Ont om plats till Juicy 7an

Melker

Ny medlem
Hoj!

Jag är sugen på ett par Juicy 7or till min cykel. Jag sitter på Mavic Crossland hjul och en Rock Shox Duke SL gaffel och blev efter att jag läste detta http://www.sram.com/_media/techdocs/disc-brake-compat.pdf tveksam till om det får plats... Hur menar dom att man ska mäta? Från skivinfästningen på navet till det närmsta stället på gaffelbenet eller ska måtten enbart stämma på hjulet "löst"? Finns det någon som har erfarenhet och kanske har samma komponenter och vet att det passar?

Sen är jag lite sugen på att höra om någon har haft problem och kört sönder justeringsskruven, problem med inställningar av funktionerna eller bara har nåt negativt att säga om Juicy-modellerna. Hur går luftningen till, behöver man ett luftningsset?

Din gaffel och dina hjul är ju standardgrejer så nog borde bromsarna passa?

Jag har fö både J7:or och J5:or och skulle rekommendera de billigare J5:orna om du inte har väldigt små händer eller är otroligt petig med handtagens läge.

Luftningen är superenkel OM man har luftningskitet. Kitet innehåller även oliver och "hosebarbs" om du behöver korta slangarna.

Ahh, okej, jo jag tycker ju det med men jag blev lite osäker när jag fick se det där...

OM man inte har luftningskitet, då blir det värre? Behöver man lufta ofta? Jag har ingen som helst erfarenhet av hydraliska skivbromsar sedan tidigare så. Hur ofta ska oljan bytas, fyllas på osv?

Får se vilken modell det blir... Tack.

Jag skulle säga att det blir skitsvårt att lufta utan kitet. Det kanske går men jag kan inte riktigt se hur.
Man behöver inte lufta ofta, nya bra hydrauliska skivbromsar kräver i min erfarenhet väldigt lite underhåll. Jag har ännu aldrig luftat en broms bara för att lufta utan det har skett i samband med kapning/byte av slangar. Men visst, i bromsar med DOT-vätska (tex Avid) ska man byta vätska regelbundet, allt från en gång per år till en gång vartannat år typ beroende på användning mm. Läs manualen till de bromsar du skaffar är mitt tips :-)

Aa, jag hajar... Frågan är om jag ska beställa ett sådant kit direkt eller ta det vid ett senare tillfälle. Vi får se!

Tack för tipsen iaf!

Hej!

Jag har precis samma set-up. Crossland + duke sl.
Det funkade inte jättebra med hopes mono-m4 skivbromsar. Problemet var
att skivbultarnas huvuden skavde på insidan gaffelbenet. Har ett spår
nu som bultarna "fräst" ut åt mig. Inte särskillt djupt så det är
förmodligen inte ett problem (max 1mm skulle jag gissa på).

Tänkte bara meddela detta ifall det kan vara till någon nytta.
Tänkbara lösningar om detta problem skulle uppstå
1) Skit samma, det lilla spåret lär inte påverka nämnvart
2) Fixa andra bultar med "lägre" huvuden
3) Fila ner huvudena en _liten_ bit (rekommenderas nog ändå inte
eftersom det kan bli problem vid avmontering av skivan. Har redan
förstört ~30% av mina skivbultar. Bl.a. pga att jag använde loc-tite
på dom vilket kanske inte var så smart.)

Lycka till!

Tillbaka
Topp