött på patrull varje gång.
Jag tycker att flåset är det inget fel på, springer jag på löpband så kan jag nöta på ca 11km/h utan några problem. Förutom de jäkla vristerna och smalbenen. Alltså vi snackar toksvår syrakänsla och totalt stumma smalben efter 7-8 minuter bara! Jag kan fortsätta men det förtar allt nöje och är bara en ren plåga!
Resten av benen (vader, lår, höfter mm) är inga problem.

Skorna är visserligen 3-4 år gamla men i princip helt oanvända och sitter superskönt. Det är ett par Asics för 1100 spänn så det är ju inget skräp i alla fall. Jag upplever dem dock som väldigt mjuka.

Innan jag går och köper nya skor så vore det intressant med lite tankar och åsikter kring hela grejen. Kan det tänkas vara något annat? Min teknik är förmodligen kass också, jag tror att jag är en notorisk hälisättare...

Det är väl inte knepigare än att dina ben är ovan vid löpning. Det blir ju en rejält tuff belastning på underbenen vid löpning, som de inte möter på vid cykling. Sakta bygga upp styrka och lokal uthållighet är lösningen.

Nästan alla som får problem när de börjar springa (speciellt om man redan har kondis från cykling eller annat, men även annars) ökar sträcka och tempo för fort. Spring långsammare även fast du inte måste!

Jag hade det problemet en period. Det visade sig bero på skorna. Jag skaffade ett par andra skor som satt bättre, och helt plötsligt försvann problemet, från en runda till en annan.

Asics för 1100 kr är ju ändå av den billigare sorten. Se till att få rätt skor för dina fötter, oavsett pris.
Det är viktigt speciellt i början av löpträning då muskler och leder inte är vana vid belastningen.

Löparskor börjar väl dessutom bli dåliga av ålder efter 2 år oanvända eller inte. Detta framkom vid ett samtal mellan mig och asics representanter under en mässa.

Cerb skrev:
-------------------------------------------------------
> Löparskor börjar väl dessutom bli dåliga av
> ålder efter 2 år oanvända eller inte. Detta
> framkom vid ett samtal mellan mig och asics
> representanter under en mässa.

Det kan vara så men det behöver inte det. En Asicsrepresentant, som informationskälla, kan ha en annan agenda än ditt välbefinnande. Om HåkanC eller RådRön säger samma sak vore det mer sannolikt.

För att sammanfatta är alltså dina skor för billiga och gamla, du springer för fort och för långt. Köp dyrare skor och jogga runt huset istället.

revben skrev:
> För att sammanfatta är alltså dina skor för
> billiga och gamla, du springer för fort och för
> långt. Köp dyrare skor och jogga runt huset
> istället.

*Dagens garv*

Cerb skrev:
> Löparskor börjar väl dessutom bli dåliga av
> ålder efter 2 år oanvända eller inte. Detta
> framkom vid ett samtal mellan mig och asics
> representanter under en mässa.

Det handlar bara om försäljning.
Precis som att man inte kan gå i joggingskor utan måste köpa ett par walkingskor.

Var försiktig som fan när du börjar springa om du redan har kondition från andra sporter, det är väldigt lätt att dra på sig överbelastningsskador.
Jag drog på mig kronisk senskideinflammation i foten när jag började och det är jävligt trist att hela tiden vara hämmad av det nu.
Du måste träna efter den del av kroppen som klarar minst påfrestning och i ditt fall verkar det ju vara dina problemområden.
Spring kortare, mer sällan och långsammare och öka mängden långsamt. Senor, leder och muskelfästen tar mycket längre tid att stärka än man tror. Spring aldrig när du har minsta känning av förra passet.

Sen när lederna, fästena och senorna är ikapp konditionen så kan man vara mer oförsiktig.

En kedja är inte starkare än den svagaste länken.

Luzen skrev:
> Asics för 1100 kr är ju ändå av den billigare
> sorten. Se till att få rätt skor för dina
> fötter, oavsett pris.
> Det är viktigt speciellt i början av
> löpträning då muskler och leder inte är vana
> vid belastningen.

