Orbea Oiz

Snobben

Aktiv medlem
Orbea Oiz
Hej alla kunniga..
Funderar på att skaffa en förmånscykel via jobbet.. Har fått ett bra pris på en Orbea Oiz H20 2022 med följande spec:
  • FRAME Orbea Oiz Hydro High Polished, Alloy link, Boost, PF BB, UFO2, I-Line shock
  • SHOCK Fox i-line DPS Performance 120mm Remote Push-Unlock Evol custom tune190x45mm
  • FORK Fox 32 Float Rhythm 120 Remote Push-Unlock QR15x110
  • CRANKSET Shimano MT611 32t
  • HEADSET Acros Alloy 1-1/8 – 1-1/2″ Integrated
  • HANDLEBAR OC1 Flat 31.8mm 740mm
  • STEM OC1 31.8mm interface -7º
  • SHIFTERS Shimano Deore M6100 I-Spec EV
  • BRAKES Shimano M6100 Hydraulic Disc
  • CASSETTE Shimano CS-M6100 10-51t 12-Speed
  • REAR DERAILLEUR Shimano XT M8100 SGS Shadow Plus
  • CHAIN Shimano M6100
  • WHEELS Orbea OC1 25c Tubeless Ready
  • TYRES Maxxis Rekon Race 2.35″ 120 TPI Exo TLR
  • SEATPOST OC MC20 Mountain Control Dropper, 31,6mm, 125mm travel
  • SEATPOST LEVER OC Vertical
  • SADDLE Selle Italia Model X FecAlloy Rail 145x248mm
  • CHAINGUIDE Orbea OC chainguide
  • REMOTE LOCKOUT

Vad säger ni om denna? Kollar man tester av Oiz fram till 2022, tycker en del att den har något brant "gaffelvinkel", är väl 68grader om jag fattat rätt?
    Samtidigt är ju detta en cykel tänkt för XC.. så kanske funkar ändå. Min cykling sker mest på blandad svensk stig med rötter och sten, både upp och ner men
    sällan väldigt stökigt.
    Om man ändå vill flacka gaffelvinkeln något, tror ni det funkar med ett angleset och få 1-1,5 grader flackare? Detta för att cykeln ska kännas lite tryggare när det går uftör och genom stök. Alla tankar och funderingar uppskattas (förutom om det är vettigt med förmånscykel :) ).

Orbea Oiz
Det man kan vara rätt säker på är att om något blir "bättre" så blir något annat "sämre" när man ändrar geometrin - vad som är det ena eller det andra är högst subjektivt. Hade en flackare gaffelvinkel varit enbart bättre hade det nog varit så från fabrik. Jag tycker personligen att Orbea har gjort ett väldigt bra jobb med geometrin på Oiz (har en 2021 M10 TR). Så fundera inte för mycket - det är en grym hoj!

Senast ändrad:
Orbea Oiz
Vi har det högsta lagervärdet någonsin och den lägsta förväntade försäljningen någonsin. Så jag skulle sitta i båten till hösten om jag kunde.

Orbea Oiz
Svaret berör helt på vad du föredrar. För fem år sen köpte jag en Kona Hei Hei som har nästan identisk geometry med Oiz Tr från 2022. Den funkade riktigt bra på snällare stigar, men begränsade mig på stigar i Hellasgården. Jag skulle mycket hellre har geometrin från 2023 modellen som har längre reach och lite flackare gaffelrörsvinkeln. Men om dina stigar har snabba, tajta kurvor och ingen stök utför funkar 2022 modellen bra eller kanske bättre.

Orbea Oiz
Tack för era tankar och funderingar.. Inte lätt det här med cykel. Speciellt inte när man inte har obegränsad budget :)
Undrar hur mycket skillnad man upplever på 67 och 68graders gaffelrörsvinkel..

Orbea Oiz
Tack för era tankar och funderingar.. Inte lätt det här med cykel. Speciellt inte när man inte har obegränsad budget :)
Undrar hur mycket skillnad man upplever på 67 och 68graders gaffelrörsvinkel..

Och om du upplever skillnad - är det till det bättre? Och är det till det bättre i alla situationer eller bara specifikt mycket brant utför? Är det i så fall så du har tänkt att köra? Då kanske det finns andra cyklar som är mer lämpade? Jag gillar ju att köra uppför också, och på platten. För mig är Oizen en perfekt kompromiss - jag cyklar brötiga vandringsleder och håriga XCO-banor med ett leende på läpparna.

Orbea Oiz
Kanske dags för en uppdatering..
Tog en rejäl funderare över vilken typ av cykling jag oftast gör. Funderade om jag skulle skaffa en FS xc-cykel eller en FS med lite mer slaglängd..
Kom fram till att den cykling jag oftast gör är lite svett och flås på rotiga stigar..så fick bli en Oiz H10 2023.

Efter några rundor kan jag ge följande korta recension..
Kommer från en XC HT som jag varit väldigt nöjd med, dock brukar jag få lite ont i ryggen efter ca 1 timmes cykling över sten och rötter. Detta sker inte på nya cykeln.
Oiz'en känns kvick och stabil, men inte lika livlig som HT.
Klättrar mycket bra uppför och utför känns den stabil och trygg.
Några kommentarer gällande komponenterna på cykeln:
Bromsar: Shimano m6100. Gör sitt jobb, bra bett och bra känsla.
Växel: Doere XT. Gör sitt jobb bra. Bra känsla.
Dropper: Orbeas egen. Funkar mycket bra.
Hjul: Race face ac30. Verkar rejäla och bra. Inte överdrivet tunga tror jag..
Däck: Maxxis forekaster. Bra grepp, men kanske något trögrullade? Funderar på att testa ett par fast track jag har liggandes och se om de är någon skillnad.
Handtag: Orbeas egna. Onödigt hårda men bra grepp.
Gaffel: Fox 34 sc performance. Känns styv och stabil men kanske inte så känslig? Får mixtra lite med tryck mm.
Dämpare: Känns väldigt följsam och trevlig. Inte mycket att anmärka på, men har samtidigt inte mycket att jämföra med.
Vikt: 13,7kg med xt spd och flaskhållare.

Sammanfattningsvis grymt nöjd med cykeln. Snabb och stabil.
Ska testa att byta däck och se om den blir ännu snabbare och handtag för att få en mjukare känsla.
Tycker den ser ganska bra ut också ?

Orbea Oiz
Bild på H10

Bilagor

• IMG_20230620_192319_Bokeh.jpg
    IMG_20230620_192319_Bokeh.jpg
    827.9 KB · Besök: 276
Orbea Oiz
Bumpar denna i stället för att starta en ny. Fortfarande nöjd med din Oiz?
Jag velar mellan vilken modell jag skall satsa på. De bästa priserna jag sett på nätet är:
H10 - 32"
M30 - 39"
M20 - 40,5"
Gillar SRAM och har det på nuvarande HT, men tror egentligen jag klarar mig gott med en alu-hoj.
Jag hittar dock inga viktuppgifter på ovanstående cyklar..
oiz_all.jpg

Orbea Oiz
Bumpar denna i stället för att starta en ny. Fortfarande nöjd med din Oiz?
Jag velar mellan vilken modell jag skall satsa på. De bästa priserna jag sett på nätet är:
H10 - 32"
M30 - 39"
M20 - 40,5"
Gillar SRAM och har det på nuvarande HT, men tror egentligen jag klarar mig gott med en alu-hoj.
Jag hittar dock inga viktuppgifter på ovanstående cyklar..
Visa bilaga 649503
Hej,

Är väldigt nöjd med min Oiz. Har satt på andra, lite mjukare handtag vilket gjorde stor skillnad för komforten. Enda jag inte riktigt är nöjd med är däcken, Maxxis forekaster. Tycker de är väldigt bra i lera, men på rötter och berghällar finns noll grepp. Upplever dessutom att de är ganska trögrullade.
Men de får sitta på ett tag till innan Butcher och Eliminator åker på. Då blir det greppigt men lite trögt. Perfekt vid vinterträning :)

Min H10 i stl M väger 13,7kg med xt spd och flaskhållare. Är väl i tyngsta laget egentligen för en XC-cykel men då jag inte tävlar utan bara cyklar för motionens skull så är det inga problem.
Tror M-cyklarna väger 1-1,5kg mindre..För min del, tyckte jag det inte var värt merkostnaden.

Orbea Oiz
Hej,

Är väldigt nöjd med min Oiz. Har satt på andra, lite mjukare handtag vilket gjorde stor skillnad för komforten. Enda jag inte riktigt är nöjd med är däcken, Maxxis forekaster. Tycker de är väldigt bra i lera, men på rötter och berghällar finns noll grepp. Upplever dessutom att de är ganska trögrullade.
Men de får sitta på ett tag till innan Butcher och Eliminator åker på. Då blir det greppigt men lite trögt. Perfekt vid vinterträning :)

Min H10 i stl M väger 13,7kg med xt spd och flaskhållare. Är väl i tyngsta laget egentligen för en XC-cykel men då jag inte tävlar utan bara cyklar för motionens skull så är det inga problem.
Tror M-cyklarna väger 1-1,5kg mindre..För min del, tyckte jag det inte var värt merkostnaden.
Tack för rapporten. Däck och grepp får man väl i viss mån ha överseende med.
Tycker det är knepigt att man inte kan få fram viktuppgifterna lite tydligare.

Orbea Oiz
Butcher och Eliminator är en fin kombo - för enduro... Dottern kör Swecup på dem på sin Stumpjumper. Jag skulle nog rekommendera Pirelli Scorpion XC istället, tycker de har ett grymt grepp (kör dem på min Oiz M10).
Ja, Butcher och Eliminator är egentligen onödigt tunga och trögrullade för XC..men på senhösten och vintern är det väldigt härligt med greppet de ger.
Att det rullar tungt ger bra träning och en härlig känsla på vårkanten när snabbar däck kan monteras :)

Orbea Oiz
Då har Butcher och Eliminator-däcken monterats och nu rullat några rundor. Känns fantastiskt härligt att ha riktigt bra grepp över stock, sten, rötter och blöta hällar. Visst, de rullar inte lätt, men benen får bra träning.
Oiz'en känns bättre och bättre och klarar det mesta. Hade säkerligen också trivts bra med en Epic, Spark eller annan liknande cykel. Men tycker Oiz är mer prisvärd.
Bilder från eftermiddagens underbara tur.

IMG_20231017_163725.jpgIMG_20231017_165959.jpg

Bilagor

• IMG_20231017_172402.jpg
    IMG_20231017_172402.jpg
    1 MB · Besök: 85
  • IMG_20231017_172356.jpg
    IMG_20231017_172356.jpg
    1 MB · Besök: 75
  • IMG_20231017_172635.jpg
    IMG_20231017_172635.jpg
    851 KB · Besök: 112
Orbea Oiz
Hej,

Hur har det funkat för dig med SIC, systemet där slangar och kablar går genom styrhvudet? Har du behövt meka något med det?

Tillbaka
Topp