Orbea rise

Marnil

Medlem
Orbea rise
Hej, om allt går som det ska så får jag min nya Orbea rise M20 om ca en månad. Nån annan som väntar eller kanske redan fått sin?

Bilagor

• Orbea_Rise_E-Mountainbike_Review-30-1140x760.jpg
    Orbea_Rise_E-Mountainbike_Review-30-1140x760.jpg
    138.7 KB · Besök: 79

Marnil

Medlem
Orbea rise
Man får sjukt bra Spec för pengarna med focus så grattis själv, där har du en cykel som även tål bikeparks.
Har en overvolt nu och är riktigt nöjd men känslan av en vanligt mtb i en e-bike tilltalar.

Marnil

Medlem
Orbea rise
Jag beställde i december på sundstorps cyklel i Kungsbacka, hade tur då de redan beställt 2 st som var ombokade. Hittar du nån i butik skulle jag slå till :)

MtbIte

Aktiv medlem
Orbea rise
NBD.. Dock lite surt. Shimano e-tube appen ville uppdatera firmware det första den gjorde. En uppdatering som inte lyckades och nu måste den förbi ett service center.Visa bilaga 482763

Grattis och riktigt snygg hoj, angående firmware så har jag inte uppdaterat min sen jag köpte den för cirka 1 år sedan och den funkar fortfarande klockrent , tror inte det spelar så stor roll vilken firmware man har.

jouh

Medlem
Orbea rise
Grattis och riktigt snygg hoj, angående firmware så har jag inte uppdaterat min sen jag köpte den för cirka 1 år sedan och den funkar fortfarande klockrent , tror inte det spelar så stor roll vilken firmware man har.
Tackar!
Nu löste det sig enkelt med fw mha cykelverkstad, så det blir premiär i skogen imorgon.

Senast ändrad:

jouh

Medlem
Orbea rise
Lungt, du får skriva dina intryck när du premiäråkt
Kommer från en full fat emtb (har inte cyklat vanlig mtb i skogen tidigare).

Rise är så mkt mer lätthanterlig. Kraften räcker och blir över. Boost-läget är nästan för mkt och användes bara när det var brant uppför. Kan tänka mig att vartefter benmusklerna kommer så blir det mest eco-läget.
Efter en tur så känns hojen helrätt! 👍👍

Marnil

Medlem
Orbea rise
Trevligt, har kollat runt lite. Har läst att man kan även öka slaglängden bak till 160 mm med en 216x63 dämpare om man skulle vilja det. Då finns även möjligheten att göra en mullet om man tänder på det :). Känns bra.

jouh

Medlem
Orbea rise
Trevligt, har kollat runt lite. Har läst att man kan även öka slaglängden bak till 160 mm med en 216x63 dämpare om man skulle vilja det. Då finns även möjligheten att göra en mullet om man tänder på det :). Känns bra.
Yes, såg att möjligheten fanns. Min förra var 27,5 fram och bak, så mullet får kanske bli nästa.

Marnil

Medlem
Orbea rise
Ni som ägt en Rise nu att tag: hur lyder domen?
Hur långt kommer man på en laddning?
Funderar på en om den går att få tag på.
Jag är jättenöjd, har inte vart ute på superlånga rundor max 2.5 timmar och då kom jag inte ens ner till 2/4 pluppar från fulladdat så jag skulle säga att det är mer batteri än man normalt gör.
Har en M20 och efter man har ändrat om lite som jag vill ha den, bytt gaffel, styre, styrstam, däck, bromsar och satt på pedaler så är jag uppe på nästan 20 kg.
Lättare än de flesta e-bikes men inte så mycket som de 16 kg man läste om när man först såg cykeln.
Det jag verkligen gillar är rs programvaran, känns som en vanlig cykel men att man konstant har pigga ben.

jonj5555

Ny medlem
Orbea rise
Jag är jättenöjd, har inte vart ute på superlånga rundor max 2.5 timmar och då kom jag inte ens ner till 2/4 pluppar från fulladdat så jag skulle säga att det är mer batteri än man normalt gör.
Har en M20 och efter man har ändrat om lite som jag vill ha den, bytt gaffel, styre, styrstam, däck, bromsar och satt på pedaler så är jag uppe på nästan 20 kg.
Lättare än de flesta e-bikes men inte så mycket som de 16 kg man läste om när man först såg cykeln.
Det jag verkligen gillar är rs programvaran, känns som en vanlig cykel men att man konstant har pigga ben.
Låter lovande. Jag är lite skeptisk mot carbon efter haft en yt Jeffsy där det i länkaget bak fanns en ficka där grus hamnade och snabbt skavde bort carbon. Inget sånt länkage på orbean eller?
Inte hört något som fått rambrott??

Marnil

Medlem
Orbea rise
Låter lovande. Jag är lite skeptisk mot carbon efter haft en yt Jeffsy där det i länkaget bak fanns en ficka där grus hamnade och snabbt skavde bort carbon. Inget sånt länkage på orbean eller?
Inte hört något som fått rambrott??
Har inte märkt nåt, dock har det ju vart sommar och torrt sen jag fick min. Återstår att se vad som händer till hösten. Inte hört nån nämna det i någon Youtubekanal dock.

