Öppna kedjelåset på bästa sätt

tryckt ihop länkarna (klämta med ett finger på var sida kedjan) innan du försökt trycka ihop de så de går att ta isär? Är det ett Yaban som på bilden kan det sitta ordentligt och du behöver kedjelåsverktyg (tång gjord för komma emellan och trycka ihop låset).

Gör som Cerro säger. Sedan underlättar det också om du är nykter vid tillfället så slipper vi eventuella olyckor eller klämskador.

cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> tryckt ihop länkarna (klämta med ett finger på
> var sida kedjan) innan du försökt trycka ihop de
> så de går att ta isär? Är det ett Yaban som
> på bilden kan det sitta ordentligt och du
> behöver kedjelåsverktyg (tång gjord för komma
> emellan och trycka ihop låset).

Tryckt ihop länkarna, hur då?? Nej det har jag inte gjort.

Men va fan, behöver jag ett specialverktyg för att ta isär kedjelåset!?! Vad är tanken med det då? Har en kedjebrytare men det hade ju varit skönt att inte behöva den... det var ju därför jag köpte låset

hmm, hur ska man förklara. står du framför cykeln med kedjan på så ett finger på kedjelåslänken på baksidan och en på framsidan så hålet emellan blir smalare. Sen trycker man ifrån höger och vänster för att få upp det så pinnarna kommer till de större hålet i länkplattorna.

Kläm ihop kedjelåset så att det blir smalare alltså, vinkelrät mot kedjans längd. Sedan ska det gå att skjuta ihop kedjan på långden.

Helvete vad det sitter!!!!

Att få dit det var inga problem, klickade in av sig självt.

Jag förstår hur jag ska trycka ihop det men det sitter som svetsat.

Prins Valium: Jag ska ta och testa ditt förslag... låter dock som det bara skulle bli ännu trögare.

Köpte låset på Cykloteket för 40 kr, tänkte beställa från CRC först där man fick 3 st likadana kedjelås för samma pris men det tar ju lite tid med frakten. Verkar ju vara skit i vilket fall. Det finns ju någon modell som lätt går att ta bort med en plattång, kanske skulle köpa ett sånt istället.

..::Larzzza::.. skrev:
> Prins Valium: Jag ska ta och testa ditt
> förslag... låter dock som det bara skulle bli
> ännu trögare.

Det är så det fungerar ;) och det är så alla andra försöker förklara också men jag tyckte själv dom misslyckades =D Det tar en stund innan man får kläm (haha) på hur det fungerar. Sen brukar det itne vara så svårt... Fast det är smidigt med kedjelåstången ändå.

PrinsValium: Tack för den ;) får lära dig stava och inte skriva "långden" nästa gång, längden heter det. :D

Låset är nu öppet!!!! Så här fick jag upp det på ett enkelt sätt med verktyg ur "Svensson" verktygslådan.

PS. Den här tråden kanske borde vara under "Läsvärt", till vem föreslår man det? Borde vara fler än jag som haft det här problemet... särskilt om man ska köpa specialverktyg.

1: Slängde på en strip för att få bra slack på kedjan.

strip.JPG ht=544

2: Bra grepp

IMG_3110.JPG ht=544

3: En polygrip som kniper åt något snett (kniper man med för stor vinkel slinter det bara). Ett lätt tryck och *klick*, låset är öppet :)

IMG_3111.JPG ht=544

Hmm, en droppe fin kedjeolja, lite juck så att smutsen mellan länkarna ger sig, kläm ihop länkarna och skjuva... Så kan man oxå göra. (fast jag har varit med om att man har fått använda tång någon gång jag med, men bara undantagsvis)

Jag tryckte ihop först med en plattång, såg inte att det hände något men det kanske gjorde sitt ändå.

Kanske går lättare nästa gång... trög första gången + amatör bakom spakarna

Som sagt, man behöver normalt inte verktyg, eller ens något våld, för att dela SRAMs kedjelås. Tricket är alltså att klämma ihop plattorna samtidigt som du för ihop länken. Träna. :-)
Gör det inte svårt för dig med att vika kedjan eller så, bara kläm, tryck och lirka...

Ikedjels.JPG ht=544

Först tryck ihop låset (Röda pilarna)

Då kommer pinnarna ut en bit (Gröna Pilarna)

Skjut låshalvorna sidlänges (Blå Pilarna)

..::Larzzza::.. skrev:
> Dags att ta av kedjan, har ett kedjelås (aldrig
> använt mig av kedjelås tidigare) av denna
> modell:
>
> http://www.jofrab.se/commercePortal/showImage.aspx
> ?rubrik=cyk05KedjorYaban&refRubrik=&picturepath=18
> -620-53&x=500&y=500&show300=yes
>
>
>
> Hur får jag av detta på bästa sätt?
>
> Våld utan tillhygge har jag prövat, fungerar
> inte... om det nu inte finns något "specialgrepp"
> som jag ännu inte bemästrar.

Parktool, MLP-1, kedjelåsverktyg, det är mitt tips.
Hur lätt är det inte med en såda då:) jo jätte lätt surru.

Var får man tag i en sådan då? jo bla här.

http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/parktool-mlp-1-kedjelasverktyg.html

Dom andra sätten funkar dom oxå, men det är inte rätt;)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp