Optimal ramstorlek?

Optimal ramstorlek?
Hej forumet!

Har en fråga kring hur noga man ska vara med ramstorlek. Jag är nybörjare och har precis köpt en hoj från XXL som jag inte packat upp än. Jag köpte en 20-tummare. Är 182 cm lång och har innerbensmått ca 80cm. Det är en hardtail som jag tänkt använda till både cross country och skogsåkning. Funderar på om jag borde valt en mindre ram. Snäppet under var 18 tum! Finns risken att den blir för otymplig? Spelar det någon större roll? Tycker att jag fick lite förvirrande besked från återförsäljaren.. Tacksam för input om någon orkar!

Optimal ramstorlek?
Som Sixten säger så är det ganska många mått man måste ha koll på för att veta om en hoj passar, men spontant tycker jag att 20 tum låter kanske för stort.

Optimal ramstorlek?
Oj oj, de där begreppen är lite överkurs för mig än så länge. Googlade upp dem och förstår vad som avses, men vet faktiskt inte hur det är på denna cykel. Den ligger i delar i en låda fortfarande, då jag funderar på om jag skulle byta till en mindre storlek. Cykeln vi pratar om är denna: https://www.xxl.se/felt-nine-5-mtb-17-18-terrangcykel/p/1145530_1_style. Vet att jag fick lite input på andra aspekter av dig tidigare, Sixten...

Optimal ramstorlek?
Ok, det där är en sån där omodern kort/hög/brant cykel så Large är INTE för stor!
Reach 430 och hjulbas 1104. Med 508 mm långt sadelrör.
Felt2.png

Lämna helst tillbaka och köp en modern cykel.

Votec VC i large. Reach 431, hjulbas 1145 (41 mm längre, mindre risk för volt över styret i skogen) och sadelrör 470 (38 mm kortare). Se mer här https://happyride.se/forum/read.php/1/3329744/3330125#msg-3330125

Senast ändrad:
Optimal ramstorlek?
Det är en väldigt brant vinkel på styrröret, det är vanligt på cross country cyklar och du tjänar visserligen någon sekund per minut om du försöker slå tidsrekord men det gör cykeln lite mer nervös och orolig. Så fort du åker utför kommer det bli nervöst och det kommer kännas som att du ska flyga över styret. En modernare cykel har en flackare vinkel så framhjulet kommer längre fram, det gör cykeln stadigare och utför känns det avsevärt mycket bättre.

Jag har 69,5° på mitt styrrör och jag är livrädd när jag åker utför, vill ner på 66°.

Optimal ramstorlek?
71 grader vinkel på styrhuvudet är normalt på moderna komfortlansvägscyklar / gravelcyklar med bockstyre, samt cross countrycyklar från 2003.

Jämför Votec med 68,5 grader som är helt normalt idag, funkar perfekt till cross country träning/lopp och normala stigar. Riktigt trevlig och prisvärd cykel.

Jämför även med en ännu mera stiginriktad HT som Sentier 29 VR som har 66,5 grader http://www.wiggle.se/vitus-sentier-29-vr-mountainbike-hardtail-sram-nx-1x11-delat-2018/ och http://vitusbikes.com/products/sentier-29-vr-2018/ som finns i lager i Large (19"/43cm). Reach (räckvidd) 446, hjulbas 1182, sadelrör 483. Cykeln är alltså 78 mm längre än Felt! Sentier 29 är mindre cross country och mera stigcykel som klarar brantare utför utan att piloten flyger över styret. Kanonbra köp, precis som Votec.

Optimal ramstorlek?
JonatanSan sa:
Hmm, ok, tack för initierad info! Vad är det som är omodernt med den ramen? Och på vilket sätt är det en nackdel?

Det är inga fel på cykeln, geometrin är lite mer race än modern xc bara. Du kan absolut använda den till det du tänkt, den kanske bara inte är det bästa valet för stigcykling:)

Grusväg och cykelvasan?perfekt ju.

Håller med de andra skribenterna i tråden om att cykeln inte är ultramodern i geometri och spec och att du kan få hjälp att hitta "rätt" cykel...MEN så tycker jag det är lite skitsamma också när man är nybörjare med mtb, ut och cykla och få igång tekniken och ha kul!