Mina nuvarande löparskor kostade 800 spänn. Nike Pegasus Air nånting, nånting.

revben skrev:
> För att sammanfatta är alltså dina skor för
> billiga och gamla, du springer för fort och för
> långt. Köp dyrare skor och jogga runt huset
> istället.

Haha ja det kanske är så. :)
Det här med att skor blir "gamla" efter två år har jag lite svårt att ta på allvar. om de används i två år kan jag tänka mig att de är utslitna, men i en mörk varm garderob klarar de nog sig längre än så.

Kortare sträckor än 1-2km känns lite fånigt men jag kan köpa argumentet med långsammare löpning. Kanske ska skruva ner till typ 9km/h?

Finns det några utbredda teorier angående hårda/mjuka sulor i löparskor? Typ i stil med tung person = mjuka skor? (Jag är bara 170cm och 70kg så jag är ganska liten och nätt).

Detta kanske låter tråkigt, men för att stärka benhinnor och muskelfästen kanske det är vettigt att ta långa, snabba promenader. Inte för att det ger någon nämnvärd kondition, men det blir lågintensiv och långvarig träning för resten av kroppen.

I somras cyklade jag som satan varenda dag och hade kanska bra flås och benstyrka. Men jag promenerade knappt och kunde därför över huvud taget inte springa längre än max en kilometer innan jag fick ont på precis det sätt du beskriver. Jag var alldeles för ovan vid den typen av belastning. Nu på vintern har jag istället gått långa promenader (känns inget kul att cykla när man fryser fötter och händer av sig efter en halvtimme), och problemen har försvunnit vid de få löpförsök jag gjort. Sen har jag tyvärr inte fortsatt springa, för att jag tycker det suger något helt enormt. Vidrigt tråkigt.

Jag vet inte om det stämmer eller inte att skor försämras med tiden oavsett om de används, och jag vill inte spekulera i hur snabbt det går, men det är inte så svårt att tänka sig de orsaker det kan ha.

De olika plaster och gummisorter som används kan förlora mjukgörande komponenter, eller delvis påverkas av t ex ozon eller UV-strålning, och hårdna eller tappa vissa egenskaper.
Sulor med gasfyllda bubblor som stötdämpare kan tänkas förlora gas långsamt genom diffusion, precis som cykelslangar.
Detta är processer som är helt oberoende av om skorna används eller inte.

Köp billigare skor. Helst helt utan dämpning. Det finns ingen forskning som visar att dyrare skor skulle vara skonsammare för kroppen.

Viktigare är löpsteget. Och sträckan.

Jag sprang sönder mig fullständigt för några år sedan. Gjorde det idiotiska misstaget att springa för långt. Kondisen var ok efter all cykling. Min kropp var inte alls förberedd på långdistanslöpning. Dessutom hade jag ett dåligt och slitsamt löpsteg ( här skyller jag på de dämpade och dyra skorna).

Jag hade helt givit upp hoppet om löpning tills jag "upptäckte" barfota/framfotalöpning.

Numer springer jag kortare sträckor med FF, nytt löpsteg - och löpning känns toppen!

Kiske skrev:
> Var försiktig som fan när du börjar springa om
> du redan har kondition från andra sporter, det
> är väldigt lätt att dra på sig
> överbelastningsskador.
> Jag drog på mig kronisk senskideinflammation i
> foten när jag började och det är jävligt trist
> att hela tiden vara hämmad av det nu.
> Du måste träna efter den del av kroppen som
> klarar minst påfrestning och i ditt fall verkar
> det ju vara dina problemområden.
> Spring kortare, mer sällan och långsammare och
> öka mängden långsamt. Senor, leder och
> muskelfästen tar mycket längre tid att stärka
> än man tror. Spring aldrig när du har minsta
> känning av förra passet.
>
> Sen när lederna, fästena och senorna är ikapp
> konditionen så kan man vara mer oförsiktig.
>
> En kedja är inte starkare än den svagaste
> länken.

+1

Träna upp dig gradvis och långsamt och träna löpteknik (sök på löpskolning). Du kan ju prova andra skor om du vill; är de tokfel kan man få problem. Jag har sprungit barfota en del, tränat upp under ett par års tid och kan nu springa i nästan "vadsomhelst" utom mjuka skor med hög
häl....! :)

EDIT: Stort +1 på DH:s inlägg ovan jag såg det först efter jag postat mitt.

Senast ändrad:
DH skrev:
> Köp billigare skor. Helst helt utan dämpning.
> Det finns ingen forskning som visar att dyrare
> skor skulle vara skonsammare för kroppen.
>
> Viktigare är löpsteget. Och sträckan.
>
> Jag sprang sönder mig fullständigt för några
> år sedan. Gjorde det idiotiska misstaget att
> springa för långt. Kondisen var ok efter all
> cykling. Min kropp var inte alls förberedd på
> långdistanslöpning. Dessutom hade jag ett
> dåligt och slitsamt löpsteg ( här skyller jag
> på de dämpade och dyra skorna).
>
> Jag hade helt givit upp hoppet om löpning tills
> jag "upptäckte" barfota/framfotalöpning.
>
> Numer springer jag kortare sträckor med FF, nytt
> löpsteg - och löpning känns toppen!

Kan bara instämma i DH:s synpunkter. Det traditionella hälsteget är en katastrof för knän och leder. I synnerhet om man inte är purung längre. Jag har lärt om mig att använda barfota/framfotalöpning och även om det emellanåt var plågsamt i framför allt vadmuskulaturen så kan jag idag springa flera mil på asfalt utan att få ett dugg ont någonstans. Det går inte fortare, men det var heller aldrig meningen.

att skor åldras oanvända har jag också hört, från en kille som jobbar på löplabbet. dock inte i säljsyfte utan han var "civil" och vad med en polare när vi lunchade.

men håller med om att det är svintrist att vänja kroppen för löpning när flåset tillåter fart men kroppen begränsar. jag fick nästan omedelbart problem med leder när jag började kuta i höstas, som att smal & skenben liksom mosade de ben de mötte i vristen, det gjorde något sjukt ont. samma sak upplevde jag runt knäna. fick käka smärtstillande för att öht kunna gå omkring på jobbet

Mina bästa skor köpte jag för 10 år sen. Har testat både det ena och det andra i nyare modeller men nä, de som jag har minst ont av och bäst löpsteg med är dessa gamla asic-dojjor som jag hittade för 800 på Team Sportia för 10 år sen. Med dessa springer jag både kort och hårt, långt och lungt. På asfalt, i skogen. Måste vara ena jäkligt unika skor som jag har :)

Luzen skrev:
> Cerb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Löparskor börjar väl dessutom bli dåliga av
> > ålder efter 2 år oanvända eller inte. Detta
> > framkom vid ett samtal mellan mig och asics
> > representanter under en mässa.
>
>
> Det handlar bara om försäljning.
> Precis som att man inte kan gå i joggingskor utan
> måste köpa ett par walkingskor.

Nja. Säkerligen delvis, men att påstå att material så som plast och gummi inte åldras och förlorar tänkta egenskaper är bara korkat.

Cerb skrev:
> Nja. Säkerligen delvis, men att påstå att
> material så som plast och gummi inte åldras och
> förlorar tänkta egenskaper är bara korkat.

Nu är det ju så att "tänkta egenskaper" många gånger är ren humbug och geschäft. Du sliter inte mindre på kroppen för att du köper nytt o dyrt. Ofta är det precis tvärtom.

DH skrev:
> Cerb skrev:
> > Nja. Säkerligen delvis, men att påstå att
> > material så som plast och gummi inte åldras
> och
> > förlorar tänkta egenskaper är bara korkat.
>
> Nu är det ju så att "tänkta egenskaper" många
> gånger är ren humbug och geschäft. Du sliter
> inte mindre på kroppen för att du köper nytt o
> dyrt. Ofta är det precis tvärtom.

