Ont yttersida handflator. Mtb.

marr

Aktiv medlem
Börjat få lite ont yttersida handflator vid mtb cykling.
Har oneups styre med 8grader sweep och 5 grade up.
Först tänker jag att ska prova vinkla bak styret lite. Enligt den målade graderingen nu så har jag det väldigt långt framåtvinklat. Men om man vinklar bak det så borde man väl sänka ytterdelen av handtaget litegrann? Som ett första test.

Jag är intresserad eftersom jag har motsatt problem. Mycket vinklar.. om man har styret väldigt högt så borde man tappa back sweep. Back sweep borde flytta mot tummen men jag har även läst motsatsen.

Nån som kan reda ut detta?

nej nalle, den bara känns bra. har förstås prövat även upsweep, och på mtb var det i mitt fall inte till belåtenhet.

ts kan väl pröva att vinkla ned lite?

nej nalle, den bara känns bra. har förstås prövat även upsweep, och på mtb var det i mitt fall inte till belåtenhet.

ts kan väl pröva att vinkla ned lite?
Hehe. Jag håller med om att huvudsaken är att det känns bra. Men dim cykel är lite visuellt avvikande :-)

Jag föredrar lagom upsweep. Blir mindre trött om jag får en aning mer belastning på utsidan av handen än insidan. Fingrarna som ska göra annat än hålla i styret sitter ju dessutom på insidan.

håller verkligen med i din analys nalle.

men har alltså optimerat att få till lättstyrd geometri för att slippa brett styre, vinklat ned styrändarna för att undvika marrs problem här i tråden och även tennisarmbåge, och sedan toppat med klart störande sadelvinkel för att slippa domning i paketet efter typ som idag fyra timmars skogscykling utan blöja.

och då blev det resultatet. ska väl ned till västkusten på vårkanten, och då kan du få prova : )

Vinklat bak litegrann nu, pekar inte lika tydligt upp nu som innan, testar imorgon om jag hinner innan stormen.

12 graders backsweep ger grymt mycket skönare handposition. Syntace har och SQLabs.
Beror ju på hur man vrider det. Tycker många här verkar vrida fram styret extremt mycket, inte konstigt om man får ont i utsida hand då oavsett 7*, 8* eller 12* backsweep.

Jag hade ont på utsida händer i början av förra sommaren, vred bak och då försvann det onda.

Här är det bara lite fukt och en lätt fläkt. Värre nere hos er alltså?
236D9833-907A-4297-94F6-133857E66F91.gif

För mig är det precis tvärtom. Jag måste ha styret ordentligt framåtvinklat för att inte få ont i yttersidorna av handflatorna.
Jag har tidigare läst att det ska funka så...men tänker man i termer av back sweep så blir det tvärtom(?). Jag får testa att vinkla upp och se om det onda flyttar sig.

För mig är det precis tvärtom. Jag måste ha styret ordentligt framåtvinklat för att inte få ont i yttersidorna av handflatorna.
Vilket bekräftar hur viktigt det är att prova själv.

Belastningen på utsidan borde minska oavsett om styret är mindre vridet uppåt i ytterkant. Men om det med dina händer och ditt sätt att hålla styret leder till att du blir mindre trött där är en annan femma.

Tillbaka
Topp