Cykla på hojjen eller lämna tillbaks den och köp något annat, tror ingen av alternativen kommer göra dig till en bättre cyklist om du är nybörjare:)

Optimal ramstorlek?
Felt är lite race och mest sjukt omodern och trist. Dyr för 14 K med sin omoderna ram/geometri, 19 mm smala omoderna landsvägshjul med och omoderna QR-axlar, Deore 2x10 är helt ok men ingen lyx, billiga bromsskivor i dåligt material. INTE prisvärd för 14 K. Dåligt köp.

Optimal ramstorlek?
AlfaAlfa sa:
Cykla på hojjen eller lämna tillbaks den och köp något annat, tror ingen av alternativen kommer göra dig till en bättre cyklist om du är nybörjare:)

Vartifrån kommer den här hetsen om att nybörjare till varje pris inte ska åka på optimerade grejjer?

Är det någon slags hämnd för att dom som började på 90talet minnsan fick åka på sämre cyklar, och då ska folk som börjar nu minsann inte heller ha det lätt?

Om det är nån gång man verkligen har behovet av bra geo, greppiga däck, dropper posts osv, då är det när man är grön.
Första två veckorna i skogen är det kanske skitsamma, men kul att behöva dra runt på en pendlarcykel efter det?

Optimal ramstorlek?
N_sandstrom sa:
AlfaAlfa sa:

Vartifrån kommer den här hetsen om att nybörjare till varje pris inte ska åka på optimerade grejjer?

Är det någon slags hämnd för att dom som började på 90talet minnsan fick åka på sämre cyklar, och då ska folk som börjar nu minsann inte heller ha det lätt?

Om det är nån gång man verkligen har behovet av bra geo, greppiga däck, dropper posts osv, då är det när man är grön.
Första två veckorna i skogen är det kanske skitsamma, men kul att behöva dra runt på en pendlarcykel efter det?
+1
Amen

Optimal ramstorlek?
Okej, olika åsikter här alltså. Som väntat ;) Kan lägga till att jag faktiskt köpte cykeln med grym rabatt, den kostade bara 9000, så det kanske gör den mer prisvärd. Så då är det mest det där med ramstorleken jag funderar på. Men då tolkar jag det som att 20 tum på denna cykel inte är för stort för mig. Sen kanske jag får ta mig en funderare igen på vilken typ av cykel jag ska ha...

Optimal ramstorlek?
JonatanSan sa:
Okej, olika åsikter här alltså. Som väntat ;) Kan lägga till att jag faktiskt köpte cykeln med grym rabatt, den kostade bara 9000, så det kanske gör den mer prisvärd. Så då är det mest det där med ramstorleken jag funderar på. Men då tolkar jag det som att 20 tum på denna cykel inte är för stort för mig. Sen kanske jag får ta mig en funderare igen på vilken typ av cykel jag ska ha...
Om du tar några månader och cyklar på den du har, varvat med att hänga här och läsa och suga i dig fakta och kunskap m.m. så kommer du säkert mer och mer bilda dig en egen uppfattning senare om vilken typ av inriktning inom MTB du vill ha cykeln anpassad till. Jag tror många har gått den vägen, med en startcykel för att komma in i "rörelsen" och sen byta upp sig till en mer optimerad och anpassad.

Optimal ramstorlek?
JonatanSan sa:
Byt cykel, innan det är för sent. Votec VC gör dig lyckligare.

Bilagor

• Felt3.png
    Felt3.png
    309 KB · Besök: 448
  • VOTEC_VC.jpg
    VOTEC_VC.jpg
    172.3 KB · Besök: 137
Optimal ramstorlek?
Engstedt sa:
Det är en väldigt brant vinkel på styrröret, det är vanligt på cross country cyklar och du tjänar visserligen någon sekund per minut om du försöker slå tidsrekord men det gör cykeln lite mer nervös och orolig. Så fort du åker utför kommer det bli nervöst och det kommer kännas som att du ska flyga över styret. En modernare cykel har en flackare vinkel så framhjulet kommer längre fram, det gör cykeln stadigare och utför känns det avsevärt mycket bättre.

