Orbea Katu-E med trasig elmotor - vad göra nu?

oscm

Medlem
Jag har ett dilemma. Min elcykel som jag köpte 2019 har slutat fungera. Domen idag är att motorn är trasig och Bosch vill inte ge någon goodwill-rabatt på en ny eftersom cykeln är 5 år ”gammal”.

Cykeln fungerade fint för ett halvår sen och jag har rustat upp den för att sälja den, med nytt baknav, kassett och kedja. Putsat och donat. Men varför sälja? Jo dels har jag bara 7 km till jobbet och vill gärna ha den vardagsmotionen med vanlig cykel och dels har de små 20-tumshjulen varit lite för bra på att dra upp grus i drivlinan så fort det är grisigt på grusvägarna häromkring. De tyngsta växlarna har inte haft så lång livslängd.

Cykeln har sett lite förändringar genom åren i form av ett nytt växelsystem, Shimano Zee, lite påverkad av estetiken hos Velo Oranges Neutrino.

Nu står jag här med en elcykel som är cool och rolig att cykla med men som jag helt tappat lusten för. Hjälp mig, vad ska jag göra med den? Ska jag slakta den och sälja delarna eller finns det någon som har en motor men behöver resten?

Kvittot på originalcykeln finns givetvis om nån undrar.

IMG_6601.webp

Jag har ett dilemma. Min elcykel som jag köpte 2019 har slutat fungera. Domen idag är att motorn är trasig och Bosch vill inte ge någon goodwill-rabatt på en ny eftersom cykeln är 5 år ”gammal”.

Cykeln fungerade fint för ett halvår sen och jag har rustat upp den för att sälja den, med nytt baknav, kassett och kedja. Putsat och donat. Men varför sälja? Jo dels har jag bara 7 km till jobbet och vill gärna ha den vardagsmotionen med vanlig cykel och dels har de små 20-tumshjulen varit lite för bra på att dra upp grus i drivlinan så fort det är grisigt på grusvägarna häromkring. De tyngsta växlarna har inte haft så lång livslängd.

Cykeln har sett lite förändringar genom åren i form av ett nytt växelsystem, Shimano Zee, lite påverkad av estetiken hos Velo Oranges Neutrino.

Nu står jag här med en elcykel som är cool och rolig att cykla med men som jag helt tappat lusten för. Hjälp mig, vad ska jag göra med den? Ska jag slakta den och sälja delarna eller finns det någon som har en motor men behöver resten?

Kvittot på originalcykeln finns givetvis om nån undrar.

Visa bilaga 747984
Kan du inte köpa en ny motor (5-8000)kr)vad jag kunde hitta , tänker att den är svårsåld om den är paj alternativt har du fått nåt förslag på vad det skulle kosta att reparera den ?

Nej det är motorbyte som gäller enligt Bosch. Och jag kanske kan köpa en ny motor för att sen sälja den med några tusenlappar förtjänst. Det är ett alternativ såklart. Frågade för att lätta på lite frustration och förhoppningsvis få lite rådgivning

Du kan ju alltid ta bort motor och batteri och använda som vanligt cykel om du tycker det är för dyrt med att köpa ny motor.

Jag har cyklat utan batteriet förr. Det är inte att rekommendera. Men förhoppningsvis har jag en lösning på gång nu

Jag skulle leta efter en elektromekanisk verkstad, någon som reparerar vitvaror eller besläktade elmotorer.

Har dock inga förslag i ditt närområde.

Jag ser två alternativ.

Sälj cykeln som den är. Min motivation, du får troligtvis aldrig tillbaka kostnaden för motorbyte om du låter en verkstad göra det. Om du säljer på Tradera, se till att inte ha för lågt utropspris. Då riskerar du att sälja cykeln för en spottstyver.

Leta på annonssajter efter en begagnad motor. Exempelvis så säljs det en hel del elcykeldelar på Tradera. Både batterier, displayer, motorer, reglage mm. Även till Bosch. Dock är skick och ursprung oklara. Kan vara stöldgods. Returhuset brukar sälja stöldgods som försäkringsbolag löser in. Säljs ofta utan de delar som är lätta att stjäla. men motorerna brukar sitta kvar. Dessa cyklar säljs ofta till låga priser, så du kan få en motor för 2-3 tusen.

Du kan låta en elektromekanisk verkstad titta på cykeln. Men risken är att det det är kretskort som måste bytas, som inte går att köpa som privatperson.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp