opentrailmap.net

• Trådstartare Trådstartare nl
  • Start datum Start datum
opentrailmap.net
Mild-nerd skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur går det med den mobila sidan ?

Har tyvärr inte haft tillräckligt med tid att programmera under vintern, så jag håller fortfarande på med att konvertera sidan till Google Maps v3. Och det är ett måste för att kunna få den mobila sidan att fungera.

opentrailmap.net
GPX filer från Cardiotrainer verkar inte fungera.

"Den uppladdade filen är inte en giltig GPX fil.
Error: Upload error: 2"

Jag har massor med stigar att bidra med om det skulle fungera.

opentrailmap.net
Jag skickade ett priv meddelande med min e-post adress så du kan skicka GPX filen till mig.

Tack för att du hör av dig, det är problematiskt att testa GPX-filer från flera tillverkare.

opentrailmap.net
La upp en ny version av opentrailmap.net i helgen. Några nyheter, förutom en massa buggfixar är:

* OpenStreetMap lager i kartan
* Möjlighet att maximera kartan
* Man kan sätta en "stjärna" på en stig så att andra kan se att den är bra. ( som binär röstning )
* En mycket bättre inbyggt GPX editor
* Ladda upp intressepunkter (POIs). Här kan man ladda upp en geotaggad bild, eller ange koordinater själv. Det är praktiskt för att det skall bli lättare att navigera eller att hitta till Dirt, BMX-banor eller liknande. Enkelt och smidigt speciellt om man har en smartphone då de kan skapa geotaggade bilder direkt. http://opentrailmap.net/poi/

Sedan finns det en tutorial nu också: http://opentrailmap.net/about/?about=tutorial

Gillar ni tjänsten eller tycker om initiativet så rapportera in buggar om ni hittar något fel, och glöm inte att ladda upp nya stigar.

opentrailmap.net
har lagt in torrekullaleden nu, försökte lägga in fler gpx-spår från mitt sportstracklive-konto men får felmeddelande "ej giltigt gpx spår" error code 2?
Verkar inte gilla formatet...

/P

opentrailmap.net
Det är ett problem. Det finns många GPX:er och program som skapar filerna lite olika.

Bifoga GPX:en i tråden så kollar jag på den. Om det skulle vara problem att bifoga filen så kan jag PM:a dig min mail-adress.

opentrailmap.net
xenomorf: Jag har kollat på filen och den är väldigt stor och det orsakar problem. Annars är det inget som är fel med den egentligen. Filen innehåller dock 3000+ track points, vilket är lite onödigt. Och av dessa så är 1500+ 3meter eller närmare den närmsta andra punkten i filen.

Tyvärr måste du krympa filen med t.ex. Prune, se denna länk http://activityworkshop.net/software/gpsprune/download.html
Det programmet har en "compress" funktion som tar bort punkter ur filen.

Jag ska dock se om det inte går att lösa på något annat sätt, jag återkommer med en status uppdatering.

opentrailmap.net
ok, bra om jag slipper sitta och redigera ner filerna med Prune, vore grymt om det går att lösa på annat sätt. Kan du inte ändra godkänd maxstorlek i opentrailmap i stället?

Mvh, P

opentrailmap.net
hmmm. försökte att lägga in turen under "mina stigar" och det funkade ju bra. Sedan försökte jag editera den med webPrune i opentrails men då laddar den inte in. Försöker jag öppna filen via File/Open så funkar inte det heller...?
provade med andra filer också men nein... tyvärr...

buggar?

Senast ändrad:
opentrailmap.net
Nice!
En enkel och användbar funktion vore att använda sin position med t.ex. telefonen, borde vara lätt att hämta närmsta spår är från sin plats.

http://dev.w3.org/geo/api/spec-source.html

Är enkelt att implementera och kan ju hjälpa mycket. Dock bör väl siten anpassas till touch devices, när jag testade siten med på ios safari blir siten svår hanterad men det borde ganska lätt kunna fixas med en mobilanpassad css.