SocialGimp

Aktiv medlem
Orbea rise
Vet inte var du bor men om du inte är för picky med märke/modell och behöver en hoj på studs så finns det faktiskt exemplar av allehanda märken på t ex Elcykelkompaniet (en hög Meridor där!) i Gbg eller Eks i Hulared (bl a oxå Merida). Cykelkraft brukar ha en del udda-modeller oxå. Har dock ej sett ngn Rise ngnstans, verkar bara finnas Orbea Wild i butikerna.

Senast ändrad:

NiteRider

Medlem
Orbea rise
Vad kör du med den? Och hur upplever du det jämfört med en vanlig cykel?

Funderar på en Rise till stökiga stigar runt Stockholm, mycket horisontellt och långsamt, men även snabbare varv i sköna ”enduro-spår”. För att orka stå mer så att det blir roligare, och cykla längre bort för att få mer variation. Och så grusväg hem på slutet sen.

Marnil

Medlem
Orbea rise
Vad kör du med den? Och hur upplever du det jämfört med en vanlig cykel?

Funderar på en Rise till stökiga stigar runt Stockholm, mycket horisontellt och långsamt, men även snabbare varv i sköna ”enduro-spår”. För att orka stå mer så att det blir roligare, och cykla längre bort för att få mer variation. Och så grusväg hem på slutet sen.
Kör mest enduro och endel trail. Cyklar ofta grusväg upp för att köra ganska stökiga stigar ner.

NiteRider

Medlem
Orbea rise
Känns som en vanlig cykel nedför och mer eller mindre som vanlig cykel med lite extra allt på stig. Brant uppför slänger jag i boost mode och kan köra upp på ställen jag inte vågar köra på vanlig cykel.
Låter underbart! Vad tror du om att gå upp eller ner i storlek? Är 185 så lite mer XL än L enligt tabellen. Har testat båda. L blir väldigt lekfull. Även XL är rapp och rolig men samtidigt stabilare, jag lutar åt den. Eller tycker du att vikten gör att det är bättre att gå ner i storlek?

Marnil

Medlem
Orbea rise
Jag är 170 så ligger ganska bra i mitten av medium, jag upplevde den ganska stor iallafall i jämfört med min gamla (22 mm längre reach än min tidigare). Bytte till en 32 mm styrstam och nu känns den perfekt.

jonj5555

Ny medlem
Orbea rise
Vet inte var du bor men om du inte är för picky med märke/modell och behöver en hoj på studs så finns det faktiskt exemplar av allehanda märken på t ex Elcykelkompaniet (en hög Meridor där!) i Gbg eller Eks i Hulared (bl a oxå Merida). Cykelkraft brukar ha en del udda-modeller oxå. Har dock ej sett ngn Rise ngnstans, verkar bara finnas Orbea Wild i butikerna.
Tack för tipsen skall kolla!!
Bikester verkar ha blå Rise M20 i medium, och Cykelhuset grön M20 i large.Vilken storlek behöver du @jonj5555?
Jag bokade en L från cykelhuset! De var billigaste jag hittade på nätet!

MtbIte

Aktiv medlem
Orbea rise
Nu har jag inte en rise men tror dom flesta skydden till ep8 ser lika dana ut men bara olika fästen.

Angående att slå i motorn så beror det på vad man cyklar för sorts cykling .
Jag cyklar mest enduro och dh och har slagit i skyddet ordenligt några gånger och det har hållit väldigt bra .

Marnil

Medlem
Orbea rise
Ni som har Rise: hur lätt är det att slå i motorn?
Såg att det finns motorskydd på Orbea hemsida

men kan inte se om den ersätter ett motorskydd som redan sitter på Rise eller ett extra skydd ??
Jag kör både enduro och trail med min och har inte lyckats slå i ännu. Det är ganska skaplig markfrigång. Kommer säkert hända förr eller senare men känns som att motorn sitter hyfsat skyddad.

jonj5555

Ny medlem
Orbea rise
Grattis! Hur lång är du och hur tänker du med storlek?

Och kolla att de har kört loctite på bultarna till vevarmarna, tydligen nåt knas med kompatibilitet som gör att de kan lossna.
Tack så mycket
Jag är 183 cm och tog Large. Vill ha en smidig stigenduro så det borde bli bra.
Bra tips om bultar, ska kolla och köra locktite

jonj5555

Ny medlem
Orbea rise
Tyvärr är det rätt dåliga komponenter på cykeln (m20), och jag som inte gillar att handla halvdana saker. Dessutom är dropper bara på 150mm, kasst.
Men som helhet verkar Rise vara en superb emtb, har kollat igenom YouTubes recensioner idag då sista kraschen gjorde mig sjukskriven en vecka;-)

Marnil

Medlem
Orbea rise
Tyvärr är det rätt dåliga komponenter på cykeln (m20), och jag som inte gillar att handla halvdana saker. Dessutom är dropper bara på 150mm, kasst.
Men som helhet verkar Rise vara en superb emtb, har kollat igenom YouTubes recensioner idag då sista kraschen gjorde mig sjukskriven en vecka;-)
Fördelen är att det är samma ram och motor, för mig som gillar att ändå uppgradera efter personlig preferens så är det perfekt att det inte är toppspec direkt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer