Open MTB Map för cykeldator

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Den som testat Garmin Edge's standardkarta annat än för landsväg kanske upptäckt att den inte är så fantastisk, men det finns ett enkelt sätt att råda bot på det. Open Street Map! Eller rättare sagt en variant av den som extra för offroad, Open MTB Map.

Ganska lätt att installera men vissa kanske finner det knepigt så därför tänkte jag dela med mig av den senaste som jag lagt upp på dropbox.

1) Ladda ner zip-fil, se nedan https://happyride.se/forum/read.php/1/2937550/3185986#msg-3185986

2) Packa upp och kopiera de två filerna till din garmin och katalogen \Garmin\

Klart!

Nu har du dock både karta och konturlinjer, kan vara onödigt med konturlinjer så de kan du stänga av om i inställningarna för aktivitetsprofil och karta, där väljer du dessa tar deaktivera. Eller bara låt bli att kopiera över den filen om du vet att du aldrig behöver dem.

Kartan är gjord enligt min reviderade metod som jag tycker verkar vara bäst för Garmin Edge 1000, kanske inte optimalt för någon mindre eller långsammare enhet.

Såhär kan det se ut, klart mycket bättre än standardkartan. Har du en Edge så måste du testa denna om du inte redan gjort det!

filename=garmin-edge-1000---openmtbmap.jpg

Senast ändrad:
Sambal Oelek sa:

Smutt, men de är väl bara o ladda ner gratis från deras websida? Så får man en uppdaterad variant med.

marr sa:
Smutt, men de är väl bara o ladda ner gratis från deras websida? Så får man en uppdaterad variant med.
ja, men om man ska ha in den på sin Garmin får man köra batchfilen där och bygga en image-fil med rätt inställningar. Det är just detta som redan är gjort här :)

(denna gången utan konturfiler ska tilläggas)

hej har ni en bra förklaring för en novis på att lägga in kartor i gps i vilken mapp till hur man ska aktivera osv i enheten har en edge 1030 och vill se stigar överallt typ som friluftskartan .

har försökt med denna karta ni länkat men får inte till det, visar enbart någon större grusväg etc

tacksam för hjälp
/C

c.o.h.j sa:
hej har ni en bra förklaring för en novis på att lägga in kartor i gps i vilken mapp till hur man ska aktivera osv i enheten har en edge 1030 och vill se stigar överallt typ som friluftskartan .

har försökt med denna karta ni länkat men får inte till det, visar enbart någon större grusväg etc

tacksam för hjälp
/C

Googla på "DC rainmaker open street map garmin" så får du fram en kanonbra guide.

hej igen, har ni laddat in denna karta men det finns knappt med några stigar alls, bara större motionsspår, så helt oanvändbar, lyckats gjort något fel iaf eller är det inte mer än så? edge blev helt plötsligt oanvändbar för MTB. friluftskartan?

Friluftskartan är bra på 2 sätt den är ruttbar och den visar vilken typ av väg.
Tyvärr är grafiken kass och när man zoomar ut i en Edge och dessutom försvinner småvägarna.

Fördelen med Edge 1000 mot 520 är att det går att stänga av omräkningarna vilket är totalt värdelöst att ha.

okej, ja får forska vidare, lätt besviken på edge med kartan och MTB, får plocka upp telefonen och kolla på hitta.se haha känns sådär

är en edge 1030 jag har om det spelar roll.

Trådlyft…
Jag blev väldigt besviken på edge 1030 och den medföljande kartan. Finns ju inte en stig och knappt så grusvägar finns.
Kommer från Polar V650 och OSM på den var betydligt bättre.
Måste man köpa Friluftskartan PRO för 1800kr?

Tillbaka
Topp