Oranges feta sving får konkurrens

Läste det precis!
Klart spännande men ohyggligt ful hoj!!
Sen tycker jag länkarna ser ut att kunna slitas väldigt, väldigt lätt...

PolygonSquareOne180.jpg

PolygonSquareOne180clouseup.jpg

Hmm, fulsnygg, jag gillar den, och om den håller det som lovas, plus att den inte kräver mer underhåll än annan FS, då är det en vinnare verkar det som.

Gräsligt ful. Oavsett hur bra teknike funkar känns det som något som behöver tröskas genom en designavdelning ett par vändor innan det kommer slå. Typ som santa cruz gjorde med VPP.

En fantastiskt, och passande, kommentar från PB som jag var tvungen att stjäla.

"Looks identical to something id never buy."

Ok, så någon har uppfunnit ett läkage med runt 100% AS. Förutom att det ser onödigt krångligt och dyrt ut så undrar jag vad det tillför jämfört med alla andra länkage med runt 100% AS.

Dödade jag tråden nu? Cykeln ovan i svart/röd ser ju råsnygg ut. I den vinkeln, ljuset etc.

180mm slag och klättrar som en get. Dämpare med minimal dämpning och utan vred. Ingen ny hjulstorlek, axelstandard eller däckbredd. Kanske är det faktiskt en innovation på riktigt!?

marran sa:
Ok, så någon har uppfunnit ett läkage med runt 100% AS. Förutom att det ser onödigt krångligt och dyrt ut så undrar jag vad det tillför jämfört med alla andra länkage med runt 100% AS.
+1 Vilket jävla marketing bullshit.. det finns nog en anledning till att dom inte visar kurvorna för pedal kickback, en singelpivot får exakt samma egenskaper.

Peter E sa:
Ful ja, men ändå lite kreativt med olika axle path och rate om du trampar eller rullar.

Vid trampning på slät mark är den i stort sett identisk med en singel pivot med led 90mm framför och 55 mm över BB
Rullar du är den som en singel pivot med led dryga 140 mm framför och dryga 80 över BB.
Vid trampling på ojämnt underlag allt där emellan skulle jag tro. Det skiljer som mest 10mm (i bottenläget) mellan axle path:erna för max tramp vs max rull. Rate:n diffar en hel del mellan de olika max alternativen.
Kreativt kanske men det är ju inte en bra konstruktion. Ta en titt på kedjan i den här videon och fundera på hur det påverkar rörligheten i länkaget.

borde ha titat på den där videon :)

Missförstod hur den fungerade. Diagrammet ovan stämmer inte, och således inte det jag skrev

I testet i första inlägget står det att slidern inte var nödvändig men bidrar med styvhet. Missförstod jag något där? Jag ser den som helt nödvändig för att det där länkaget ska fungera. Vidare måste väl slidern vara låst för rotation i svingen?

H. sa:
I testet i första inlägget står det att slidern inte var nödvändig men bidrar med styvhet. Missförstod jag något där? Jag ser den som helt nödvändig för att det där länkaget ska fungera. Vidare måste väl slidern vara låst för rotation i svingen?
Den bidrar nog även med del friktion vilket förmodligen är skälet till att man inte skall behöva någon kompression eller rebound dämpning:)

TK sa:
H. sa:
Den bidrar nog även med del friktion vilket förmodligen är skälet till att man inte skall behöva någon kompression eller rebound dämpning:)
Haha! Jag tänkte samma tanke. Man ser ju i klippet där de rör svingen utan dämpare hur hackigt det går.

Alltså t.ex. DW-link-baserade hojar är ju så fruktansvärt bra idag så jag ser inte ens hur man kan göra prylarna signifikant bättre genom länkage-over-engineering längre.

Och det här med fläskig öppen baksving, det är ju lite som att britterna sätter VA-rören på utansidan av huset (smidigt att laga när det fryser sönder).

Gissa vilka som också gillar fläskiga öppna baksvingar...

Konstruktören påstår ju inte att det skulle vara detaljerna i hur länkaget är realiserat som skulle ge egenskaperna, utan att det viktiga är den axelbana som uppnås.

Jag tycker det ser ganska intressant ut, då konstruktionen tillåter ganska speciellt axelbana där sag kanske inte blir lika kritiskt för mängden AS. Vore kul att prova.

Tillbaka
Topp