Säg till om du vill / behöver hjälp.

opentrailmap.net
xenomorf: Ska försöka hinna kolla på det ikväll. Annars blir det tyvärr först på påskveckan. Jag såg problemet i webPrune igår också. Det felet hör ihop med felet som du stöter på när du försöker ladda upp stigen till kartan också.

Tack för att du rapporterade felet och skickade filen!

opentrailmap.net
jakob-s skrev:
> Nice!
> En enkel och användbar funktion vore att använda
> sin position med t.ex. telefonen, borde vara lätt
> att hämta närmsta spår är från sin plats.
>
> http://dev.w3.org/geo/api/spec-source.html
>
> Är enkelt att implementera och kan ju hjälpa
> mycket. Dock bör väl siten anpassas till touch
> devices, när jag testade siten med på ios safari
> blir siten svår hanterad men det borde ganska
> lätt kunna fixas med en mobilanpassad css.
>
> Säg till om du vill / behöver hjälp.

Jag har börjat jobba på ett helt nytt frontend. Det kommer dels att snabba upp sidan och den kommer förhoppningsvis se mycket bättre ut. Den kommer även vara anpassad för mobiler/tablets.

På mobiler vet jag dock inte hur man skall utforma interfacet så det blir riktigt bra. I dagsläget tar jag egentligen bara bort sidebaren och visar kartan i 100%

Hjälp uppskattas alltid, i dagsläget så försöker jag hinna koda mellan jobb, familj och träning. Det viktigaste jag behöver hjälp med är att ladda upp nya stigar. Men skicka ett PM om du är intresserad av att hjälpa till så kan vi fixa något.

opentrailmap.net
xenomorf skrev:
> hmmm. försökte att lägga in turen under "mina
> stigar" och det funkade ju bra. Sedan försökte
> jag editera den med webPrune i opentrails men då
> laddar den inte in. Försöker jag öppna filen
> via File/Open så funkar inte det heller...?
> provade med andra filer också men nein...
> tyvärr...
>
> buggar?

Tror det skall vara fixat, testa gärna och hör av dig om det är något som inte fungerar. Jag testade även i webPrune och den laddar där också. Tänk bara på att den laddar/sparar långsamt då filen är så stor.

opentrailmap.net
nl skrev:
> Tror det skall vara fixat, testa gärna och hör
> av dig om det är något som inte fungerar. Jag
> testade även i webPrune och den laddar där
> också. Tänk bara på att den laddar/sparar
> långsamt då filen är så stor.

Funkar perfekt! Grymt bra, kom igen nu alla på Happy och lägg upp era favoritstigar!
PeterA - Jonander - Leo - Performance - etc...

vet att ni alla sitter på en veritabel Skattkista av episka spår!

opentrailmap.net
Edge 800 är väl överlägsen om du ffa kommer att ha den på cykeln och särskilt om du har tänkt använda den för att styra och kontroller din träning.
Säörskilt om det är viktigt för dig att kunna ansluta: puls, hastighet, kadens och effektmätare.

Men det viktigaste är dina personliga preferenser, och hur mkt pengar du vill lägga.

En nackdel med de GPSer jag har använt är att de har dålig upplösning och ofta även små skärmar,
dvs när man zoomarut för att få en överblick så försvinner en hel del detaljer.
Det stör åtminstone mig.

Montanan har den störst skärmen med bäst upplösning, av de du räknar upp.
Men den är också dyrast och med kort batteritid.
Etrex har minst skärm, men är billigast och har längst batteritid.
https://buy.garmin.com/shop/compare...226&compareProduct=63349&compareProduct=87771

/Håkan

opentrailmap.net
jomper skrev:
> ... Eller e-trex. För mig var det viktigt att det
> funkar med handskar.

Jag vet inte hur det är med Oregon eller Montana, men skärmen på Dakota fungerar med handskar. Det är inte alltid så lätt att pricka rätt (särskilt med tumhandskar!), men skärmarna verkar fungera på ett annat sätt än de på mobiltelefoner.

opentrailmap.net
Jag är främst ute efter att kunna logga de turer jag kör, samt göra egna turer och köra efter andras. Ur träningssynpunkt räcker det gott med tid, sträcka och hastighet. Så då kan jag nog plocka bort edge utan problem.

Pris har ingen större betydelse.
Har fördelen att kunna testa ett par modeller innan köp så lutar nu åt Oregon och Montana. Angående batteritid på Montanas så kan man ju köra med AA batterier i den och såg att den har 16 timmar precis som Oregon?

Har läst en hel massa recensioner på dessa modeller nu och känner att jag precis som Håkan kommer bli besviken på detaljrikedomen då man är van vid iPhone.
Får testa helt enkelt...

opentrailmap.net
Stok skrev:

> Jag vet inte hur det är med Oregon eller Montana,
> men skärmen på Dakota fungerar med handskar. Det
> är inte alltid så lätt att pricka rätt
> (särskilt med tumhandskar!), men skärmarna
> verkar fungera på ett annat sätt än de på
> mobiltelefoner.

Ja, det är ju inte kapacitiva skärmar som på telefonerna. Men att de "fungerar" betyder ju som du konstaterar inte att de går att använda.. E-trexen funkar bra med tumvantar :) Den har dock andra nackdelar, den är ju inte fokuserad på träning utan är en friluftsgps. Det går dock att köra ANT+-pulsband till den.

Att skärmarna har dålig upplösning verkar vara ett generellt problem precis som Håkan konstaterar.

opentrailmap.net
Nu kommer det kanske en korkad fråga, men var annars ställa den. Det värsta man kan få är ju hästbajs.

Jag använder GPS i bil och för mig som helt saknar lokalsinne är det fantastiskt. Jag har ett par gånger cyklat väg med telefonen som GPS för att hitta och det var ju lika smidigt det.

Men hur är det med skogsstigar och GPS i praktiken? Säg att jag skulle skaffa t ex en Garmin 800 (för det är väl da shit?) och tanka hem någon stig. Hur vettigt är det att cykla efter manicken? Att det inte är som i bil med "sväng höger vid granen om femtio meter" och en snygg 3D-bild av varenda stubbe fattar till och med jag. Men vad är det istället? Har man någon hjälp av kartbilden, eller är det bara tomt förutom en ritad stig att följa när man är i skogen?

Vad jag vill är att kunna tanka ned (och upp såklart) stigar och lära mig hitta runt med GPSen. Att det inte går att köra full fart skiter jag i, men om man behöver krypköra med näsan mon skärmen för att inte vimsa bort sig faller ju idén. När jag sedan kört någon gång och hittar är det ju mer träningsloggningen som vore kul, men första gångerna är det för att lära mig hitta.

Nu irrar jag ibland runt några timmar i taget och letar nya stigar. Ibland hittar jag några bra. Ibland inte. Fast hittills har nästan alla försvunnit in i glömskan redan innan jag hunnit tvätta av leran.

Som sagt så trillade jag inte ned i tunnan med lokalsinne när jag var liten.

opentrailmap.net
Mycket beror på kvaliteten på kartan i GPS:en. I Sverige för att navigera så skall man minst ha "Frilufskartan Pro" för att kunna få ut något av själva kartan i GPS:en när man är i skogen. Annars är man mer eller mindre i ett "grönt hav".

Dock så hjälper det enormt mycket att ladda ned GPS-spår för att navigera, då man snabbt ser om man cyklar fel. Sedan hjälper det mycket att ha GPS:en på styret (inte i ryggsäck eller ficka) då kompassen fungerar mycket bättre då och man mycket snabbare och lättare kan se vilken riktning man skall cykla åt.

Det du skriver om ovan var just den orsak som jag gjorde opentrailmap.net då jag hade svårt i början att hitta i Sickla/Hellas. Speciellt då man cyklar en massa nya stigar och försöker förstå hur de hänger ihop.

Det har varit lite för mycket jobb den senaste tiden så jag har inte hunnit sitta och programmera något, men jag ska fixa GPX:er och KML:er som innehåller alla stigar (eller alla stigar inom ett område). Så man lite snabbare och lättare kan importera stigar till sin GPS eller smartphone.

opentrailmap.net
Låter ju som jag är inne på rätt spår för en gångs skull. Det verkar som att jag kan skaffa en Garmin 800 (om ingen tycker det finns några smartare alternativ) och med den hitta andras stigar. Sedan köpa en bättre karta om jag vill ge mig ut i okänd och ospårad terräng och leta nytt.

Får väl se när snön försvinner om det dyker upp några nya stigar på siten.

opentrailmap.net
Hep:
Du har ingen smartphone? då finns det massa appar att se kartor med. jag kör med min ifåne på styret och motionX appen, tycker den fungerar riktigt bra då man kan vxl mellan olika kartor (anvönder dock nästan alltid openstreetmap eller opencyclemap)Har prövat en massa andra med men gillar den mest just pga osm + ocm.
appen stöjer ANT+ så inga problem att koppla till ett pulsbälte om man vill det.

Cykelhållare :http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobiltelefon-tillbehor/hallare/apple/cykelhallare-iphone-3g-3gs-4-4s-p92226

Funkar skitbra OM man limmar fast en av fästena under, lätt att fixa men korkat från tillverkaren, telefonen ramlade av 3 ggr under min första cykla genomstan tur.
Men efter limmningen så kan jag stå på hur hårt som helst, har kört DH tillåmed.

opentrailmap.net
Ett alternativ till att köpa en karta till GPS:en är att använda openmtbmap. Denna karta är fri att använda och är baserad på OSM.

Nackdelarna med denna karta är att den är riktigt dålig på vissa platser.

Till fördelarna hör:
- bra (t.o.m. bättre än andra kartor) på vissa håll.
- innehåller mtb specifik information (gradering av stigar).
- lågt pris.
- vill du bidra med mer information till kartan är det lätt.

Om fler bidrar med GPS loggar efter att varit ut och cyklat så blir denna karta snabbt bättre.

Vill du bara ladda hem mtb rutter från OSM så kan jag rekommendera xctrails.org.

opentrailmap.net
Mild-nerd skrev:
> Hep:
> Du har ingen smartphone? då finns det massa appar
> att se kartor med. jag kör med min ifåne på

Jo, jag har varit inne på det, men släppt det. "Min" iPhone är jobbets och vi har inget avtal med fri datatrafik. Så telefonansvarige är på och gnäller om man använder gps och kartor för mycket. Jag tror att några timmar i veckan skulle märkas tyvärr. Så alternativet är att skaffa en telefon med privat abonnemang för att cykla med och då vet jag inte om jag vinner något jämfört med en ren GPS.

opentrailmap.net
Hep skrev:
> Mild-nerd skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hep:
> > Du har ingen smartphone? då finns det massa
> appar
> > att se kartor med. jag kör med min ifåne på
>
> Jo, jag har varit inne på det, men släppt det.
> "Min" iPhone är jobbets och vi har inget avtal
> med fri datatrafik. Så telefonansvarige är på
> och gnäller om man använder gps och kartor för
> mycket. Jag tror att några timmar i veckan skulle
> märkas tyvärr. Så alternativet är att skaffa
> en telefon med privat abonnemang för att cykla
> med och då vet jag inte om jag vinner något
> jämfört med en ren GPS.

varför inte skaffa ett privatabonnemang till Iphone? Bara byta simkort när du skall cykla?
verkar dock som din arbetsgivare har en lite konstig telefonpolicy.
vad är vitsen med en smartphone om man inte har fri surf?

opentrailmap.net
nl: opentrailmap verkar inte ha uppdaterats på ett tag, hur kommer det sig? Jobbar du vidare med projektet? Om jag ska lägga upp stigar vill jag ju gärna att det är ett aktivt projekt (som någon slags garanati på att siten finns kvar).

opentrailmap.net
Gäller det cykelspår så tycker jag du gärna får jobba på http://www.trailforks.com/ istället.

sih skrev:
> nl: opentrailmap verkar inte ha uppdaterats på
> ett tag, hur kommer det sig? Jobbar du vidare med
> projektet? Om jag ska lägga upp stigar vill jag
> ju gärna att det är ett aktivt projekt (som
> någon slags garanati på att siten finns kvar).

Tillbaka
Topp