örebro-tråden

mtbmedic

Ny medlem
örebro-tråden
Hallå

Tänkte höra mig för om det finns några glada cyklister i örebro? Det som även är känt som cykelstad. Jag har själv precis börjat med mtb och har blivit frälst av sporten och tänkte höra mig för om det finns några aktiva personer i örebro på mtb? Jag cyklar mest XC och lite på distans, dvs inte Dirt eller downhill.
Hör gärna av er vore riktigt skoj att hitta någon man kan cykla med. Kan bli lite trist att alltid cykla själv.

Sir Peter

örebro-tråden
tjenna sir peter från örebro också, sitter i samma sits som du ungefär, relativt ny , vore kul och köra lite i marka eller kilsbergen,

hör av dig i nåt mail eller msn

mvh
/albin

örebro-tråden
Ta kontakt med Almby IK. De har en MTB sektion som regelbundet tränar tillsammans. Bla i Markaspåret.
Örebrocyklisterna har också några mtb aktivister som kanske kan kontaktas på forumet på deras hemsida.

örebro-tråden
Det anordnas en del gemensamma träningar i Örebro, både av Almy IK och Örebrocyklisterna.

Ikväll är det GP-träning på en asfaltslinga bortanför universitetet, bakom maskingatan, alltså landsväg. Härlig fartträning. Kom gärna förbi de som vill!

Markaspåret är fint, Kilsbergen är underbart, finns ständigt nya stigar att utforska.

Som sagt, att ta kontakt med Almby IK eller Örebrocyklisterna är en bra idé.

örebro-tråden
Blev inte så mycket klokare av den länken. Någon som vet? Något inte alltför ambitiöst sällskap som cyklar i skogen tillsammans och inte är främmande för att låta en tant eller farbror i trettioårsåldern hänga på? Nyinflyttade och vilse.

Vi kan själva också så om någon har några tips på stigar i Örebro så är det uppskattat.

örebro-tråden
Kan rekomendera Ånnaboda-Suttarboda uppe i Kilsbergen.
En fantastisk slinga på c:a 1.3km. Kanske inte låter så mycket men det är en tuff sträcka med mina mått mätt som glad motionär på 31 år. Så långt ifrån motionsspår och grusvägar man kan komma. Bara underbart cyklingsbar terräng.

örebro-tråden
JimmyF skrev:
-------------------------------------------------------
> Lite sugen på Kristinehamns Adventure race,
> Vet någon hur långa de olika grenarna är i
> korta banan?

skicka ett sms till Mattias så får du nog svar snabbt 0706020819

örebro-tråden
JimmyF skrev:
> Kan rekomendera Ånnaboda-Suttarboda uppe i
> Kilsbergen.
> En fantastisk slinga på c:a 1.3km. Kanske inte
> låter så mycket men det är en tuff sträcka med
Låter ju nice! Var utgår man ifrån då om man kommer med bil typ ?
Finns det nån bra parkering vid Ånnaboda ?
Inga problem att hitta slingan ?

Hur är det annars vid Ånnaboda finns det inte mängder med stigar där ?
Har får mig att mtb sm var där för några år sedan.

Jag brukar vara vid Mårdshyttan ibland, senast nu i helgen. :-)
Skulle vara kul med lite nya stigar i krokarna.

örebro-tråden
anderski skrev:
> JimmyF skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan rekomendera Ånnaboda-Suttarboda uppe i
> > Kilsbergen.
> > En fantastisk slinga på c:a 1.3km. Kanske inte
> > låter så mycket men det är en tuff sträcka
> med
> Låter ju nice! Var utgår man ifrån då om man
> kommer med bil typ ?
> Finns det nån bra parkering vid Ånnaboda ?
> Inga problem att hitta slingan ?
>
>
> Hur är det annars vid Ånnaboda finns det inte
> mängder med stigar där ?
> Har får mig att mtb sm var där för några år
> sedan.
>
>
> Jag brukar vara vid Mårdshyttan ibland, senast nu
> i helgen. :-)
> Skulle vara kul med lite nya stigar i krokarna.
Bilen kan du parkera i Ånnaboda, en är väll sträckan Ånnaboda-Suttarboda 13 och inte 1.3km.
Kanonfin sträcka är det iaf, körde den senast i helgen.
Finns givetvis fullt i andra stigar runt Ånnaboda, själv inte hunnit med att utforska så mycket än tyvär. Om någon planerar cykling där och vill ha sällskap hänger jag gärna på!

örebro-tråden
Verkar vara Marka-skogen (vid Universitetet) som gäller om det ska vara cykelavstånd (alltså en kväll efter jobbet). Annars Kilsbergen. Har inte provat Karlslund ännu. Annars, några andra förslag? Är intresserad av stigar på en mil eller två på lagom avstånd från stan (en mil eller så) att ta på en vardag eller en kortare helgtur.

örebro-tråden
I Morgon Onsdag 3/9 blir det lite kul träning i Markaspåret kl 1800

Förra veckan var vi tre stycken, det vore kul om vi blev lite mer.

Alla är välkomna!

/albin

örebro-tråden
Jag siktar på att komma nästa vecka, det var väll då det skulle bli på tisdagar?
I kväll har vi tempo KM med karlslund så då får man rulla på lite smalare däck.

örebro-tråden
Tack till Tina och alla deltagare för en alldeles lagom trevlig träning igår!

Jupp, vecka 37-38 är det samling vid motionscentralen i Karlslund!

örebro-tråden
Yes instämmer med Ginnfilt,det var ett mycket trevligt träningspass igår, Tack Tina!

hoppas på att lika många eller mer kommer på tisdag.

1800 Karlslundspåret be there or be []!

/albin

örebro-tråden
En liten Örebro-update gällande Markaspåret. På tavlan vid Ljungstugan står att mtb-spåret ska vara 6,4 km. Vi loggade sträckan i GPS:en igår och den stannade på exakt 5,5 km och en GPS ska väl stämma?!
markabanan.JPG ht=545

örebro-tråden
Jag tycker västra delen på slutet ser lite konstig ut, inte säker själv men ska försöka logga hela den väg jag tror att man ska köra imorgon så får jag jämföra med din rutt. Det borde dock inte skilja en hel kilometer...

Senast redigerad av en moderator:
örebro-tråden
Vilken tid körs det i Markaspåret i morn (om det blir något)? Jag har aldrig kört där och skulle gärna få lite direkta anvisningar om hur och vart man ska i skogen där.

//Jonas

örebro-tråden
jag är säker på att ni har åkt fel...

Det ser snarare ut som om gps har sparat för få punkter och aproximerar fram en väg, jag saknar en hel del svängar på den gps bilden, som skulle kunna bero på ett sådant beteende i gps-en

sen har jag ju aldrig använt en gps...

örebro-tråden
Jag är nybörjare på GPS själv så jag kan inte svara för tekniken. Det är dock en Garmin Forerunner 301 som då är framtagen för löpning och cykling och om den skulle "chansa" och uppskatta sträckor så vore ju dess grundläggande funktion helt värdelös. :)

Ser fram emot en dubbelkoll som sagt! Om någon kör med en tillförlitlig cykeldator så är ju ett mått från en sådan intressant!

Nejla: Det finns ett par ställen i spåret där det går att missa men det är relativt bra skyltat. Om du börjar vid Ljungstugan så är det bara att sikta rakt fram in i skogen (tvärs över löparspåret) så kommer du på banan och sedan är det bara att följa vita skyltar med svart pil. Om du kollar på kartan ovan så är det lättast att missa banan vid den andra 90 gradiga vänstersväng som ligger längst norrut på kartan. Var vaken där så löser det sig nog.

För min del blir det Karlslundsskogen idag.

örebro-tråden
Med en tillförlitligt inställd cykeldator blir det så gott som 6.4km runt MTB-spåret i Marka. Det skiljer ungefär +- 50m mellan gångerna svårt att "träffa" samma spår jämt. Nogranheten på en GPS-mottagare beror ju på väderleken och i torsdags när du körde var det helmulet så där har du en felkälla samt i tät skog så fungerar en GPS:s inte helt korrekt heller.

örebro-tråden
Körde hela spåret idag, det verkar stämma ganska bra förutom ett ställe till vänster på bilden där jag korsar spåret på ett ställe i en nerförsbacke(sista nerförsbacken när det var backträning för några tisdagar sedan).

5.6km blev det för mig. Ska testa att köra fem sekunder mellan punkterna nästa gång.

Helamarkaspret.JPG ht=487

örebro-tråden
Davskog: våra GPSer verka vara överens; sträckan är nära nog och kartorna ser mycket lika ut förutom där du lappar i slutet.

Förvirrande! Var är den okända kilometern bana? :)

örebro-tråden
Jag kapitulerar för det faktum att GPS:en tyvärr inte är tillförlitlig. Åkte samma vända idag, perfekt väderlek. Hamnade denna gång på 6 km och med en något mer detaljerad karta.
markabanan2.JPG ht=545

örebro-tråden
Hej hej!

Total nybörjare när det gäller allt vad mtb heter. Har kollat på era tips på var man kan köra här i Örebro med omnejd. Var i Markaspåret förra veckan...svår bana för en nybörjare som mig, i och för sig var det hur blött och halt som helst. Men kul!
Följer gärna med på enklare turer till att börja med om ngn/några vill ha sällskap.

/Sanna "hellre än bra just nu"

örebro-tråden
Örebroare!

Albin och jag tog en tur i Marka idag och kan meddela att mtb-spåret är riktigt bra att cykla i nu. Marken är hård (ingen gegga m.a.o.) och mestadels fri från snö och is. Det finns några meter isgata här och där som man bör se upp med, och några fallna träd.

Lite bilder:
IMG_5752.JPG ht=544

IMG_5760.JPG ht=544

Här är vi vid avstickaren borta vid löpspåret bortåt Ekeby-Almby. (Utförsrännan strax efter denna grillplats var totalt livsfarlig.)
IMG_5761.JPG ht=544

Tillbaka på mtb-spåret, en av isgatorna:
IMG_5766.JPG ht=544

IMG_5768.JPG ht=544

En vägbom som har legat sedan hösten, vem tar med motorsågen?
IMG_5769.JPG ht=544

Här är sista isgatan, i backen strax innan "målgång".
IMG_5771.JPG ht=544

Må väl!

örebro-tråden
Kul att se att Örebrotråden lever. Var ute en sväng bortåt Rynningeviken idag...vurpade i kohagen men lyckades missa koskitarna som tur var (tänkte precis innan att här skulle man ju inte vilja ramla, haha). Vurpade två ggr till när jag gav mig in i skogen och körde lite stig...Stabilt. Kanske en Örebro happyride snart om vädret tillåter - jag står för kraschlandningarna. Lovar.

/Sanna

örebro-tråden
Vi var ute 3st ida också o halka runt i marka. Rätt halt på vissa ställen men överlag är det helt ok, blev några vurpor. Ligger två träd över spåret framför den svåra svåra branta upörsbacken osså så brassa inte på för fullt där :) hoppas de smällter bort så isen försvinner nu!

Tillbaka
Topp