Jag kör mitt liv enligt GI a´la paulun. Det mår jag bra av. Det betyder långsamma kolhydrater före passet o snabba efter.
Frukost (varenda morgon likadan) 4 hommos-mackor på fazers grövsta osötade bröd, ev ngn grönsak på för att det är gott, en näve mandlar el nötter. omega-3 om jag kommer ihåg det, och kaffe för att det är det absolut bästa vi har importerat till vår kultur, hur fan stod folk ut innan kaffet kom?
Teori: hommos har extrem lågt GI, dels för att kikärtorna har lågt i sig, dels för att både citron och olja sänker. Det ska hålla blodsockret ett tag.
En hel del fett, både i hommosen och i nötterna. Tanken är att mycket energi tidigt på dagen är bra, då har jag hela dan på mig att använda den och har energi till det jag ska göra. Ju senare det blir ju mindre fett o mer protein i maten, jag behöver ju inte en massa energi för att kolla på 6 feet under o sova.
Efter träning: jag kör gainer när jag gymmar, av ren bekvämlighet. Visst kan man trycka i sig 8 skivor rostad formfranska med en pikant smak av papper, couscous ris eller bakad potatis. Men jag har inga som hellst problem att dra en gainer medan jag lagar mat och sen äta en gundeportion.
I övrigt anser jag att havregrynsgröt är slemmigt.