Öppna cykelverkstad på Färingsö?

Whyte

Ny medlem
Jag bor strax före Färentuna kyrka på Färingsö, precis vid vägen och har funderingar på att öppna en liten cykelverkstad i källaren. Jag vet att det mest snackas MTB här och det här berör ju mest landsväg, men jag tänkte ändå höra om man tror att det finns ett behov för en liten verkstad?
Jag har ju märkt att det är många cyklister som cyklar förbi, och jag skulle kunna ha öppet på kvällar och helger för att hjälpa till med däck, slang, kedja, wirar, ekrar och allmänna justeringar.
Skulle ev. också kunna ha lite kaffe till försäljning medans man väntar.

Jag har jobbat som mek i snart 11 år och har precis flyttat tillbaka till Sverige efter 5 år i England och Australien där jag jobbat som mek. Har erfarenhet av det mesta inom cykling, framförallt mer "high-end" produkter, så det finns nog ingenting jag inte skulle kunna fixa med rätt delar och verktyg.

Har ocksa funderingar på att så småningom kanske öppna en permanent verkstad på Ekerö, då det inte verkar finnas något där vad jag har sett.

Skulle vara tacksom om det är någon som har några tankar/förslag/funderingar kring detta.

Här är nog minst lika mycket landsväg som mtb. Jag tycker det låter som en bra idé, det finns fantastiskt många cyklar i Sverige, men hur det ser ut på just Färingsö har jag ingen aning om. Som vanligt gäller det att hålla koll på omkostnaderna och inte dra på sig för tunga fasta avgifter, men det vet du säkert redan.

Lycka till!

Mekar gör jag själv men en soffa och lite kaffe är inte fel. Snacka lite skit helt enkelt. :)

(Fan det var ju min idé)

pewe skrev:
-------------------------------------------------------
> Som vanligt gäller det att hålla koll på
> omkostnaderna och inte dra på sig för tunga
> fasta avgifter, men det vet du säkert redan.

+1

Godkända kassaregister, kortläsare, bankavgifter, försäkringar mm blir ofta en större kostnad än vad de flesta räknar med.

Hur stort kundunderlag är det därute? Förutom MAMILer på träningsrunda som måste ha felet fixat NU! (och dessutom billigt)

Whyte skrev:
> Skulle ev. också kunna ha lite kaffe till
> försäljning medans man väntar.

Kaffet ska vara gratis när man väntar.

Jodå, visst har jag koll på att kostnaderna gärna drar iväg. Så det är därför jag försöker få reda på om det finns ett tillräckligt stort kundunderlag för att det ska vara lönt.
Det var bara en tanke som slog mig när jag såg hur många cyklister som kommer förbi huset.
De flesta kanske klarar att fixa sina hojar själva?

Jag jobbar för tillfället hos min kompis som har Bromma Cykelservice, så att tanken var i så fall att vi skulle använda oss av det företaget så att jag inte behöver starta ett helt nytt företag. Vi har de flesta verktyg som behövs, men vi skulle behöva köpa in en till kassaapparat och en kortterminal.

Fikasvettot skrev:
> MAMILer

MAMIL! Det ska jag ha på tröjan när jag specialbeställer en nån gång!

Öppna Rapha-butik på Färingsö istället. ;-)

Edit: Jag kan tänka mig att drop-in för justering av växlar, byte av bromsbelägg och den typen av enklare underhåll kan finna en marknad där ute.

Senast ändrad:
Visst är det mycket cyklister ute på Färingsö, men det behöver inte nödvändigtvis betyda ett stort kundunderlag. Det skulle vara om man råkar ut för ett haveri mitt under rundan. Annars tror jag att de flesta prioriterar närhet till hem eller jobb vad gäller den ideala placeringen hos sin LBS, så att det är smidigt att lämna in och hämta ut hojen.

Om det ska funka på Färingsö (där det bor få personer men där många är ute och cyklar) så borde nog fokus ligga på enklare, snabba reparationer som man kan göra medan folk väntar. Typ justera växlarna, smörja kedjan etc. Dvs ingen helservice där man får komma tillbaka och hämta cykeln nästa dag. Frågan är om det går att gå runt på såna små-meck som man kanske kan ta någon hundralapp för?

It certainly makes more sense as a seasonally open filial/expansion of an existing shop than as a stand-alone, year-round enterprise. You would want to concentrate on quick repairs and performance nutrition products that can be carried in a jersey pocket or consumed on the spot. Don't bother trying to carry stuff that the gas stations or supermarkets already carry, and refer all service that cannot be done while the customer waits to the main shop (except for Färingsö locals, of course.)

Tubes, tubeless sealant, a small selection of tires, tire irons, free air, free coffee while you wait, chains, chain lube, cables, brake pads, brake adjustments, emergency repairs, pre-negotiated deals with a taxi service for those who have gotten out there and had a mechanical mishap or slight injury and just want to get home, first aid supplies, homemade cookies, multi-tools, bottle cage bolts, cheap rain jackets, a warm place to sit and blankets to wrap up in for those caught in a storm without the right clothes...

All of those things would be good to have out there, but I'm not sure how well they would pay the bills.

Därute tror jag det skulle bli bra med ett cykelprofilerat café, längst bort på rundan för de flesta. Jag skulle gärna stanna till där iaf. Verkstadstjänster tror jag mest skulle efterfrågas av de boende runt omkring och då lär du få bli lite bredare än finracers. Tänk standardcyklar, mopeder, gräsklippare etc. Som boende på Färingsö tycker jag det vore bra med en cykelbutik i Ekerö C.

Daner skrev:
> You would want
> to concentrate on quick repairs and performance
> nutrition products that can be carried in a jersey
> pocket or consumed on the spot.

Ja, energigels för motionärer som har bonkat längst ute på Färingsö borde man kunna ta rätt bra betalt för... :-)

Mycket tacksam för all synpunkter.
Tanken är att det bara skulle bli som en extra inkomst till existerande Bromma Cykelservice, öppet under våren och sommaren. Inte för att tjäna några stora pengar, utan som en service till alla cyklister. Det var i princip ganska exakt vad Daner skrev som jag hade tänkt mig.
Snabbare, enklare reparationer/justeringar och försäljning av lite delar och energy bars.

Har som sagt också funderat på att öppna en verkstad med liten butik i Ekerö C. Butiken skulle nog i så fall rikta in sig mest på standardcyklar, typ Skeppshult och ev. lite barncyklar.

Tillbaka
Topp