Optimal frukost ?

Optimal frukost ?
bjorre skrev:
-------------------------------------------------------
> Hänger optimal kadens ihop med optimal frukost?
> Eller kan man käka en halvdan frulle å ändå
> uppnå optimal kadens?
> Någon som vet?

Allt måste vara optimalt. Läs också tråden om optimal benrakning och optimal väckarklocksinställning. Om det inte är optimalt så är det suboptimalt. Det är jättedåligt. Just nu känner jag mig optimalt hungrig. 15 minuter till lunch.
/J

Optimal frukost ?
Jag brukar ha jobbigt med tre timmars cyklingar om jag druckit stora mängder alkohol dagen innan. Fast frukosten bruker ju inte bli lysande då heller :)

Fil o mysli, funkar.
Banan, välling och macka, funkar
Rostat bröd (grovt) med blandade pålägg, funkar

Kan det vara så att man klarar ig ganska bra på vanlig kost, utan att hålla på och "ladda"?

Fast det är ju lite mer ybermensh att ladda med speciell mat och knapra krampförebyggande såklart.

Kom och köp konserverad gröt! Hjälper framför allt mot mjölksyra och kramp! Extrapris just nu!

Optimal frukost ?
Innan min 6h vända igår drog jag en 50cl Cola till frukost.

Efter 1h och en kvart tryckte jag i mig en solrosfröbulle och en snickers.

Resten av turen klarade jag på 2 snickers och en massa vatten.

Tog en kort paus när jag kom ut ur skogen och tryckte i mig en solrosbulle till.

Kom hem och däckade. Sen gick jag till McDonald's och köpte en Big 'n' Juicy med Cola och pommes.

Funka skitbra, inga problem med trötthet. Behöll fokus och orkade trampa runt i Lunsen på 32-14 som var den enda utväxling som funkade efter att bakväxeln pajat och kedjan gått av 4 gånger. :D

Men nu är jag kanske inte helt normal när det gäller det här med mat...

(Normalt sett äter jag alltid gröt med russin och mellanmjölk till frukost. Samt lite te och c-vitaminbrus.)

Optimal frukost ?
Mr Handley skrev:
> Jag brukar ha jobbigt med tre timmars cyklingar om
> jag druckit stora mängder alkohol dagen innan.
> Fast frukosten bruker ju inte bli lysande då
> heller :)

Jag känner tvärtom. Jag tycker vinet ligger som diesel i kroppen och ger bra energi och uthållighet. Att det är gott och kul får man på köpet. :)
/J

Optimal frukost ?
Jag är havregrynsätare och brukar blanda i nötter och frukt, men jag börjar bli nyfiken på müsli.

Gör ni müsliätare egen müsli eller köper ni färdigblandat, vilket märke/recept kör ni i så fall?
När man kollar på müslihyllan i affären känns det som att man lätt kan bli lurad och komma hem med förtäckta kalaspuffar...

Optimal frukost ?
Jag har köpt någon Coop fprom ekologisk musli med pumpakärnor, solroskärnor och jox i sista veckan. Grymt kunglig tycker jag. Inte alls sådär söt och sliskig som vissa är.

Det spöar skiten ur havregrynsgröt, men jag är somsagt imu. Gröten gör mig hungrig på en kvart oavsett mängder jag stoppar i mig. Tror jag förätit mig på den.

Optimal frukost ?
Sungam skrev:
> Gör ni müsliätare egen müsli eller köper ni
> färdigblandat, vilket märke/recept kör ni i så
> fall?

Förut gjorde jag egen typ den i andra tråden och rostade i ugn, sen blev jag lat och blandade bara lite olika påsar med sånt där som det står fiber på, nu är jag ännu latare så nu är det bara havregryn och russin och mjölk. Funkar utmärkt och man slipper den där jätte mätt - jätte hungrig effekten som flera skrivit om när dom kokar gröt på havregrynen.

Optimal frukost ?
Jag vill börja med att tacka för de förslag till frukost/frukostar ni bidragit med, tack så mycket.
Det verkar som att jag får prova mig fram, jag har ju några att välja på/av nu :-)

Optimal frukost ?
psyklist skrev:
> Oavsett vad man väger ? Förmodar jag.

mer eller mindre, ja;)

men jag ska väl fförtydliga o säga att det mer gäller måltiden efter träning o inte frukosten, men det förstår man kanske när det pratas om svettig panna, för i sängen blir man väl inte svettig:D

Optimal frukost ?
Jag äter gröt gjord på fiberberikade havregryn ibland men blir så ruskigt risig i kistan av det. Ibland hinner jag knappt äta klart förrän det trycker på i tarmen. Jag blir helt enkelt akut skitnödig av den där vedervärdiga smörjan.

Ursäkta om jag delar med mig mer info än ni vill ta del av..
;)

Optimal frukost ?
Jag är nog som Ville, har blivit immun mot havregrynsgröt. Jag har ätit havregrynsgröt en gång innan ett träningspass och jag trodde att jag skulle dö av hunger efter en knapp timma. Risgrynsgröt med sylt däremot funkar fint, men oftast blir det yoghurt med müsli och mackor till frukost och det klarar jag mig på 2-3 timmar innan det är dags att äta något om det är distansfart som gäller. Högre intensitet innebär att det är dags att äta efter en dryg timma.

Optimal frukost ?
Mike the bike, vi vill ha bildbevis ;) har du sagt A får du säga O ;)
NOT!!!!

Tjejen gör riktigt go musli blandning: filmjölk, Finax bran musli plus, honung och valfria nötter.
Så djäkla gott men räcker inte för mig när jag ska cykla, duger dock innan jobbet.

Optimal frukost ?
kfn skrev:
> Crosscar,
>
> Du efterlyser ju kommentarer så kan du utveckla
> "som förövrigt förhindrar upptaget av näringen
> i magsäcken" lite mer.
>
> Gröten tänker jag inte kommentera med mer än
> att havregrynsgröt är bland det äckligaste jag
> vet ...

Okidoki, det är mest så att fettet i mjölken och övriga mjölkprodukter (ost, fil osv) hidrar upptaget av kolhydrater i magsäcken. Då fettet dels blir som en slags "hinna" och dels för att det är svårt för magsäcken att bryta ned. Kombinationen gör att kolhydraterna inte kommer ut i kropen i största möjliga volym och inte heller så snabbt som är nödvändigt innan/efter hård aktivitet.

Viktigast är det iofs att skippa mjölkprodukter eller andra fettrika (mättade fettsyror) efter ett hårt pass eller tävling då man snabbt vill åt kolhydraterna i maten.

Optimal frukost ?
Jag säger bara
62899KellogsFrosties.jpg ht=200

Optimal frukost ?
> Okidoki, det är mest så att fettet i mjölken och övriga mjölkprodukter (ost, fil osv) hidrar
> upptaget av kolhydrater i magsäcken.

Upptaget av kolhydrater i magsäcken?

Optimal frukost ?
Markus F skrev:
> 7-11 har riktigt bra pecannötswienerbröd. Två
> såna, en stor latte och en Tropicana är en grum
> frukost.

arrrrrrrrh;)

Optimal frukost ?
skaparn skrev:
> På tal om mat; denna studie är skön lösning.
>
> http://www.milknewsroom.com/downloads/stager_chocm
> ilk_study.pdf

bla bla bla milk and FR ingestion, respectively, compared to CR ingestion. In addition, the
total amount of work performed by the subjects at 70% VO2max was 57% and 48%
greater, respectively, compared to CR ingestion. Other studies have also found
no difference in exercise performance or glycogen restoration rate when subjects
ingested different amounts of carbohydrate (14, 37). Bergen and coworkers (3)
found that time to exhaustion during incremental cycling exercise to fatigue was
slightly but signifi cantly less with CR (Endurox) ingestion than with either FR
(PowerAde) or a placebo. Wojcik and coworkers (37) found no difference in muscle
glycogen resynthesis 24 and 72 h following eccentric quadriceps exercise between
subjects ingesting FR (Gatorade), fl avored skim milk, or a placebo. However,
despite the large difference (per serving) in the carbohydrate content of the drinks,
subjects were given a slightly greater amount of carbohydrate with the FR bla bla bla!

WTF!!!

Optimal frukost ?
psyklist skrev:
> skaparn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På tal om mat; denna studie är skön
> lösning.
> >
> >
>
> > ilk_study.pdf
>
>
> WTF!!!

Okej, jag sammanfattar genom att citera det viktigaste:

"The results of this study suggest that chocolate milk is an effective
recovery aid between two exhausting exercise bouts."

Optimal frukost ?
skaparn skrev:
> psyklist skrev:
> -----
> > skaparn skrev:
> >
>
> > -----
> > > På tal om mat; denna studie är skön
> > lösning.
> > >
> > >
> >
>
> >
> > > ilk_study.pdf
> >
> >
> > WTF!!!
>
>
> Okej, jag sammanfattar genom att citera det
> viktigaste:
>
> "The results of this study suggest that chocolate
> milk is an effective
> recovery aid between two exhausting exercise
> bouts."

Tack så mycket skaparn. Där sparade du en massa tid åt en hel massa människor :-)

Optimal frukost ?
Johan Falk sa:
Lennart35 sa:
Kavlis Skinkost är väldigt gott på Hönökaka. Ett par såna så är man ganska mätt.

Nej! Skagenröra med färska räkor och kokt ägg ska det vara på Hönökaka!

NEJ! Inte till frukost. Kaffe räcker gott! Sen fyller man ryggfickan med kalaspuffar.

Funkade 2007, så det måste funka 2016 oxå!

Senast ändrad:
Optimal frukost ?
Enda anledningen att jag cyklar långloppscuperna på MTB är att jag kan smälla i mig en pizza kvällen innan utan att få ångest. Gick ner 20kg för tre år sedan och planerar att behålla nuvarande vikt livet ut.

Optimal frukost ?
Optimal frukost ?
Eftersom jag går upp 04:00 och är ute på mina träningspass till 04:30 så ser jag till att få i mig bra med kolhydrater kvällen innan. Blir svårt att trycka i sig gröt, och sedan ut och cykla på en gång. Men på kvällen innan, blir det gröt med proteinpulver i, möjligen ett glas juice och en banan till.

Efter passet brukar det bli ris eller pasta med kyckling t,ex :-)

Optimal frukost ?
Ingen idé att trycka massa kolhydrat det tar timmar att spjälka på morgonen.

För all morgoncykling på <2 tim kör jag oftast på tom mage (middagen kvällen innan). Blir piggare så. Ska jag köra väldigt hårt eller längre åker det med cykelkäk i ryggfickorna samt electrolytsoppa i en av flaskorna. Födan ska gå snabbt och lätt att spjälka.

T ex imorgon blir det 90 min cykel (Le Peloton + transfer) innan frukost.

Tillbaka
Topp