Springer man mycket asfalt slits den dampande effekten i gummit ut ganska fort. Och iaf för mig så har det stor betydelse för hur bland annat mina knän mår av alla "stötarna".

Max 2 km. Och vila tills det känns bra i fotlederna innan nästa pass. Dina fötter är alldeles för svaga, tänk själv om en elitlöpare hade börjat köra längdskidor med några tvåmilapass i fullt flås och undrat varför han fick inflammation i axlarna.
Sen kan j skorna vara kassa, men är fötterna starka klarar dom det. Själv hade jag problem i många år eftersom jag pronerar och alla skoförsäljare gav mig skor med pronationsstöd. När jag äntligen köpte ett par utan nåt stöd och ganska lite dämpning (några trailskor) så försvann problemet.

Kan ju vara så att skorna inte är gjorda för ditt löpsteg, Jag har gjort misstaget att köpa enligt säljaren på stadium stabila skor som skulle passa för mig för jag var tung ca 95KG.
Vilket misstag!! Har aldrig haft mer ont i vader och skenben. Skorna var gjord för kraftig pronation, när jag efter analys har neutralt steg.

Ta dig till ett ställer där dom kan analysera löpsteget och fotisättningen och tala om vilken sorts sko du skall använda, dvs om du pronerar har neutralt löpsteg etc.

Väger man lite mer så är det också så att man kan få räkna med att köpa nya skor varje säsong även om man inte springer så mycket. Egenskaperna försämras av användning och av att ligga i garderoben.

Springa i fivefingers har jag av en multisport kompis blivit varnad för att göra utan att ta det lugn och verkligen ta det pö om pö, men det är säkert bra om man vänjer sig.

Sen kan du ju alltid köra knepet att prova ut skostorleken i svensk butik och köpa från wiggle etc för att tjäna en 500 eller mer.

//JF

Löpning är inte raketforskning som vissa tillverkare och rika konsumenter gärna påstår. Testa lite olika skor och ta de som känns bäst oavsett om det är ett par flipflops eller slalompjäxor. Ont här och där kan man alltid få oavsett så det gäller väl att minimera smärtan så långt det går. Jag blir t.ex alltid stel i högervristen dagen efter en löprunda. Det har varit så med alla skor jag haft och jag tror det beror på att jag vrickat den så många gånger. Löpsteget är viktigt men tar tid att ändra och vänja sig vid om man nu vill det. Försök att tänka på att inte smälla i hälen (som min gamla idrottslärare på 90-talet sa till mig att jag SKULLE göra). Alla har vi olika fysiska förutsättningar och längd på ben o.s.v så det är inte säkert att ett löpsteg är bäst för alla. Men testa att ta det lite lugnare än din kondition vill ett tag i alla fall. Jag kan inte tänka mig att dina fötter är för svaga för att löpa om du inte suttit och spelat World of warcraft och druckit Jolt Cola i 10 år. Nike, Asics o.s.v är duktiga på att indoktrinera folk och luras till att allt handlar om utrustning, så är inte fallet.

Mange. skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > OT!
>
>
> ditt inlägg menar du?

Vadå OT; av sex cyklister på bilden springer fyra. TS har väl cykeln med sig när han springer? :D

cyclocross_race_1320783592.jpg

Får passa på stt tacka för alla bra och roliga svar. :)
Ska börja med att testa lite lägre hastighet och få till ett mer skonsamt löpsteg till att börja med. Får se om vristerna klarar sig lite längre, annars får det nog bli en sväng till löplabbet och hälsa på.
Jag springer nästan aldrig på asfalt utan om jag springer utomhus så raskar jag bort till ett kort och extremt kuperat elljusspår (banprofilen ser typ ut som en sinuskurva korsad med en normalfördelningskurva).

Vem vet, det kanske blir en svennelöpare av mig med? (Har faktiskt en gång i tiden kutat milen i kängor på 49 minuter.... Då mådde inte knäna bra sen) :)

greblleM skrev:

> Vem vet, det kanske blir en svennelöpare av mig
> med? (Har faktiskt en gång i tiden kutat milen i
> kängor på 49 minuter.... Då mådde inte knäna
> bra sen) :)

Den gamla goda tiden alltså. När man gjorde män av pojkar :-)
Slapp kuta milen i kängor, den fick man ta i träningsskor (Blå lejondojjor vill jag minnas att Försvarsmakten tillhandahöll). Däremot var gjorde jag någon helt sjuk tvådygnsgrej i full stridspackning som avslutades med två mil språngmarsch. Har aldrig varit så trött som efter det.

Cerb skrev:
> DH skrev:
> -----
> > Cerb skrev:
> > > Nja. Säkerligen delvis, men att påstå att
> > > material så som plast och gummi inte åldras
> > och
> > > förlorar tänkta egenskaper är bara korkat.
> >
> > Nu är det ju så att "tänkta egenskaper"
> många
> > gånger är ren humbug och geschäft. Du sliter
> > inte mindre på kroppen för att du köper nytt
> o
> > dyrt. Ofta är det precis tvärtom.
>
> Springer man mycket asfalt slits den dampande
> effekten i gummit ut ganska fort. Och iaf för mig
> så har det stor betydelse för hur bland annat
> mina knän mår av alla "stötarna".

Jag tror du begår ett misstag om du tror att det är gummit som skall hjälpa dig att spara kroppen mot hård asfalt. Kvaliten o åldern på materialet är ointressant.

Det viktiga är hur du springer (löpsteget, kroppsställning, etc) samt hur väl du byggt upp din kropp för löpning. (tar tid)

Det är faschinerande att så många tror man kan göra en shortcut med dojjorna. Och lura sig själv.

DH skrev:
> Cerb skrev:
> -----
> > DH skrev:
> >
>
> > -----
> > > Cerb skrev:
> > > > Nja. Säkerligen delvis, men att påstå
> att
> > > > material så som plast och gummi inte
> åldras
> > > och
> > > > förlorar tänkta egenskaper är bara
> korkat.
> > >
> > > Nu är det ju så att "tänkta egenskaper"
> > många
> > > gånger är ren humbug och geschäft. Du
> sliter
> > > inte mindre på kroppen för att du köper
> nytt
> > o
> > > dyrt. Ofta är det precis tvärtom.
> >
> > Springer man mycket asfalt slits den dampande
> > effekten i gummit ut ganska fort. Och iaf för
> mig
> > så har det stor betydelse för hur bland annat
> > mina knän mår av alla "stötarna".
>
> Jag tror du begår ett misstag om du tror att det
> är gummit som skall hjälpa dig att spara kroppen
> mot hård asfalt. Kvaliten o åldern på
> materialet är ointressant.
>
> Det viktiga är hur du springer (löpsteget,
> kroppsställning, etc) samt hur väl du byggt upp
> din kropp för löpning. (tar tid)
>
> Det är faschinerande att så många tror man kan
> göra en shortcut med dojjorna. Och lura sig
> själv.

Nu har jag ju iof sprungit relativt aktivt under iaf 12 år så jag känner min kropp ganska bra. Att säga att åldern på materialet inte spelar någon roll är att lura sig själv. Benen anpassar sig efter de allt hårdare stötar de får ta emot när materialet blir slitet och inte nödvändigtvis till det bättre om det är en snabb löpare du vill bli.

Finns en hel del intressanta studier i ämnet om du är lässugen.

Här kastar jag verkligen sten i glashus men jogga en-två minuter och promenera sedan dubbla tiden tills du käner dig starkare i muskler/senor.. och som vanligt, värm upp innan.

Det finns massor att läsa på det där internettet, nybörjarprogram osv på bla marathon.se

Tillbaka
Topp