Öppna upp enklare Shimanonav?

Aron

Inventarie
Jag håller på att serva ett Shimano Tourneynav (FH-TX505) och är lite osäker på hur jag får av bodyn.

I de manualer jag hittat står att man ska använda en Hex-12 när man lossar bodyn När jag räknar ”angreppsytorna” uppgår de dock till 12 i stället för de förväntade sex. Jag har ingen Hex-12 i verktygslådan, så innan jag sticker ut och handlar vill jag bara kolla att det verkligen är en sån jag ska ha, och inte något 12-stjärnigt verktyg?

IMG_5119.jpeg

Av kom den, men hur i helsike öppnar man upp det lilla fanstyget?! Målet med det hela var ju att inspektera prawlsen.

IMG_5120.jpeg

La inte @LWB upp bilder när han ångestrenoverat en sån där gammal body?

Minns jag rätt så finns det spår vid yttre lagerbanan. Man kan slipa till ett plattjärn och gänga lös det omnan känner sig sysslolös

Sen är frågan om det skall tas isär och smörjas med fett eller om det skall vara olja utan demontering. Tror Parktool rekommenderar oljevägen men jag tar isär och smörjer med fett.

Senast ändrad:
Tack för svar! Tittar man innanför lagerbanan finns ett par jack där man (antar jag) får mothåll för nått specialverktyg. Orkar inte försöka konstruera ett verktyg för detta, utan sätter mig och surar i stället.

La inte @LWB upp bilder när han ångestrenoverat en sån där gammal body?

Minns jag rätt så finns det spår vid yttre lagerbanan. Man kan slipa till ett plattjärn och gänga lös det omnan känner sig sysslolös
?

Det som har funkat bäst för mig har varit mycket sparsamt med fett i bodyns lager (1/8” kulor) och bara en film på ytan på övriga delar inuti bodyn eller rentav inget fett utan bara måttligt med olja på alltihop. Första försöket kladdade jag på alldeles för mycket fett så att det spökfrihjulade och hade sig när jag körde i kyla.

Jag hade don LWB att göra verktyget till bodyn av en gammal hylsa à la mode RJ the Bike Guy, bara för att upptäcka att originalverktyget fanns att beställa för knappt några pengar. Minns dock inte benämningen, men det borde enkelt gå att söka sig fram till.

Jag har också öppnat en sån och försökt renovera en gång. I min hade lagerbanan massvis med väldigt små kulor, och det var pitting där så bodyn var ändå slut. Satte ihop den ändå pga. väntade på ny, men inget jag gör igen...

Har tagit loss en som var rimligt fräsch och bara lagt i bad med tjock olja i några veckor, ta upp och rotera då och då, sen låta droppa av och torka med isopropanol. Den levde vidare och lät bra igen iaf.

Jag har också öppnat en sån och försökt renovera en gång. I min hade lagerbanan massvis med väldigt små kulor, och det var pitting där så bodyn var ändå slut. Satte ihop den ändå pga. väntade på ny, men inget jag gör igen...

Har tagit loss en som var rimligt fräsch och bara lagt i bad med tjock olja i några veckor, ta upp och rotera då och då, sen låta droppa av och torka med isopropanol. Den levde vidare och lät bra igen iaf.
Har gjort sammalika med samma utfall

Jag tar isär och smörjer frihjulet med fett samtidigt med lagren i navet, det svåra är mest att få ut tätningsbrickan till hjullagret utan att den skadas men det går om man är försiktig. Fett för att det håller längre och att jag får ett nästan ljudlöst frihjul och att jag inte behöver lossa frihjulsstommen från navet, sitter med aluminiumgängor i navet och de har en tendens att inte hålla så jag vill helst inte skruva av om det inte behövs.

Tillbaka
Topp