Jag har 69,5° på mitt styrrör och jag är livrädd när jag åker utför, vill ner på 66°.

Då har du ju fel cykel. Åker man utför har man inte en xccykel.
Och om man har det så brukar man ha modern geo och dropper post :)
Mindre flack = kvickare alltid utom nedför.
Lättare att svänga snävt osv.
Mer flack = mer trygg när det lutar.

Optimal ramstorlek?
NickPick sa:
Engstedt sa:

Jag vet, det är för att jag gick in på wiggle och läste om vilken fantastiskt bra cykel det var och hur den klarade allting hur bra som helst. Grön som jag är så svalde jag det med hull och hår.

Optimal ramstorlek?
Engstedt sa:
NickPick sa:
Engstedt sa:

Jag vet, det är för att jag gick in på wiggle och läste om vilken fantastiskt bra cykel det var och hur den klarade allting hur bra som helst. Grön som jag är så svalde jag det med hull och hår.

Träna teknik och köp en dropper så går det nog bra. Gävle är platt som en pannkaka.

Optimal ramstorlek?
JonatanSan sa:
Men när jag ändå har sixten på tråden.. ;) Har fått tips om denna oxå: https://hagacykel.nu/produkt/merida-big-nine-600/, Nån idé om hur den står sig jämfört med de modeller du nämner?
En omodern kort/hög/brant cykel med QR axel, smala fälgar och smala däck i billigt gummi. Du kan sökert hitta 100 till, det är jettelett :) Det svåra är att hitta de få som är moderna och inte kostar skjortan. Det är där jag kan hjälpa till.
Merida2.png

Som du ser har Scott Scale i samma storlek ca 3 cm längre reach (räckvidd) och 2 cm lägre stack (ungefär: styrhöjd) än Meridan. Jag (gubbe 50+) cyklar på en Scale 900 stl XL och har inga som helst problem att nå fram/ner till styret på min Scale. Jag har förlängt gaffeln från 100 till 110 mm slaglängd vilket ger ½ grad flackare gaffelvinkel och lite längre hjulbas. Hade gärna haft 120 mm slaglängd, men då det även ger flackare sadelrör och minskar cykelns reach så stannar jag vid 110 mm slaglängd på min Scale.

Du ser även i tabellen ovan att Merida har längre kedjestag vilket flyttar tyngdpunkten framåt. Tillsammans med den korta framdelen på cykeln och brant gaffel ÄLSKAR cykeln att kasta dig över styret så fort det är tekniskt och utför. Framtänder är inte heller gratis :)

Senast ändrad:
Optimal ramstorlek?
Sentier 29 / 29 VR är då klockren. Mest bang 4 the buck 2018. Säljer som smör i solsken på Happyride :)
Tänk inte för länge, de tar slut snabbare än du hinner ana.

Optimal ramstorlek?
Det var roligare 2016, när jag var rätt ensam om att köra Sentier. Snart lär varannan hoj man möter i skogen vara en sådan :p

(Och jag är inte alls bitter över att 2018-modellen är bättre på nästan alla punkter)

Optimal ramstorlek?
JonatanSan sa:
Vad är bättre med VR-varianten?
ca 1500 kr
Röd eller blå lack.
Lite annat utseende på bromsreglage (modernare, kanske marginellt bättre på blå cykeln).
10 eller 11 växlar, men samma högsta 11T och lägsta 42T drev bak.
Annat fabrikat på vevpartiet, samma funktion och utväxling.

Det går att byta kassetten till 11-46T på den 11-växlade cykeln för 10% större omfång, kostar 500 kr. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=213742

Å andra sidan, köper man den billigare 10-växlade cykeln och uppgraderar den till 11 växlar med 11-46T kassett kostar det:
700 kr XT bakväxel https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=124094
300 kr SLX reglage https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=175464
500 kr Kassett https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=213742
250 kr Kedja https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=231597
Summa 1750 kr. Vilket faktiskt är billigare (och bättre med XT vs. NX) än den blå cykeln med ny 11-46T kassett :)

Spelar alltså ingen roll vilken du köper. Jag gillar röda cyklar :)

Sent_1.png

Sent_2.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp